Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lars_J

PortaPotti

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar att byta gammal toalett och tank i båten mot någon av de större PortaPottimodellerna, dvs med fast tank med tömning överbord eller sugtömmning.

Min tanke är att tanken håller mer eftersom varje spolning förbrukar mindre vatten. Inga pumpar, slangar och ventiler mellan toa och tank som kan läcka eller lukta.

Men det förutsätter förstås att ventilen mellan skål och tank sluter tätt.

Gör den det?

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda PortaPotti som inte luktar är en oanvänd. Tänk dig själv när det skvalpar runt och jäser i lite sjö, för att inte tala om när den behöver tömmas. PortaPotti är en nödlösning om man inte har plats för en fast installation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödlösning?  Är inte alla toaletter det?2.gif\  Skämt åsido, men visst är väl en porta potti ett alternativ.  Att ha en toalettstol med pump, slangar och rör, kopplingar, septitank med tömningspump och två genomföringar bara för att göra nr 1 och två?  Dyra saker är det också.  Jag rev ut alltihop och fick helt plötsligt plats med extra batterier och en vv-beredare där septin hade stått.  Pottin luktar inte med rätt sorts medel i tanken.  Men oftast använder jag överhuvettaget inte toaletten ombord om jag inte absolut måste.  Bajamajor eller en spade duger fint.  Men måtte djävulen ta den som skiter i skogen och bara kastar toapappret efter sig5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft en i många år och visst den har fungerat, men luktfri, nåja. Den svaga punkten på de mindre modellerna är skjutluckan som öppnar och stänger. Den kommer aldrig att vara helt tät även om den funkar bra. Att hålla på med saneringsmedel är också ett bök. För mig var det det enda alternativet pga utrymmesskäl och visst funka det. Om jag var tvungen att lämna båten längre tid utan att tömma den, stoppa jag in den i en sopsäck och knöt till. Särskilt stor tank upplevde jag inte heller att den hade. Vet inte heller om den var vattenbesparande om man ville hålla rent i skålen. Finns utrymme är en fast installation att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TGIF wrote: ...om jag var tvungen att lämna båten längre tid utan att tömma den, stoppa jag in den i en sopsäck och knöt till...

 

Liten båt eller stor sopsäck?smiley-laughing.gif\

 

Själv håller jag nog med om att man kan ha PortaPottin som en backup ifall det krisar. Att sätta sig i det fria är ju annars det man gör mest, men det beror förstås på hur kinkig man är. Som vanligt här i livet får man kompromissa med det ena eller det andra och då väljer jag lite mer utrymme och friluftstoa.

 

Glad påsk på er!

 

Senast ändrad av Daniel_F | 04 april 2007 | 20:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet var kemikalierna som luktade urp. Jag gjorde hål i en Porta och monterade en utpumpning via uttag i skrovet. Funkade riktigt bra. Det fina var att man slapp kemin och lukten vilket väl också är en miljöfördel. Fiskarna  uppskattar kanske inte bajet men ännu värre är väl kemikalierna kan tänka. Fiskar bajar väl också så där är vi väl lika bra på att smutsa ned. En 5-kilos torsk skiter väl lika mycket på ett år som en semestrande båtåkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ingen dumm ide det med att göra en anslutning till portan, men då kan man väl lika gärna ha en riktig toa.
Fast jag håller med, en liten trädgårdsspade och vända på en tuva är det bästa och täcka över papperet, det är den som stör! Åsså gå lite längre bort än de vanliga ställerna två meter från stigen.
När jag hade kemikalie i portan i förra båten luktade det och läckte genom spjället mellan övre/undre delen. Mindre lukt utan kemikalie. Annars kladdar det ungefär lika mycket i båda systemen så det går åt vatten i alla fall.
Min nästa toa blir med en hålltank i rostfritt och som kan tömmas ute på fritt vatten, då menar jag fritt och inte i smala sund, eller sugas ur i marinan. De var en som tömde tanken i faret utanför  själva Nynäshamn helt ogenerat, fy fan så det såg ut ett bra tag. Det vore nåt för polisen eller kustbevakningen.
Hälsn
Kalman
PS om man gör nr0 (ej att förväxla med nr1 eller nr2) för om masten kan det bidra till spalteffekten för genuan, det blir en drifter
;-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns portapotties för fast installation. Det var dem jag undrade om någon hade någon erfarenhet av. Jag tänkter inte byta till en portapotti där jag måste släpa iland tanken. Jag tänker inte hellerbygga om en sådan.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte ens varför du ens funderar på att sätta in en Porta Potti när det finns suveräna vatten toaletter.
 
