Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SegelBruce

Hur tjockt bör takdäcket vara innan man byter.

Rekommendera Poster


Har ett uselt teakdäck på min nyinköpta Rasmus. Nåtsläpp mm.
Har beslutat att det ska få ett liv till innan det ryker av.
Hur tjockt kan det vara utan att det blir problem? Har ca. 8 mm kvar.
Vilka metoder finns när man ska fixa nåten? Behöver byta hela nåten på båten.
Vad jag efterlyser är en arbetsmetodik som funkar. Ska köpa en Fein Multimaster för att få bort den gamla nåten. Tyvärr så tar denna bara bort nåten, inte slipar rent i spåret. Hur gör man detta enklast? Dremmel, såg, överhansfräs eller något annat kanske?


En i hamnen sa att man bör slipa däcket lätt innan man börjar. Frågade inte varför. Får väl göra det.
Nåttape, primer mm. Olika är metoderna, men ingen verkar kunna svar på hur reslultatet blir. Fint till att börja med, men hur länge? En del kör helt utan detta, och menar att det funkar ändå. 

post-5638-1394234998,2625_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Undre gränsen för däckets tjocklek går väl när man inte längre kan plugga ev skruvhål, en 5-6mm. Är däcket enbart limmat utan pluggar kan det nog vara ytterligare lite tunnare.
Jag tycker absolut att du ska bottna nåten med garn eller tejp. Garn gör ju förutom att nåten inte biter i bottnen att det går åt mindre massa trots att man får lika bra anliggningsyta mot sidorna i nåten. Prata med tillverkaren av nåtmassan om användande av primer eller ej.


Ett anpassat rivjärn format som en krok med nåtens bredd är bra att ha för att riva ut den gamla nåtmassan. Min erfarenhet är att det är bättre att  skära eller riva bort nåtnassan är att slipa/fräsa. För att slipa nåten kan man ta grovt slippapper och böja runt en plåt (eller sickel eller spackelspade).


Om hela däcket skall nåtas om så tycker jag absolut att du kan strunta i att slipa däcket innan eftersom du kommer att slipa efter att nåtmassan applicerats och torkat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag gjorde detta på min båt för ett par år sedan. Till att börja med kan sägas att förslagen och metoderna är lika många som teakdäcksägarna. Så här gjorde jag, och det fungerade; Ryckte upp den gamla nåten, slipade rent i spåren med en Dremel, överhandsfräs fungerade inte, för svår att styra. Tapade med maskeringstape runt all nåtspår (förklaring senare), struntade i tapen eller garnet i bottnen, fanns ingen innan och det hade hållit fint i 20 år. Använde INTE Sikas nåtmassa, den är svårarbetad och kräver primer. Använde en nåtmassa som heter Rhodosil Sealine, köpt direkt från Malövarvet. Den var lättarbetad även i minusgrader och fyllde bra. Använde en spackael att trycka ner nåtmassan med, för bättre fyllning. Det går dessutom åt mindre massa. Här kommer tapen in i bilden, eftersom gamla teakdäck ofta är spåriga får man ett litet helvete med att slipa rent om man inte lagt tape runt innan. Använder man spackelmetoden slipper man dessutom skära av nåten efteråt, det blir jämnt och fint från början. Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SerberOs
Mycket intressant arbetsmetod.
Har aldrig fixat med däcket innan så vet inte hur lång tid det kommer att ta.
Ska köpa en Fein Multimaster. Med sk. nåtkniv. Lär spara 80% av arbetet.
Men man måste ändå slipa rent i spåret. Du använde Dremmel. Vilket verktyg använde du då till denna? Finns det slip som är 5 mm? Då kan man ju ta alla 3 sidor i ett svep. 
Har en Rasmus 35. Vad tror du tidsåtgången när man bli varm i kläderna blir? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att nyttan med fein-maskinen är överskattad, i alla fall om du frågar riktiga hantverkare. Jag har ju aldrig använt den så jag har inte egen erfarenhet men skulle prova att riva loss för hand till och börja med. Det största arbetet är nog inte att riva loss nåten. Det kommer säkert att ta än längre tid att slipa nåtens sidor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, ett litet 5mm slipstift, gick faktiskt ganska fort. Jag har en Amigo 40, 31 fots koster. Jag har rätt mycket teak då även rufftaket är belagt. Räknade ut att det blev totalt ca 400 meter nåt. Det mesta av nåten gicka att dra upp för hand, till resten använde jag en vanlig fil där handtaget var bortplockat och metallfästet böjt till en krok. Arbetet tog ca 250 timmar för två personer, men då byttes även 1000 skruvar och pluggar, med omförsänkning av hålen. /Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

det viktiga är hur mycket du har kvar av notspårets höjd.

