Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Drutt80

Bästa slipmaskinen för Nåt/teak

Rekommendera Poster

Jag ska slipa mitt teakdeck för första gången köpte en enkel vibrerande slipmaskin för 99kr. Men den går inte att slipa med. 

nåten  har svält upp och behövs slipas ner. Vet någon en bra maskin som kalrar dett jobb, kanske biltema har en bra maskin?

 

har hört att roternade och skakakande är de bästa maskinerna någon som vet om det stämmer.

 

den jag har just nu är bara viberande och trekantig rekommenderas ej...

 

TAck på förhand!

 

 

post-25376-1394235012,7324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skakmaskiner är inte bra till mycket, nej.

Excenterslipar är betydligt bättre.

Jag köpte en för många år sedan i något billighetsmärke på Silvan Bygg - finns säkert inte kvar, men har funkat bra. Biltemas duger säkert också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har gamla nåten svällt upp en bit ovanför teaken kommer du märka att vaken skak eller exenterslip kommer att fungera vidare bra. Dom gnuggar bara ovanpå nåten och avverkar inte densamma för att sedan nå ner till teaken. Bästa är att använda bandslip och slipa i längdriktningen. Detta förutsätter att noten sitter fast som den ska, om inte kommer den att lossna. Gör den det är det, sitter fast ordentligt alltså, är det dax att nåta om.

mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema? lågpris? köp en Festo både avverkar .slipar och man kan polera

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist kan man slipa nåt med en excenterslip!

Det fungerade utmärkt på mitt däck i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte en slipmus av märket Ferm på Jula.

kostade runt 300 spänn och den fungerar klockrent.har kört den på många olika träslag och jag är skitnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är skillnad på maskin och maskin! det bästa jag har provat är Festools Rotex 125. En riktigt kraftfull maskin. Det finns två lägen på den en för finslip och en för grovslip och den har ställbar hastighet. Slipade teakdäcket på båten fö ett par helger sedan, blev kanonbra! slipade runt pollare och räckesstöttor med en slipmus från Black&decker fick slita som ett djur för att få det lika bra som med festoolen. Den kostar en slant men ska man slipa mycket och få ett kanonresultat så köp en!

post-1122-1394235022,449_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Festools Rotex 125 låter bra.

 

Har en Comfortina-83 med teakdäck som aldrig slipats. Tänker göra det nu.

 

Är det något mer att tänka på ? Är det bara att köra över nåten ner mot teaken ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt skall ni slipa köp en Festo rotex ni ångrar er inte å sover jävligt gott om nätterna

mvh ulf

ps är hård att sova på men en sån vän

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

om nåten måste bort finns det nu enl duktig kamrat på teak äntligen en maskin

från fein(dom orange maskinerna) som är överkommlig i pris, förr kostade fein 5-6000 kr

men nu finns tydligen en riktigt bra maskin för 1000-1500 kr.

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har bra tips på åtgärder när pluggarna är så nedslitna/ nedslipade att de lossar och skruvskallarna blir synliga?

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om skallarna syns är det enda att lossa skruvarna-försänka djupare-i med en klick sika i skruvhålet-i med skruven-ny plugg.

Eller nytt däck om detta redan är gjort.

 

Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man sätta tillbaka en ny skruv? Jag har hört att skriven bara sitter där för att hålla allt på plats medan limmet torkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men det gäller bara om däcket är hellimmat, vilket inte är troligt på ett gammalt slitet däck. Tillbaka med skruven, alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har teak i sittbrunnen men vet inte om det har hellimmats eller ej. Det är skruvat...

Bör jag anta att det inte är hellimmat dvs skruv tillbaka?

 

Det vore ju tokigt om allt lossnade...\Foot

 

Mvh

///Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa en skruv eller två och kolla sedan om ribban lossnade.

Bänd lite på den för att vara säker.

 

Men - grejen är ju den att om du har skruvar i teaken är ju redan hålen gjorda i båten. Om du tar bort skruvarna bör du fylla hålen med något, förslagsvis epoxy. Annars kan skruvarna lika gärna sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...