Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Theres

Hjälp med hur man lägger ut en bojsten samt fäster bojen

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har som förstabåtsköpare insett att jag behöver en bojsten (enklare brygga finns vid båtplatsen) och jag är tacksam för hjälp med hur jag ska få ut stenen som väger ca 70 kilo och hur jag bör tänka vad gäller placering samt vilken typ av kätting (om det duger med galvad kedja alá rusta/biltema)och viken typ av boj som behövs. Båten är en Örnvik 525 styrpulpet-06 som väger ca 750 kg med motor

 

Tack på förhand.

 

Mvh

Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv la jag ut en sån här som bojsänkte förra året.

 

http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=4546

 

När jag gjorde detta så var det badbart, så jag bar och drog ut den på plats. Om jag minns rätt så har jag den som väger 70kg. Fick den för samma pris som den mindre som jag egentligen skulle ha bara för att den andra fanns hemma. Min Uttern väger väl ca 1 ton (eller strax under).

 

Beroende på hur din bojsten nu ser ut så kan ju 70kg kanske vara i minsta laget. 70 kg P-ring gräver ju liksom ner sig på ett annat sätt en än bojsten. Men återigen så beror det ju på hur din bojsten ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kopierat från tidigare trådar innom samma ämne:

 

Ang bojsten så behöver dessa inte vara i sten, gjutjärn är mycket tyngre och mer lätthanterligt. åk till märmsta skrot eller lastbilsverkstad vanliga gjutna bromsskivor eller trummor från lastbilar är perfekta. ankra fast kättingbit i en liten skiva förts och sen bara släpp ner de övriga längst linan. Fördelar enklare och säkrare att ha tex 5 st 20-25 kg skivor att handskas med än en hundra kilos betongklump och sen när du ska ha upp det eleer flytta den blir det betydligt lättare att ta upp en skiva i taget än en jättestor betongklump. Har själv 2 bromskivor och en liten bromstrumma funkar kanon löplinan är sedan fäst i detta med ögla för bakre pollare bara haka på båten går spikrakt in utan att slå sönder de övriga även om vinden ligger fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lite udda men väl fungerande sätt är att ta gjutjärnsbitar som ovan, jag demonterade en gammal mangel och använde gavlarna som jag drog ihop med en mkt grov kätting. Skarvade sedan på vanlig bojkätting för att få mer tyngd hade jag gjutit betongskivor i mjölkbackar med ett avloppsrör i mitten, Dessa skickade jag ner utmed kättingen...

Jag antar att det är lättare att köpa p-ringar men detta kostade bara lite betong.....

Tilläggas kan att bojen legat där i mer än 20 år nu. för 10 år sedan dök jag ner för att byta kättingen men hela fanskapet hade sjunkt ner i dy så jag fick aldrig tag på skarven till grova kättingen. För 5 år sedan hjälpte en kompis som hade en större snipa med ordentligt vrid mig att försöka flytta bojstenen eller slita av kättingen för jag vågade inte använda den längre men den ligger där än...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ser att när man kopierar in tidigare text blir highligt text till onödigt stort textsnitt, så jag menade inte att skrika ut BROMSKIVOR.

 

ang betong så blir väl en 25 kg klump betydligt större och klumpigare än en 25 kg bromsskiva som är gratis på metalåtervinningen och liten volym och hög densitet funkar väl bättre som förankring än tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratis bromskivor borde vara perfekt. Mer att iden att trä på tynderna över kättingen är en smart löning om man inte har en större båt där man kan släpa ut stenen hel hängande från för eller akter.

Din fråga om vanlig galvad kätting är ok så tycker jag väl det, ju bättre material ju längre håller det i vattnet utan att rosta bort. Jag använde normal kätting och den höll i mer än 20 år fast dom sista 10 kändes inte hundra. Du kan även kolla nya syntetlinor som dock är ganska dyra. Tänk på att det gäller att alla delar håller samma standard, till såna linor kan det vara bra med rostfria chacklar t.ex.

Sen hänger allt ihop med vad är det för botten hur djupt m.m.

Har du en färdig sten på 70 kg? Det framgår ej klart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK så mycket för alla bra tips:)

 

Jag har hittat en betongfyrkant på ca 1x1 meter som väger cirka 60-70 kilo som jag ev tänkte köpa, är inte alls gjord för båtar utan något gammalt överblivet byggmaterial..men det kanske kan funka, djupet är kanske 2 meter och botten är mest dyig/sandig då båtplatsen ligger i närheten av hjulstabron i mälaren.

 

jag tänkte köpa frigolitboj ala biltema för en 3-hundring, schaklar blir det kanske dubbla rostfria för att vara på den säkra sidan.

