Jump to content
Tuesday 24 November 2020
webace

Bensin mer ekonomiskt än diesel?

Recommended Posts

Hej!

har följt diskussionen och skulle vilja ge min syn på saken. Min brorsa har en Searay 26-fotare, som tidigare hade en V8 monterad. Hur stor vet jag inte, men den var gammal och trött och törstig. En förbrukning under 2,4 l/nm var otänkbar i någon hastighet, så han rev ur den och lade i en KAD 300 med duoprop. Resultatet blev den att nu marschar båten i 22-25 knop på 1,2 l/nm, och har kraft att gå upp i plan med 8-10 pers utan några som helst problem, och då kan folk befinna sig var dom vill i båten. En bonus jämfört med bensinaren är att ljudnivån sjönk avsevärt i sittbrunnen. Nu kan man föra ett normalt samtal under marschfart för motorljudet ,men det som stör nu är vattensprut/brus bakom båten.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag räknade exakt lika som i föregående inlägg men med rätt pris på motorn. Ville bara visa att siffrorna blev annorlunda då. Självklart kostar det att seva en bensinmotor, men det var 3000 kr dyrare att serva dieseln. Jag kunde alltså ha skrivit servicekostnad 7000 kr på bensinaren och 10000 kr på dieseln och fått exakt samma slutrresultat.

Jag tror tyvärr att rent ekonomiskt sett är bensinmotorn billigare då man måste köra ganska långa sträckor innan dieseln lönar sig. Tror de flesta inte kommer upp i de siffrorna per år. Om en diesel är driftsäkrare får andra svara på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomba det är nog inte helt rätt att jämföra en gammal trött bensinare med en ny diesel.  I dag plockar man ut 14o hk ur en liten 1,8 l motor och kör den på 07 liter milen i en bil, attjämföra med en gammal 2 liters motor som hade knappt 100 och drog dryga litern.

Faktum är att jag tror att det skulle kunna vara ekonomiskt för många båtägare om det fanns att köpa även mindre bensinmotorer för inombordare, i stället för att tvingas köpa diesel motorer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

må så vara att jämförelsen haltar, men jag ville bara visa hur bra en båt kan bli med rätt maskin. Du nämner små bensinare , men sådana är ju helt kraftlösa, utom vid  toppvarv och då vill de ha rejält med bränsle också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silviasurfarn

Intressant tråd. Personligen skulle jag utan att tveka välja en bensinare. Varför då ? Jo, för att alla kalkyler som bygger på att man når en break-even någon gång i en avlägsen framtid på 7-10 år eller rentav mer känns väldigt osexiga då jag konsekvent vill undvika inlåsningseffekter så mycket det bara går.

Med inlåsningseffekter menar jag att man ekonomiskt exponerar sig för en risk att, vid förtida avyttrande, göra en rejäl förlust. Ponera att jag byter motor i min båt och av någon anledning (skilsmässa, arbetslöshet, sjukdom, tröttnat på båtlivet eller den aktuella båten, etc) vill sälja efter något år. Jag tror inte för ett ögonblick att dieselns extrakostnad på 150-200 ksek tillnärmelsevis avspeglas i det pris jag då får för båten. Följden blir kanske att jag tvekar eller tom avstår från att sälja båten för att jag inte vill ta förlusten; en inlåsningseffekt mao. Jag känner flera som har råkat ut för något liknande när de har byggt nya hus när husmarknaden inte har varit så het, och produktionskostnaden har legat på 1-1.5 msek över vad de hade fått för huset vid en omedelbar försäljning. Först efter 5-10 år har de, trots att de av olika orsaker egentligen velat göra det långt tidigare, kunnat sälja utan en närmast ruinerande förlust. Det var inte kul för paret som tvingades kliva ur sitt husägande efter några år med en restskuld på 800 ksek pga att mannen blev av med jobbet. På den tiden fanns inga försäkringar mot sådana händelser.

