Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sahlback

Förtöjning på lååång plats. Erfarenhet?

Rekommendera Poster

Har lyckats få tag på en båtplats i andra hand till sommaren till min DC på 6 meter. Uppskattar platsen till ca 15 meter. Det blev himla långa tampar bak. Jag la dom bakre korsade vilket verkar stabilisera upp.

Erfarenheter från nån som haft en alldeles för stor plats? Spelar det roll att baktamparna blir väldigt långa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan du inte binda dom närmare? Kryss ska du ha för nivåskillnadens skull både fram och bak.
Bara tänk på att om vattennivån skiljer mycket(hög å lågvatten)och du har för strama tampar kan du dra sönder knapparna/förankringöglorna.
t.ex binder du båten vid lågvatten med något friare tampar och sen vattnet skulle höja sig med c:a 1/2m så tvinga den båten uppåt såklart med resultat att tamparna kan bli för strama å blir det samtidigt blåsigt/böljar sliter den sönder fästanordningarna antingen i båten eller i bryggöglorna. samma resultat blir det vid omvänd ordning genom att binda den vid högvatten.
Men skiljer det inte mycket i vatten nivån så är det ingen risk,bara du har slaka linor men så pass strama så inte båten slår in i dina grannar=lynschning14.gif\
Annars får du kolla till den ofta så ordnar det sig.
Sånt upptäcker du ganska snart,annars fråga någon som ligger där om vatten nivåer,blåst m.m Kanske kan ge dig tips om lösningar. Lycka till...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte göra nån med stor båt lycklig. Han kanske bara har en 6m plats till sin 15-meters båt? Stora platser duggar inte tätt i dagens läge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Man är väl ofta lite för rädd att den ska ligga för löst. Svårt att veta när man lägger dit den om det är hög eller lågvatten för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg själv med en 5,50 HT-båt på en 12 meters plats en säsong.. Korsa akterförtöjningarna så att du inte rör dig för mycket i sidled. Kolla på stolparna eller bryggan efter vattenlinjer för att se hur högt vattnet stiger vid högvatten. Långa akterförtöjningar blev det... Det är i alla fall inga problem att klämma in sig, jag kunde nästan bredsladda in... smiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en lång plats till min båt.

Brygga fram och stolpar bak, jag gjorde som så att jag har dom bakre linorna genom ett block på stolparna och en vikt som gör att linorna alltid hålls sträckta. Har en stopp på också så att jag bara kan dra in båten till ca 2dm i från bryggan..

 

Båten hålls hela tiden på plats med hjälp av vikten, men följer med tidvatten mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar ha löst sig med båtplats.

Jag ligger också i en lång plats (eller har vi för små båtar...;-)

Precis som du har jag korsat tamparna. Det minskar sidledförflyttningen en del. Jag måste också ha nötningsskydd så inte propellern i upptiltat läge skär i linorna. Jag har funderat på att använda block i akterstolparna och därmed kunna dra ut båten när man har klivit iland. Men då skulle inte min låskätting räcka. Även jag tar tacksamt emot tips.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Japp. Jag fick platsen via blocket och det i samma hamn där jag redan hade tillfällig plats. Behövde bara flytta den ett par hundra meter.

Aktertamparna verkar inte ta i min propeller men det beror nog på att min plats är så lång.

En annan sak jag märkte med en lite högre brygga var att det var mycket svårt att nå med kedjan när jag skulle låsa båten. Från bryggan gick inte alls. Får lägga mig platt på båten och då når jag precis men det känns rätt feppligt. Låsbygeln sitter väldigt långt ner. Hade varit bättre med en uppe nånstans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...