Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stilig_knubbis

Går ojämnt?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har nyligen införskaffat mig en vator 14r med en 30 hk mercury från -00.

När jag i dag provkörde den tidigare i dag så gick den väldigt skakigt och o jämt på tomgång. Är det ett bra altenativ att byta tändstift, eller var tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med att tömma ur bränslefiltret och blåsa rent i förgasaren. Kan ev. vara en kondensdroppe som spökar. Byt till ny bensin om du är osäker på kvalliten på densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, har du flytande tändning kan det vara den som spökar. (flytande menar jag att den justerar sig efter varvtalet.) den sitter under svänghjulet och om den inte rör sig när du varvar motorn (ska man kunna se eftersom den sicker ut under svänghjulet) så kärvar den. Leda upp plattan tändningen sitter på och ev. smörj med krypolja, men inte för mkt då tändningen inte gillar olja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägaren sa att den gick fel fritt när han tog upp den i höstas.

Båten har varit utomhus förvarad i vintras, så det är troligast att det är nåt med förgasaren eller tändstiften, eller vad tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena.. min svåger sa samma sak, men på hans Mariner 40 var det tändplattan som kärvade, när vi smörjt upp den gick den bättre än någonsin, så troligtvis har den kärvat något även sommarn innan utan att han märkt ngt då. ( vid en gradvis försämring i små etapper är det inte säkert att man märker ngt förrän skillnaden har blivit tillräckligt stor.) Givetvis ska tändstiften kontrolleras, och förgasaren göras ren, men kontollera samtidigt att tändplattan är rörlig vilket man kan göra utan att starta motorn.

 

Senast ändrad av RCarlsson | 17 april 2007 | 08:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske förklare lite väl dåligtsmiley-embarassed.gif\. Altså motorn går jämt på tomgång, men när man lägger i växeln på lägsta gas så börjar den vibrera och skaka som bara den

Hörde med ägaren idag. Han sa att soppan var från i fjol. Kan det ha nånon större inverkan i det hela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har han vinterkonserverat så är det dels någon konserverings sörja i den som skall köras ur sen skall Du byta tändstift efter det....och ny bensin.

Hur länge har du kört den nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ny här och har precis införskaffat mig en styrpulpet med en Mariner 40 -99

som också är lite orolig på tomgång. Kan någon ge mig en lite bättre beskrivning på just det där med tändplattan!?! var sitter den?

 

Mvh

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...