Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
r-bert

stereo

Rekommendera Poster

hej tänkte montera en stereo i båten, men vill ej såga hål för stereon ,finns det nån låda att köpa ,dör man kan montera stereon i mvh robert

 

Senast ändrad av r-bert | 10 april 2007 | 20:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara tänk på att vid montering och du skall fresta stereon så att den har ventilation för kylning annars funkar den inte så länge pga slutsteget i stereon blir överhettat. Jag tror Biltema har en låda som är vattentät för stereo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har nog tagit väck den från sortimentet..fann den inte i katalogen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


biltema hadde  denna låda 31-590    69,90sek

 

kommer att sätta den i våran båt
mvh joakim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lånar tråden lite om det är ok?

 

jag tänkte instalera slutsteg och undrar om det går med vanligt eller måste det vara specielt för marinbruk?

eller fungerar vanliga slutsteg i fuktig miljö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

lånar tråden lite om det är ok?

 

jag tänkte instalera slutsteg och undrar om det går med vanligt eller måste det vara specielt för marinbruk?

eller fungerar vanliga slutsteg i fuktig miljö

 

 

Finns tyvärr inga speciella Marin Slutsteg...

Så visst vanliga bil steg funkar fint.

Montera på ett ställa så det inte får kontakt med vatten. Montera heller inte i närheten av tanken (om du nu har lös bensintank)

 

Har själv monterat slutsteg i min tidigare båt utan problem (dock fick generatorn arbeta.) Ska även montera nu i min nya båt, men denna gång har jag dubbla batterier för, det tar kraft :-(

 

Ett annat tips:

Köp stereo med USB ingång, kör musik via minnet då detta inte hoppar när vågorna kommer :-)

 

Lycka till 

 

 

 

Senast ändrad av kpmb | 11 april 2007 | 18:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går det att lägga slutsteget i nån låda och dra sladdar genom ett hål och täta.  eller blir det för varmt att ha slutsteget i en låda??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska aldrig göra en sluten låda för slutsteg eftersom det blir överhettat å lägger av. om du gör detta får du skaffa fläkt till det å då blir det samma sak som att montera det under panelen. tänk bara på att i en båt blir det mer kondens å fuktigare luft än i en bil så det kan bli misskontakt,annars är det nog inga prb. och det med USB är en bra ide14.gif\20.gif\

 

 

Senast ändrad av Pajuvesi | 12 april 2007 | 00:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ok tack för hjälpen.

(är inte så insat i sterio, men man lär sig)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon om det funkar att sätta en vanlig bilstereo i en DC? eller kommer den att kortsluta då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp funkar bra men sätt den lite undanskymd dels för ev regn/sjöstänk dels för stöldrisk..som tidigare talare montera en med USB ingång för att eliminera skakstörningar14.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en stereo redan sen gammalt. men det är gammal original spelare från usa.. kassetter har man ju inte så många längre. Den sitter välskyddad men det var mest med tanke på fukten jag var orolig, för skulle den gå sönder så täcker ju inte försäkringen.

Tack för svaret. Bor granne med en liten bilstereo affär, så ner dit o kolla på roliga saker:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en riktigt dum fråga, men vad är det för fel på en bärbar anläggning? Då ingår liksom lådan och allt!

(...bilden, en s k Ghetto-Blaster...)

post-832-1394235007,8105_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nyss instalerat ett grymt ljudsystem i min båt. dubbla 12 tums basar och dubbla 6*9 diskanter med ett bra bilstegsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag lånar tråden lite.

Nån som vet om det finns nån form av vattentät anordning där du kopplar mp3:an direkt till stereon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet att det finns stereo med USB så det är det bästa alternativet annars är det samma sak med den om du inte lägger den i en plastpåse för du tar ju alltid med dig lösa saker för annars får det lätt fötter5.gif\bästa är om ni har en stöldkasset så ni kan ta med allt hem utan att behöäva koppla en massa..finns praktiska kassetter för stereo men stegen får nog vara kabelskor.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns det. En AUX-ingång, gärna på stereons baksida (om man har vattentät front). Denna har 3,5 stereopluggsanslutning, alltså till vanliga hörlurar. Hit kan man koppla in mp3-spelare mm. Jag har själv gjort det och det funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att koppla in en extern hårddisk till en bilstereo med usbingång? eller fungerar det bara med flashminnen?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men sånt går ju alltid att lösa, var mest nyfiken på om stereon klarade av att läsa informationen från en hdd..

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på exakt vilken bilstereo man talar om kan jag tänka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det inte redan bilsterior som har inbyggd hdd?

har för mig det men är inte helt säker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Efter att läst denna tråd undra jag bara, varför???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför krånglasmiley-laughing.gif\ vi tog två bärbara högtalare koppla in till en vanlig bilstereo som koplades till batteriet. sen la vi allt på dynan i förruffen .. funka hur bra som helst.smiley-tongue-out.gif\ fast vi ville ju bara ha lite musik på fisketurena.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilstereo med inbyggd hdd är ju bara krångligt då man antingen måste ta med stereon till datorn eller datorn till stereon när man ska ladda över musiken..  Har redan en bärbar hdd därav min fråga.

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det brukar väl vara en löstagbar front med minne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...