 

kul ide att använda bromsskivor:)

 

Det är tyvärr väldigt tight bakom och bredvid min båtplats så jag kan inte lägga bojstenen speciellt långt bort från båten (kanske 1 meter snett max) och då kanske det inte räcker med 60-70 kilos tyngd?? för om det nån gång blåser in i viken så blåser det på båten i sidled så att säga.

 

Så en galvad kätting håller iaf i 10 år ala biltema/jula?

 

Trist jobb men nån måste görat;)

 

Hälsningar

Dan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

se till att lägga kättingen dubbel så att du kan kontrollera hela utan att behöva gå i plurret, samt att den kan löpa fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70 kilo borde räcka. Jag tror att det finns en rekomendation med att bojsten ska vara 10% av båtens vikt. Dubbel kätting är bra men då måste du kolla att den löper fritt och ej riskerar att dras ner i dyn efter några år. På 2 meter är det annars inget problem att byta schackel med ett cyklop.

Kör in till stand och surra stenen i fören när du sätter dig i aktern vippar den upp och du kan sakta köra ut till där den ska ligga och släppa den där.

 

Ett annat sätt är om det är badbart att placera boj och bojsten i en mindre jolle ro ut till platsen där det hela ska ligga och välta jollen och simma iland med den. Skitbra i teorin. Denna snilleblixt fick en kompis till mig(trot om ni vill) Allt gick bra tills dom välte jollen och stenen fasntade under aktertoften så allt gick till botten 4 meter ner utom förstås bojen som flöt precis där den skulle. Tilläggas kan att det var kompisens svärfar som hade jollen samt båten. Dagen efter hittades dock jollen vattenfylld men flytande i vasen, men det var mkt svärande den kvällen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När jag flyttar min bojtyngd så guppar jag succesivt upp den med båten lyftkraft eller om den bara ska flyttas lite så räcker det att gasa till lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör man på vintern? Lämnar man bojen i vattnet? Blir den inte förstörd av t.ex. isen?

Om bojen skulle försvinna, hittar man väl inte bojstenen heller? Om man användar en linan istället för en kätting, är linan flyttande? Det skulle väl vara bra eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 70 kg betongvikt låter väldigt lite. Den tränger undan en hel del vatten som minskar betongtyngdens möjlighet att hålla emot, så att säga. Vikten i vattnet blir mindre än 40 kg. Om du dessutom måste ha en kort lina/kätting så vinkeln blir liten kan det nog finnas risk att båten börjar gå dig ur händerna.... Under Hjulstabron går det ju en hel del stora fartyg också, visserligen sakta men lite svall blir det ju.

/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojen lägger sig uppe på isen. Lina är inte bra. Det ska vara kätting annars håller det inte.

Lossnar bojen rasar kättingen ner på botten och du får dyka ner och hämta den eller köpa ny. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår. Men då måste man ju komma ihåg exakt var bojstenen ligger smiley.

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det minskar sökområdet om du har koll på vart du satt bojstenen ja. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska INTE använda rostfri schackel till galvad kätting. Det blir galvaniska element som äter upp kättingen på en säsong.

/Rocketman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sätt och vis blir admins uppmaning att söka efter gamla trådar lite dumt i ett sån här fall. Det blir bara rörigt. Bättre med en egen tråd.

Vad det skall va mellan bojstenen och bojen råder det nog delade meingar om. Själv skall jag aldrig mer välja kätting. En gång är nog.

Hellst vill jag ha rostfri ormlina, fast det är kanske inte så lätt för alla att få tag på. Jag har inte försölt på länge.

Brukar i regel ta en lina av bomulsnylon. Kan det möjligen vad det som kallas Armerad polyesterull.

Splitsar linan direkt i bergöglan efter att jag krängt på en kause. Brukar också dar på några meter plastslang med början vid bergöglan för att förhindra skav mot stenen och botten.

Det har blivit ett antal utlaggda bojstenar genom åren. Talade med kompisen som jag hade båt ihop med under 1980-talet. Vi la ut två st 800 kg´ s stenar vid kompisens sjöbod. Linan hade en diam minst 25 mm - den var grov. Han ligger fortfarande på de bojstenarna nu så här en 30 år senare med sin 36 fots motorseglare. Hade haft en grodman nere och inspekterat för ett par år sen och allt var ok.

Brukar alltid låta linan gå in till bryggan, så att man kan hitta den om bojen skulle sjunka eller försvinna. Eventuellt skarvar jag i en klenare lina. Bojen brukar få ligga i, men det har hänt nån vinter att bojen blivit skadad.

