Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stilig_knubbis

Går ej att fälla upp motorn!!!

Rekommendera Poster

Hej! Jag har nyligen köpt mig en ny båt, Förra ägaren hade monterat på en ny teleflex styrning, vilket han inte hade gjort särskilt nogrant (se bild).Så varje gång man ska fälla upp motorn så måste du montera bort teleflexen genat att skruva upp en vingmutter.

Ett annat problem är att vingmuttern vibrerar upp vid körning.

Har ni några ideer om hur jag ska lösa problemet, eller måste jag byta teleflex kabel montera dit ny draglänk.

 

Är mycket tacksam för snabba svar!

post-21898-1394235008,4146_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Kan du inte föra in den genom motorn och sedan sätta dit ett fäste på teleflexvajern?

Se bilden på min motor.

 

H/M

post-12925-1394235008,4723_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln ser ut att vara avsedd att gå genom tiltröret. Den gängade änden av detta sticker ut i nedre vänsta bildkant.

 

Framifrån sett skall kabeln stickas in från vänster. Du bör ha eb mutter på kablen som gängas fast i tiltröret. Det du sedan behöver är ett länkage från kabeländen (på höger sida) till fästet på motorn. Ett sådan bör inte vara några problem att köpa.

 

Det du har nu ser rent livsfarligt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har hjälpt stillig knubbis med dehär och vi provade man kabeln var för kort för att nå fram till tiltröret för att gänga dit den.

det käns ju lite onödigt att behöva slänga ut 1400:- på ny kabel och draglänk. när den nuvarande kabeln är i nyskick.

så vi undrade om det fans nån billigare lösnig. eller om det enda alternativet var att punga ut med 1400:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kolla om du inte kan höja fästet där teleflexkabelns kula sitter, så du får upp infästningen mot motorn. Då bör du kunna fälla utan problem. I värsta fall kan du ju höja fästet så det går att fästa teleflexen på ovansidan av handtaget eller vad man ska kalla det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan du inte tjäna nån decimeter på att ändra dragningen på kabeln?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får svara åt honom igen då!!

ne det går inte, bara om man borrar håll ryggstödet på bänken vilket man inte vill göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo, det skulle kanske funka. Men det är ju inte så kul att dra ut kablarna så att dem ligger utanpå. Dem sitter ju så bra nu:(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kan du inte skippa plåtfästet på motorn och fästa dragstången direkt i mittre fästet på motorn, kanske det då räcker med att köpa en ny riktig anpassad länk mellan motorn och dragstången isället för skruven. Har själv haft så på någon motor.

Lycka till. Hälsn Kent  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju altid kunna dra kabeln utanpå och bara köpa en draglänk för ca 400kr. Jag sparar en massa pengar men det blir inte särskilt snyggt, eller vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...