Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Rickard I

Tillverka en avgaslipa

Rekommendera Poster

Gäst Rickard I

Hej jag har ett problem. I min båt sitter det två aqd-32 där ena avgaslimpan har rostat sönder. En ny kostar 17500kr på dreva. Jag undrar om någon har tillverkat en avgaslimpa själv och hur du i så fall gått tillväga, har själv några ideer som jag kan återkomma till om det finns någon att diskutera med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rikemansbarn

Det kostar att ha båt he he he

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard I

HIhi ja man kan ju dum-rik också. Varför betala för något om man inte måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mats

har du kollat om det inte fins någon beg limpa har du kollat med (LF KLIPPAN)i göteborg.jag tro att firman heter så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse L

Firman heter Karlsson L S Marinmotorer Klippan 1G 414 51 Göteborg Tel 031 246963 Fax 031 249784

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst leif

Enkelväggig är busenkel att svetsa, blir dock glödröd, så du bör ha bra luftväxling och isolera med avgasbandage Svetsa dubbelväggig är dyrt och svårt, går bara om du känner en duktig svetsare som gör det som en gentjänst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

en ny limpa kostar cirka 5000kr på union motor landvetter med inbyggd värmeväxlare har själv köpt till mb 300diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard I

Har de någon hemsida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik M

Hej Rickard! Jag har funderat i samma banor. Med tanke på vad nya avgaslimpor kostar kan man ju lägga ner en hel del möda på att tillverka egna. Varför är de då så dyra har jag frågat mig? 1. Är de svåra att tillverka? 2. Tillförlitlighet - säkerhet? 3. Håller ett fåtal tillverkare upp priserna? 4. Små serier, många olika motortyper? 5. Köper vi oavsett pris för vi vet och förstår att marina reservdelar av tradition måste vara hutlöst dyra? Lutar åt att punkt 3-5 ligger närmast sanningen. Gjuta egna avgaslimpor är väl inte aktuellt. Åtminstone inte efter utarmningen av lokala smågjuterier. (Kanske skulle de satsa på just avgaslimpor till båtfolket.) Återstår väl då att svetsa och maskinbearbeta. Förutsätter här att vi talar om vattenkylda dubbelmantlade (så kallade) avgaslimpor. Utan att ha funderat närmare på designen, så borde väl utmaningen ligga i att utforma delarna och tänka ut en montageordning som gör svetsning möjlig. Att få hela härligheten tät och motståndskraftig mot korrosion, samt att genom materialval och konstruktion hindra att avgaslimpan slår sig i packningsytan mot topplocket. Funderingar som sagt! Finns det några här som har tillverkat egna avgaslimpor? Hur gick det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik M

Hej Rickard! Jag har funderat i samma banor. Med tanke på vad nya avgaslimpor kostar kan man ju lägga ner en hel del möda på att tillverka egna. Varför är de då så dyra har jag frågat mig? 1. Är de svåra att tillverka? 2. Tillförlitlighet - säkerhet? 3. Håller ett fåtal tillverkare upp priserna? 4. Små serier, många olika motortyper? 5. Köper vi oavsett pris för vi vet och förstår att marina reservdelar av tradition måste vara hutlöst dyra? Lutar åt att punkt 3-5 ligger närmast sanningen. Gjuta egna avgaslimpor är väl inte aktuellt. Åtminstone inte efter utarmningen av lokala smågjuterier. (Kanske skulle de satsa på just avgaslimpor till båtfolket.) Återstår väl då att svetsa och maskinbearbeta. Förutsätter här att vi talar om vattenkylda dubbelmantlade (så kallade) avgaslimpor. Utan att ha funderat närmare på designen, så borde väl utmaningen ligga i att utforma delarna och tänka ut en montageordning som gör svetsning möjlig. Att få hela härligheten tät och motståndskraftig mot korrosion, samt att genom materialval och konstruktion hindra att avgaslimpan slår sig i packningsytan mot topplocket. Funderingar som sagt! Finns det några här som har tillverkat egna avgaslimpor? Hur gick det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard I

Hej jag har nog löst mitt problem. Jag har talat med folk på nätet och annat kunigt folk. avgaslipan byggs av rostfritt rör. Avgasdelen två tum och den yttre vatten delen i tre tum. Vattnet går in i nedre kant och ut i övre, på så sätt finns det alltid vatten i avgaslimpan. Avgasmuffarna tillverkas i 8-10 mm rostfri plåt, för att inte slå sig. Man har också mattrial nog för att plan fräsa muffarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik M

Låter vettigt tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Benzo Ramirez

Tjena, jag håller på att rita upp en i CAD cam ska lägga ut den senare för tillverkning. Den är helt i rostfritt material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Låter ju bra, MEN om du gör det på en normal firma och inte betalar svart, inte stjäl materialet på jobbet, så hamnar du på 15.000-25.000 för en dubbelvägging vattenmantlad limpa. Det finns flera firmor som tillverkar till vardags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik M

Jo, det vet vi ju redan! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard I

Ja tror inte att jag hamnar på de priserna som skrivs här. Rören kan man få tag på en skrot och krökarna på en bil firma. Svetsningen gör man själv eller en god vän. Fräsningen lika så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag har tillverkat en avgaskrök i RF för totalt ca 1500:-. Drevia ville ha ca 7500:- för en i gjutjärn. Har nu kört ca 600 Nm utan problem. Bilden är lånad från en likadan som jag gjorde. Enda skillnaden är att jag har slanganslutning i stället för metallisk anslutning för att undvika galvanisk vandring den vägen.. Material för ca 400:- hittades på skroten, resten är svets-, och svarvjobb.

post-5181-1394234299,3632_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...