Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stilig_knubbis

hastighet, vator 14r?

Rekommendera Poster

Hejsan! Är det nångon som på ett ungefär vet hur fort en vator 14r går med en nyare 30hk mercury 2-takt, och 1 person som väger ca 50kg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30hk e ju inte så mkt,,, kan den verkligen komma upp i 28 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

isåfall tycker ja de e konstigt att bara min gör 23knop har 50hk,, fast har inte vator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt. I sånafall så har du en halv defekt motor, eller så funkar inte knopmätarn för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 23knop körde jämte en polare då ja inte har knop mätare.. men sen måste man ju tilta den rätt o hellst ha 3 blad. propeller o ja har 2.. alla 4-cyl. funkar,, eller gjorde nu gör den 4knop fullt då nått e fel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min vator 14r gjorde enligt gpsen exakt 30 knop med en evinrude 35 hkr från 84 med 2st 85kg-klumpar i båten. Gick bra i ca 7 minuter innan axeln till svänghjulet gick av. Snacka om snabbt stopp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle med tippa att du kommer upp i runt 30 knop, med rätt trimning av motorn och rätt propp. Vator 14 har ett svagt V i aktern vilket gör den snabb och lättdriven.

Övermotoriserad som din är (20 hk är rek, max) så har den egenskapen att inte lägga sej i kurvorna men har ändrå bra grepp vilket gör att man får hålla i sej ordentligt vid snäva svängar...

Tycker det är en jäkligt bra och tålig båt...

 

MVH // Janne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade en sån som tonårsräser i början på nittiotalet. Vator 14R, knallgul från 1974 med en Johnsson 25:a från 1989. Om jag hukade mej körde jag långsamt förbi farsans båt som då gjorde 26 sumloggknop. Kul båt, undrar om den lever ännu?

 

Jag gissar att du landar på 28 knop..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fort går den nu då? För du har väl mätt upp hastigheten under sommaren?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...