Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
MaCro

Bästa DC:n...

Rekommendera Poster


MaCro!
40 och ungar i en Ryds 568 är ingen bra kombination. Hur man vrider och vänder, så är det ofrånkomligt att det blir obekväm körning. Man ska upp i minst en cigarette 36:a om man ska kunna bekvämt i hög fart, förutsatt att det inte är stiljte.
Rent allmänt tycker jag att man har åt h-e för många hk till för små båtar nuförtiden. Men... visst, resonerar man som du att man får en låg förbrukning och skaplig marschfart med en 250hk, så varför inte. Samtidigt, som jag tidigare nämnde, när du vill leka med båten och ligga & toppa, så blir det minst 70 liter/timme. Efter ett par timma är tanken slut!!
 
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peaky

 

Jag förstår hur du menar men en 115 hk 4-taktare drar även den runt 40 liter i timmen på maxgas. Hur ofta ligger man på maxgas i 1 timma? Aldrig. Man ligger kanske på maxgas i kanske 2 minuter som mest om man inte kör offshore och för det krävs lite andra båtar en de jag tittar på.

 

Vid normal körning mellan 15-30 knop så har man en bra förbrukning även med en modern 225:a eller en 250:a.

 

När jag köpte min båt tittade jag även på ryds 20 gts (220 hk inombordare) men valde inte denna pga av förbrukningen. Enl säljaren så tyckte han att jag skulle räkna med 1,5 l/nm vid allroundkörning vilken är i mesta laget tycker jag. Inombordare är i regel törstigare är utombordare.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Kommer en ny DC nu, Finnmaster F 68, skall tydligen klara upp till 250hksmiley-laughing.gif\

Annars är ju Ibiza båtarna innte så dumma heller, Ibiza 24 med 300hk Suzuki hade inte varit fel.

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En läsare av Båtnytt? Läste också om dom idag. Instämmer att dom ser fina ut. Konstigt att Ibiza inte säljs ordentligt här i Svea rike.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2.gif\ Båtnytt och Vi Båtägare är ju viktigare än dagstidningar 2.gif\

 

Ja Ibiza borde sälja bättre, undrar vad det beror på.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Finnmaster f68 ser ju riktigt fin ut förutom den beiga färgen. Undra om man kan få denna i blå/vit. Annars så känns detta som riktigt fint DC alternativ.

 

Nu är det bara en tidsfråga innan yamarin kommer med 68 dc. De har redan nu aviserat att det kommer en 68HT.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är mycket nöjd med min Nimbus 26 DC -89 (V6 Dubbelmontage) , men det beror ju självklart på hur ny båt man vill ha :-)


// Hasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utseende är ju i betraktarens öga men jag tycker den gulbeiga färger gör sig kanon på den båten. Ser mycket modern och ändå stilren ut. Men är ju så van att alla båtar ska vara blå och vita nu så det skadar inte med lite nytt. Jag var lite tveksam när jag såg Grandezza 23 först men jag tycker dom ljusa färgerna är rätt fina när man vant sig lite.

Silvers nya båt verkar vara en smart idé. Alu på utsidan och plast inne. Lättskött men ändå mysigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Visst ser det rätt snyggt ut med beige men över lite längre tid så är det nog bara blått och vitt som håller sitt värde. Tyvärr så är det så här med nya färger på båtar. Jättesnyggt i början men när du skall sälja om ett par år så kan den vara mycket svårt att bli av med båten och värdeminskningen blir ett faktum.

 

Silver Condor 730 är ju ingen Dc men vilken båt!! så cool!

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det var lite kul båtnyheter. Och 50-knopsmöjliga vilket du sökte. Själv har jag fastnat stenhårt för Flipper 705HT men det är en annan tråd. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibiza-båtarna är fina med kluriga lösningar. Men som vanligt är Norska båtar i regel väldigt dyra. Antagligen har de inte sålts så mycket p.g.a. det. Även valet av återförsäljare styr, eller vad återförsäljarna tror sig kunna sälja till ett vettigt pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båtar ska definitivt vara blåa och vita för att de ska vara moderna i alla tider. Beige, brunt och vad det nu är tror jag kommer vara lika ute om ett par år som det är inne idag.
 
Bland annat pga Askeladden kör med beige skrov och brun/svart (!) inredning som de går helt bort för mig. Synd för det är fina båtar annars (om än inte med de bästa skroven). Finnmastern ser fin ut. Hoppas att den håller högre kvalité än vad Finnmasters båtar i övrigt har hållit de senaste åren.
 
Den där DCn Grandezza verkade annars grymt fin, men ack så dyr?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men blå skrov har ju inte varit poppis så länge, eller? Dessutom tror jag att det är påväg bort, samt att det är ruggigt opraktiskt. Minsta lilla repa syns ju.

 

 

Senast ändrad av ljud | 05 september 2007 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag syftade mer på vita skrov med blåa dynor etc, alternativt ett vitt skrov med en blå snobbrand. Håller med, helblåa skrov är ruggigt opraktiskt och i längden hopplöst

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det på Finnmasters båtar som du tycker att det har varit bristande kvalitet på? Är det någon eller några speciella modeller av deras båtar som du syftar på?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Roddarn,
 
de Finnmasterbåtar jag har erfarenhet av genom fiskekompisar (trolling) är 5300 Troller, 5700WA och 6600WA. Ingen av dem är direkt dålig, men det är ändå dyra båtar som man har höga förväntningar på.
 