Jag fäster alltid linan till bojstenen i underkant på bojen och även de avpassade förtöjningsändarna med färdigsplitsade öglor - bara att lägga på när jag kommer iland. Ett tag hade jag en påsvetsd krok i överkant bojtenen där jag hängde linorna när jag var ute. Nu har jag bara min lilla bohusjulle förtöjd vid boj. Fäster akterförtöjningen i båten med en karbinhake (Brandhake). Kanske inte lämpligt i alla läge, men för min lilla båt - av ringa värde - tycker jag det är ok. Det är i alla fall enkelt.



Senast ändrad av toaen | 22 augusti 2012 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt försäkringsbolag har synpunkter på detta och de är förvånansvärt stränga. För båtar mellan 500 och 1000 kg i skyddat läge föreskriver t ex If en bojsten som väger 200 kg i vatten vilket med en betongsten innebär 370 kg på land. Öglebulten i bojstenen ska ha gods som är 25 mm i diameter och kättingen 11 mm. Förtöjningslinan till bryggan ska vara mellan 14-18 mm grov beroende på sort. 

http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/Båt/Sakerhetshandbok_Bat_2010.pdf

Bilden nedan visar vad som kan hända om man kör med rostfri kedja när övriga delar är galvade, detta var den boj som jag ärvde från tidigare båtplatsinnehavare.

post-21399-1394237230,3146_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: Vad det skall va mellan bojstenen och bojen råder det nog delade meingar om. Själv skall jag aldrig mer välja kätting. En gång är nog.

 

 I vår lilla hamn är det 100% kätting. Lina har av någon anledning aldrig ens varit på tapeten.

Vad är fördelen med lina jämfört med kätting? ...den borde ju bli röten den också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen ingen aning, mer än att jag litar mer på en grov lina än på en kätting. Har jag dessutom själv lagt ner bojstenen så vet jag hur det är gjort.

De första åren när jag la ut egna förtöjningar hade jag ormlina. Dvs rostfri vajer med PP-matrial insplitsad. När det fanns många fiskebåtar var det lätt att få tag på gamla trålvajrar.

Vid ett tillfälle hade jag en ganska grov kätting. Jag var nere vid båten en kvällen då det blåste en ostlig storm, dvs jag hade vinden rätt i aktern. Grannbåten hade slitit sig och låg och högg i nästa båt. Ringde till ägaren och talade om att hans båt hade slitit sig och la till lite käckt att  du kan förtöja i min båt - jag har rediga grejer.

Nästa morgon skulle jag till Kungsbacka och åkte ner i hamnen för att titta till båten tidigt på morgonen. Grannbåten låg förtöjd efter den andra båten, den som den legat och huggit i kvällen innan. Min låg och sågade med vatterstaget i bryggan. Kättingen hade gått av. Troligtvs strax efter att jag åkt där ifrån. Den kättingen var inte många år. 3-4.

Lyckades få över en lina från pontonbryggan mitt emot och föhalade min havsfidra 1,7 ton över till en ledig plats. Ett fruktansvärt slit. Inte en käft ute som jag kunde få hjälp av. Det var tidigt och jag skulle va i Kungsbacka kl. 08.00. Så aldrig mer kätting.

Sen får försäkringsbolagen säga vad dom vill. Jag förtöjer inte mina båtar för att tillfredställa försäkringsbolagen. Jag förtöjer mina båtar för att de skall ligga tryggt oavsett väder.

Nylonlina eller bomullsnylon som vi kallade den - åtminstone förr - har jag haft, förutom 3-4 år med kätting, sen början av 1980-talet. Som jag skrev i mitt förra inlägg la jag ock kompisen ut två stenar på 800 kg med grov nylonlina för vår gemensamma havskryssare på 3,5 ton. Läget var relativt skyddat, men nordvästen och kanske i viss mån nordosten skulle kunna göra platsen en aning  osäker.

Först låg vi 10 år med vår havskryssare på 3,5 ton. Sen låg kompisen där med en Maxi 77 i ett antal år och efter det med en motorseglare på 6,5 ton som han fortfarande har. Under de 10 första pren hade vi en grodman nere och kollade akterförtöjningarna ett par gånger. I våras kom vi att tala om när vi la ut akterförtöjningarna och gick runt hela Smögen med en sten på 800 kg hängandes under båten. Då berättade kompisen att han hade haft nere en grodman och kollat linorna och de var enligt honom ok. Det är 30 år sen vi la ut dem.

