Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MANNEN666666

inkoppling varvräknare

Rekommendera Poster

tja jag igen

har ytterligare ett problem

jag har ingen varvräknare, eller rättare sagt jag har en men den är inte inkopplad.

det är ingen såndär som följer motorn utan den satt nog i båten när den va ny 66.

vi kan ju låtsas att vi vet att den fungerar fortfarande.

någon som vet hur man kopplar in den på en johnson 90hk v4 från 1994

kan jag använda den varvräknaren eller kan man kanske köpa nåt från biltema eller så, en original varvräknare är ju  lite för dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rånad är ju precis det man blir om man handlar på Biltema eftersom skiten går sönder rätt fort.Biltema har enligt min uppfattning tappat mycket i kvalitet de senaste åren och idag är det rena rama skiten som de säljer. Riktig dynga!

 

Trevlig påsk och handla inte på Biltema, du biter dig bara själv i svansen...

 

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok jag fattar att jag ska köpa en lagom dyr varvräknare om den hjag har inte funkar.... men det var ju inkopplingen av den som jag behövde hjälp med.

nån som kan nåt om el på båtmotor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vanligtvis kopplar man pluspolen till plus på tändspolen och minus till jord..

Vet inte hur det ser ut på en snurra, men på bilar, moppar o.d brukar det funka.

 

Senast ändrad av RCarlsson | 09 april 2007 | 08:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Såhär gjör du;

 

Från reglage kommer en kabel som har tre kablar i sig (gäller förövrigt generellt på OMC mellan 79och 95). Grå(pulser till varvräknaren, lila( ) och svart(jord).

 

Koppla till plus på räknaren, - till minus och pulse till p. Vet inte vilken intällning på räknaren du ska ha till din snurra men du får väl prova dig fram.

 

Good luck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja

jo jag har sett något liknande med 3 poler i bak på motor blocket, har dock inget i reglaget då det är från 70 talet men jag ska alltså koppla 3 kablar och inte 2

vad var den lila till????

tacksam för svar

ja jag vet jag e lite trög

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avråder bestämt ifrån att koppla in varvräknaren på detta sätt om man har en CDI-tändning, vilket så gott som alla utombordare har sedan början -mitten på 70-talet. Det har skrivits om detta tidigare här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

va nere vid båten nyss, tänkte koppla in befintlig varvräknare...

men på baksidan av den står det 6zyl 4takt det måste väl betyda 6 cylindrar och 4takt, jag har ju bara 4 cylindrar och 2 takt.

det måste väl bli jätte fel eller???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beats me... koppla in skiten o se vad som händer.

Gå in www.ishopmarine.com o sök på tachometer. Där finns en sida där de visar alla tach aplications, dvs vad du ska ställa in din varvräknare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har som nämns i en annan ganska lång tråd problem med min motor nu då den inte startar. hursomhelst jag la mig ner häromdagen och tittade bakom tändningslåset då det verkar vara det som är problemet, där bakom fastejpat satt den 3 poliga kontakten till varvräknaren :D så nu när jag (om jag) får igång den igen så ska jag koppla in en riktig varvräknare på den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...