Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Zer0

växelhus olja

Rekommendera Poster

vilken ska man köpa? har mercury

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

OKQ8 har en syntetisk växelhusolja som har funkat bra för mig i många år.

De har även biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja som funkar bra om man vill dra sitt miljöstrå tillö stacken. Körde på det i flera år förut när jag hade 2-taktare (har 4-takt numera).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mercrusier vxlhusolja använder marinen till alla utombordare..dyr men bra..mvh jhames

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jao bara det är en bra olja så,, men vill nog inte betala mer än 200 iaf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De smörjtekniska kraven uppfylls av vilken GL5 växelådsolja som helst. T.ex. OK/Q8 helsyntetiska växellådsolja på literförpackning. Undantaget är de som har elektrisk växel.

 

I racing körs det ofta på ATF-olja för att minska förlusterna i vx-huset. Men det vill jag inte rekommendera fritidsbåtsägaren.

 

jjames: Intressant att marinen använder Quicksilveroljan. Jag gör det själv sedan jag konstaterat att den innehåller någon form av klibbmedel som sannolikt gör att den fungerar hyggligt även med lite vatten i växelhuset. Läckage inträffar förr eller senare och då är det bra om det inte omedelbart leder till ras.

 

Hur det är med andra orginal växelhusoljor vet jag inte. Annars är min erfarenhet att orginaloljor är någon olja av hygglig kvalitet med annan etikett.

 

Affärsiden med att tjäna pengar tappa upp billiga oljor i andra förpackningar och sälja dem som specialolja för motorn/bilen/gräsklipparen... är gammal. Jonas Hesselman beskriver i sin bok Teknik och tanke hur de i början av seklet på detta sätt kunde tjäna mer på försälningen av oljan än på sina dieselmotorer.

 

De som kör med Biltemas oljor gör enligt min uppfattning helt rätt, med undantag för växelhusoljan, där Quicksilver olja kan vara bästa val oavsett fabrikat på motorn.

 

Senast ändrad av guestsson | 15 april 2007 | 11:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Quicksilver qrt gallon flaska och pump. Min V6 med största växelhuset (0,7 l) kostar det bara ungefär en hundring byta på. Inte mycket dyrare än 3 Biltematuber.

 

Vill man spara pengar så tycker jag att det är smartare att kolla oljan på hösten efter var säsong (vatten sjunker) och fylla på lite om det behövs. Den vanlige fridsbåtägare kör så lite att ett byte egentligen inte är motiverat, möjligen med undantag av de som drar mycket vattenleksaker. Eftersom växling ger metallspån från clutchen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ska köra så mkt ja kan,, men sen har motorn stått i 3år kanske borde byta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tänkte först snål och ta mobil helsyntet som volvo lägger i sina krånglade axlar men inte lönt mödan att åka och hämta oljan tappa över den på tryckflaska när det inte går i mer än en och en halv quicksilver tub, annars påminner qucksilver oljan mycket vanlig hypoid med lite hederlig gammal STP iblandat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte biltemas,, bör räcka den är ju typ från -65 motorn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...