Sen har jag ingen aning om hur mycket man kan lita på hållfastheten efter 30 år, men genom åren betydligt mer än med en kätting.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grov terylenlina som ligger i vatten ruttnar inte. Jag har sett 20 år gamla bojlinor som det lyfts 1000 kg bojstenar i (tenen började bli dålig och behövde bytas). Det som åldras är tenar, bojöglor, schacklar, kaus mm. Åldringen (rost) går 3-5 gånger så fort i ytan (syrerikt vatten) som på botten 8syrefattigt vatten). Jag har använt så grova grejor som möjligt för livslängdens skull - då får man draghållfastheten på köpet, prisskillnaden är ju marginell jämfört med jobbet att lyfta bojstenen titt o tätt för att byta. Kolla schackel mm i bojen varje år, dykare / cyklop på botten vart tredje år (det kan vara svårt att bedöma korrosionen vid dykning så dykare rekommenderas). Linan fästs med kaus o schackel (galvat om tenen är galvad). Det går att splitsa/knyta som Toaen beskriver, annars kan man använda virelås som dras åt kraftigt, gärna två st omutifall... (här kan man använda rostfritt, det ska ju inte komma i kontakt med galvat järn). Om du använder lina så behöver du dessutom hänga en vikt under bojen för att den ska stå rakt upp och bli gripbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag brukar använda plastdunkar (typ 4 liters spolarvätska eller liknande) fyllda med sand som tyngder både på linan ut till bojstenen för att hålla bojen upprätt och på linan in till bryggan för att hålla den nere ordentligt. Tyvärr snurrar ju propellern i närheten av bryggan i regel. Linor och propellrar är ingen bra kombination - har livet lärt mig.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Toaen, du nämde detta i din förra inlägg och även här: linan till Bryggan.... Hur många linor pratar du om? 2?

En lina som förbinder bojsten med  själva bojen. Dessutom en extralina (tunn?)  från bojstenen till bryggan (eller land) för att hitta bojstenen ifall själva bojen försvinner. Ä det rätt uppfattad?

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va säger du nu? Vad är det för fel på bojlina. Jag har använt båda när jag tidigare hade min båt på svaj vid en fjärd. Kättingen höll i 5 år innan jag va tvungen att dyka ner och lägga om vid stenen. Linan däremot höll i mer en dom 10år som jag nyttjade den. Det viktiga med lina är att man har en slavboj några meter från botten så att linan aldrig ligger mot botten.

http://shop.batbryggan.se/product.html/bojlina-blyad-20-mm

http://www.poly.se/poly/UserFiles/File/Instruktion till ny bojlina med tips.pdf

 

Lägga i bojen gjorde vi på vintern. Släpade ut en natur sten på 1 ton. När våren kom så trillade den ner så fint. Ska man ha lättare stenar s kan man ju göra samma sak men kanske förbereda en vak.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en annan är det kanske självklart.

Jag talar i princip om EN lina som går från bojstenen till bryggan. På lagom avstånd från bryggan sätter jag fast bojen. Det finns olika uppfattnigar om hur långt akter om båten man skall ha bojen. Jag vill ha den ganska nära - ett par meter. I samma punkt som linan från bostenen sitter fast i bojtenen (under bojen) sätter jag fast själva akterförtöjningen till båten.

Skulle linan mellan bojstenen och bryggan inte räcka fram till bryggan så skarvar jag den med en klenare lina.

Ibland har jag splitsat en ögla, med kause på linan till bojstenen som är avpassad så att den precis når bojen. Då skarvar jag i, på något sätt (knop tex), en klen lina som når in till bryggan.

Principen är att om tex bojen sjunker så skall jag alltid kunna få tag på bojlinan.

Det är nästan lättar att göra än att med ord förklara. wink

Det var nästan tom lättare att rita i Paint. Skissen visar i princip hur jag brukar göra. Nån skrev att man skall ha en boj som håller upp linan. Jag ritade in den. Själv brukar jag alltid dar på några meter plastslang för att inte linan skall skava direkt på bojstenen. Anväder i regel typ sprängssten och de brukar ha vassa kanter. Sen får linan ligga direkt på botten. Det har alltid fungerat här hemma. Olika platser kan ju ha olika förutsättninga. Därför kan det va klokt att lyssna på de lokala rösterna (till en viss del - konservatismen kan dock va stor - så här har vi alltid gjort så därför skall det göras precis som vi säger punkt slut)

Man skall lyssan på klokt tal, men ta till sig det som passar en själv just i den situationen. Även det jag skriver kan ju va fel.

post-945-1394237231,518_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får helt enkelt läsa mina inlägg en bit ner. Vi har aldrig haft eller behövt lina utan använder kätting. Detta tills toaen upplyste mig i min lilla värld. Är du med? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...