Enligt min mening så är det enda bra med Porta Potti där det inte finns utrymme gör att bygga vatten toalett med tank och knappt då är det försvarbart  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Portan är en halvmesyr.
 
Men det är inte ens halvmesyr med Porta som ska tömmas akteröver. Man säger till gästerna att utsikten åt ena sidan är för tillfälligt förträfflig - beskåda, snabbt tar man ut Portan förbi manskapet och obemärkt ritar man ljusbruna strimmor akteröver och försöker låtsas om att bönderna i land har gödslat väldi mycke i sommar.
 
Det var så jag kom på att göra tömmningen lite enklare. 10 pumptag så var det klart. Maxi 77 var inte tillräckligt rymlig och Portan fanns på plats. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det var mycket skitsnack. Vi har använt Porta Potti i 20 år i vår båt en Monark 670 salong och det har fungerat utmärkt. Förutsättningen är att man inte är kräsmagad, tömmer i god tid innan det börjar bli fullt,håller koll på att luckan är ordentligt stängd och pacningen är OK. Lite planering med andra ord.Har man inte septitank på en fast toa kan man inte använda toan om man ligger tillsammans med andra båtar.Lukten kan man behärska med saneringsvätskor.Att tömma toan på fritt vatten, eller i sin hamn på speciell tömningsplats är inget stort problem tycker vi.Använd ett bra toapapper som löser upp sig bra.Människan har ju i årtusenden gjort sina behov i naturen så det tror jag inte medför några problem för miljön.

Lycka till att hålla skiten ifrån er. Hälsn.  Göran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående papper så har jag ett tips vare sig det är Porta Potti eller Vatten toalett.
 
Lägg toa pappret i separat hink med lock så slipper du onödiga stopp i slangar och dylikt och NEJ det luktar inte
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, funkar 100%!

En gammal beprövad sanning för att undvika problem är helt enkelt att inget som inte har ätits först har i toaletten att göra.21.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min tanke var att EN ventil mellan toalett och tank skulle krångla mindre, läcka mindre och kräva mindre underhåll en femtioelva pumpar, slangar, stoser, slangklämmor, ventiler, etc.

Men eftersom ingen tycks ha erfarenhet av de större fasta modellerna så får jag väl anta att det som skivits om de mindre modellerna gäller.

Så jag skiter väl i portapottin då.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skiter i Porta Potin måste du ju ta hand om det ändå smiley-sealed.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett litet inlägg i debatten:

I princip varenda husvagn använder ju Porta Potti, jag har aldrig upplevt direkt något luktproblem i de vagnar jag haft/varit i!?

Naturligtvis att man sköter dom på ett riktigt sätt, många goda råd i den här tråden!

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att pp är det bästa alternativet. luktar inte mer än en vc med tank, enkel att hantera, slipper obehagliga övveraskningar med läckande slangar/tankar mm  att man framförallt slipper onödiga skrovgenomföringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I packade hamnar kan man väl hoppa in och skita på grannbåtens toa när man är på väg till sin egen så slipper man ju hela problemet.

Skämt åsido... jag har köpt en PP i år och har bara provat ettan i den än. Så länge man nöjer sig med ettan så räcker det väl med vatten och lite klorin. Har inte öppnat som medföljande flaskorna än men dom luktar skumt redan stängda. Inte lockande där man ska sova iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft Portapotti i 4 båtar utan problem: Ta med och töm i gästhamn med vattentoa, töm i sjön utomskärs eller ta med hem och töm! Räcker för två personer i en vecka, längre om bajjamajjor finns i naturhamnarna som alternativ! Och det där med spjället: pumpa i någon cm vatten när det är stängt, då får du ett vattenlås! Lägg i ett papper först när du skiter så går det åt mindre vatten!  Ät inte så mycket och grilla mindre!Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...