Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gulan

Rengöring av dieseltank

Rekommendera Poster

Hur 17 gör vi ren tanken och med vad??? Båten havererade mitt på Bråviken förra sommaren och det visade sig vara fällningar från tanken som satte igen bränslesystemet, nu skall skiten bort men hur och med vad?? Tips emottagees tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att läsa mitt inlägg Har du eller finns det risk för skit i dieseln.
Men börja med att suga upp det som ligger längst ner i tanken. Mvh/Nitro 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra köp är en hävertmojäng med blåsa som jag hittade i båtaffären. 45 kr - fullt användbar som pump för c:a 1 m höjd och smärre volymer. Genomskinlig slang så man ser när dieselormarna kommer farande. Man suger tills det är klar diesel som rinner fram.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Vilken sida har du inlägget på, hävert finnes men sen när dieseln är urpumpad, hur gör man bäst då?

Gul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en målad tank? Vi har en rostfri,alltså inga flagorKolla om du fått skumma mikroorganismer i tanken.Det måste väl finnas en inspektionslucka,hos din tank?Öppna den och sug ut ALLT.Svär sen lite och be en bön.Byt bränslefiltret och vattenfällan.torka noga.Fyll sen på diesel i rätt ordning,(jag fyller alltid filtren med ren diesel innan montering).Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en rostfri tank med skumma mikroorganismer 5.gif\Tanken är knappast rengjord sedan 1978!! och därför undrar vi om det verkligen räcker med att rengöra bara tanken? Måste vi angripa bränsleledningarna på något sätt åxå? Inspektionslucka??? Jootack, man får väl o bästa fall ner en diskborste genom det hålet. Diskussion pågår om det inte blir nödvändigt att ta upp ett större hål i tanken så att herrn i huset åtminstome får in armen och kan rota runt bland bassiluskerna.

Gul idag, röd i morgonsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...