Om du har 8 mm kvar av totalen som brukar vara 12 mm så har du knappt något spår kvar. Då är frågan vad att göra, fräsa djupare spår,göra hela proceduren eller ha det som det är denna säsong fär att riva bort allt och ta ny tag i höst med att lägga ny teak. Har precis varit ute för samma frågeställning och i vinter lagt nytt teakdäck på min Player 31:a. Skulle aldrig tveka, lägg nytt i höst!!!

mvh

Per

post-15993-1394235000,3849_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När mitt däck är slut kommer jag inte att lägga nytt teak. Även om det är snyggt och skönt att gå på så är det inte värt besväret. Att ha ett fungerande plastdäck, för att sedan borra 2000 hål i det och smäcka dit ett tungt teakdäck som bara är för utseendets skull är vansinne och som att be om problem. Jag kommer att lägga plstdäck. /Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag menar detta också. Men man kan ju välja kork tex. Sett väldigt fint korkdäck på en båt. Inte helt olikt ett teakdäck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur djupt bör notspåren vara?

Gamla ägaren har tydligen använt högtryck för att rengöra, då det blivit ganska fårigt på vissa ställen.

Kanske man ska använda något teakrengörings preparat i stället för att slipa ner? Vad tror ni om Snappy? Någon sade ångtvätt. Har någon provcat detta?

 

 

Senast ändrad av SegelBruce | 11 maj 2007 | 23:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just använt Snappy och de som sett det har frågat om jag slipat. Det ser ut som nytt.

 

Ser ingen anledning att slipa. På en gammal båt där man slipat, som min, börjar skruvarna titta fram och jag räknar med byta ca 30 mot skruv med låg skalle och försänka lite med en träborr, för hand så det inte blir för mycket.

Har testat med en första plugg idag och det funkade utan problem.

För att få jämn färg, Snappys Sand look, får jag behandla pluggens snittyta med snappy också.

 

Alltså, spara på teaken är mitt råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tejpa eller garna för allt i världen. Annars riskerar du snabbt nåtsläpp och att få göra om jobbet igen. För att det har funkat att strunta i det på någon annans däck i 20 år gäller inte för ditt däck. Du vet inte om ditt däck rör sig mer eller mindre etc...skjut dig inte i foten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HasseG!
Ok! Du har provat Snappy. Hur ser/såg ditt däck ut före? Mitt är ganska fårigt på vissa ställen. Kanske man ska prova Snappy, och se om det behövs slipas bitvis då. Vad tror du om detta?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hawkee! hur djupt bör spåret vara? Vissa säger garn vissa tycker tape.

Kan man använda dessa till vilken notmassa som helt? Eller garn till en och tape till annan? Om garn, är det speciellt notgarn man använder? Eller kan man ta vad som helst?

 

 

Senast ändrad av SegelBruce | 12 maj 2007 | 22:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Före och efter tvätt, kollade och har bild före här innan sjösättningen i år

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ungefär samma område nu i veckan efter tvätt. De mörkare delarna är vatten som jag stänkte när jag samlade ihop mina hinkar.

Känslan den dagen var enorm. Hade ju försökt med klorin och Owatrol deep cleaner med klent resultat tidigare så den natten sov jag gott.

 

Ytstrukturen är klart inte jämn som på ett nytt däck det är halksäkert kan man säga.

 

Med 8 mm hade jag aktat mig för att slipa.

post-25846-1394235052,2331_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt förra inlägg skulle jag sagt att teaken är tvättad men inte behandlad. Har köpt Snappys Sealer som jag ska behandla med när jag fixat pluggar och vädret tillåter däcket/sittbrunnen att torka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på bilden av din teak och och min var ungefär likadan.

 

Har du möjlighet att testa på en mindre yta, nån lucka eller så så gör det, värre lär det inte bli. Men annorlunda, så prova och övertyga dig själv innan du tar hela däcksytan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...