5700 (som är den äldsta dem) har blivit rejält gul i gelcoaten, troligen pga att Finnmaster använder för mkt styren i formarna. Polaren får polera den rejält varje höst och ändå kommer det delvis tillbaka. Ett stävräcke lossnade dessutom helt när den var 1½ år gammal samt lite annat småstrul.
 
5300 sjönk dagen efter första iläggningen! Man hade snålat med sika i skarven mellan skrovet och självlänsröret. Ingen rolig syn att se sin nya båt hänga i bara tamparna. Var enkelt åtgärdat, men på hösten upptäcktes sprickor i akterspegeln som fick åtgäras med bla en stor plåt.
 
 6600 har det inte varit några stora fel på, men många små irreterande. Som att skruvar lossnar, att en del i inredningen inte varit dragna med genomgående skruv och mutter utan bara skruv osv.
 
Detta är mina erfarenheter av Finnmaster. Tycker det är fina båtar att se på, men jag är tveksam till att köpa en själv. Speciellt eftersom de är ganska dyra. Dock så är dessa erfarenheter ingenting mot vad fiskekompisar med Ryds varit ute för smiley-laughing.gif\ (egentligen inget att skratta åt då det tom var ett fall för sjöräddningen ...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det var ju intressant att höra! Men det låter i och för sig mest att det är sådant som kan hända alla fabrikat och att det inte någonting generellt. Att gelcoaten gulnar snabbt kan både vara rena tillfälligheter men också att alla deras båtar har/har haft den egenskapen. Men man hoppas ju att de i så fall har åtgärdat både det och allt det andra vilket jag nog gissar att de har. Det är ju ingen merkostnad direkt för dem heller.

 

Blir däremot lite förvånad över att du tycker att de är dyra. Själv tycker jag nästan tvärtom att det är väldigt konkurrenskraftiga priser som dem har. Tack för ditt svar förresten...det är alltid både kul och intressant att höra vad andra tycker. Ha de!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man jämför Finnmaster med till exempel Uttern så tycker jag att Finnmastern är ganska dyr. Uttern ger avsevärt mycket mer för pengarna. Finnmaster är ju ganska naken i grundutförande.


 
Angående gulnaden är jag inte säker på att de fått bukt med det. Har sett flera nya (eftersom jag känner till problemet så blir det lätt att man kollar extra när man ser en ny Finnmaster) som har liknande tendenser! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammi

 

Tack för informationen om finnmaster. Håller med om att de känns väldigt dyra och jag har svårt att se vad som motiverar ett så mycket högre pris än ex ryds. Ok lite bättre finish men det räcker inte för mig. Ryds kanske inte håller någon toppnivå med man får väldigt mycket mer för pengarna.

 

Måste säga att jag blev imponerad av Nordkapps båtar som känns riktigt välbyggda. Båtarna byggs i Polen men vad jag hört så är det många större kända båtmärken som använder polska fabriker som underleverantörer. Kvaliten skall det tydligen inte heller vara något fel på eftersom de tillverkar efter uppdragsgivarens önskemål.

 

För min del så lutar det nog åt Nordkapp 620 eller 650 just nu. Går dock och väntar på att yamarin skall släppa en 68 DC som kan bli ett intressant alternativ.

 

//Mac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag undrar,jag har köpt en Aquador 23 dc på 190 hk diesel som skall göra 30 knop finns det någon som har erfarenhet ? om den motorn funkar på denna båt , CM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en Volvo Penta D3  i den här reklamvideon och då borde det vara 190 modellen

 



Senast ändrad av 666D3 | 16 april 2010 | 21:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Master 33 är en fin DC om man gillar lite mer extrema båtar, dock inga problem med 50 knop med rätt motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tender 600 kan man får i vilken färg som helst eller ingen färg alls.



Senast ändrad av alubatar | 28 september 2010 | 18:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej DC-Lovers

För min del valde jag en Bella 621 DC med Optimax 115 som jag tycker är en prisvärd kombination med hyfsade prestanda som räcker för mig. Den gör 34 knop (GPS) på max med standard alu-propeller. Bra marschfart är ca. 25-28 knop och den går i övrigt både tyst och snålt. Hade 125:an funnits när jag köpte hade jag självklart valt den. Om jag hade kunnat välja utan att tänka på priset hade jag förmodligen valt en motor på 135 till 150 hk. Mina skäl för att välja denna kombination var:

Båten är snygg och tilltalade mig. Bra och stort märke med bra byggkvalite och bra andrahandsvärde.

Den har en planlösning med stor sittbrunn, separata stolar och U-soffa som passar mig. Jag är inte i behov av kök och stora övernattningsutrymmen eftersom vi för det mesta bara åker ut över dagen.

Båten och motorn är lätta bägge två och kan trailas med min bil. Jag kan även ta upp den och lägga i den själv om det behövs.

Båten är lättdriven i vattnet och går lätt upp i plan

Bra kapelllösning med rymligt kapellgarage och enkelt delbart kapell

Optimaxen kan jag lätt serva själv utan att behöva dra båten långa vägar till närmaste verkstad.

Priset var givetvis viktigt, jag fick ett mycket bra pris i finanskrisens skugga. Jag jämförde närmast med Yamarin 64 DC. Flipper 630 DC och Nordkapp Noblesse 620 DC som alla var betydligt dyrare när jag köpte.

 

SvartaMalin

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...