Alla sådana långtidskalkyler dras dessutom med en hög grad av osäkerhet. Vart tar t ex vår break-even vägen om dieseln blir några kronor dyrare än bensinen ? Ett annat exempel: den kalkyl vi gjorde när vi för drygt 5 år sedan merinvesterade 100 ksek i bergvärme (jämfört med flispanne-alternativet) ser inte alls lika kul ut idag när elpriserna fullkomligt exploderat.

För den som är trygg i sin livssituation och sitt val av båt är säkert dieseln ett bra alternativ men personligen känner jag mig inte kapabel att överblicka 5-10 år av framtiden. Jag vill ha friheten att närsomhelst kunna byta båt utan att känna att jag förlorar en massa pengar pga att jag valde fel motor. Börjar det suga i seglartarmen igen om några år så vill jag kunna byta utan vidare spisning.

Räknar själv med att årligen göra 700-1000 distansminuter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med silviasurfaren.

Dagens osäkra och oförutsägbara läge gör att man inte kan förmå sig själv till att låna upp massor av pengar till en hobby. Man får fokusera på att överleva så är det bara, och då är jag glad över att ha en betald båt med nästan ny maskin (Bensin) som är min och inte någon banks.

Det som kostar är försäkring, underhåll, olja samt båtplats.. Blir jag tvungen så kan jag välja att ha båten på land och bara betala försäkringen.. Då kan jag oxå välja att sälja när jag vill och behöver inte stå ut med bästa kompis priset.. Ja kallar det frihet, något som många av mina högt belånade båtgrannar börja sakna mer och mer..

Nog för att jag vill ha en större båt, gärna en coupe eller hytträser. Men just nu är snöret åtdraget och man får helt enkelt ställa sig i kön och vänta på sin tur.. Några säger att man är en fegis men det är något ja gärna sväljer.

!!!MVH REXCO!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skrev mindre bensinare  inte småbilsmotorer. Hur mycket bottendrag man får kan ju i vissmån regleras tex med val av kamaxel.

Jag tänker det finns ju många båtar som har en B20, och det funkar bra. Och därför tycker jag det är intressant att fundera över vad man kunde göra med en modern bensinmotor. Även om den inte blev lika råstark som en diesel vore den kanske ändå ett intresant alternaiv inte minst som utbytesmotor för oss med lite äldre båtar.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt att tråden jag startade för 3 år sedan fortfarande är vid livGlad. Som jag tolkar era inlägg så står det ungefär lika mellan bensin och diesel. Jag kan i alla fall säga att jag inte har ångrat mitt val. Min 5,7 liters Mercruiser bensin V8:a  är klockren i min båt. Den går helt vibrationsfritt och väldigt tyst så länge jag inte pressar den på höga varv.

Har haft en för liten propeller så varvtalet har legat för högt vid marschfarten runt 18 knop men ändå så har förbrukningen inte varit mer än 1,7-1,8 liter distansen. Installerat en flödesmätare så jag gissar inte förbrukningen utan får ren fakta hela tiden. 

Toppfarten ligger på ca 25 nu men med rätt 4-bladig propeller (ska montera dit en i sommar) bör den göra nära 30 knop. Ska bli spännande att se om förbrukningen vid marschfart 18-20 knop kommer att sjunka med lägre varvtal. Kommer jag under 1,5 liter distansen så är det fantastiskt.

Servicekostnaden är väldigt låg, bränsleförbrukningen helt ok för en så pass stor båt, ljudet är underbart, motorn går förvånansvärt tyst och vibrationsfritt m.m.

Önskar er en härlig båtsommar!

Mvh

Webace

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant tråd som många redan nämnt.

Själv har jag lite svårt att förstå detta vurmande för diesel, med besparingar hit och dit. Break even efter 8 eller 15 år....

Ska det inte vara roligt att äga och köra båt? Är det inte därför vi håller på? Vill vi spara pengar är det väl bara att ligga vid bryggan?

De flesta använder båten några intensiva veckor mitt i sommaren. Om båten drar 1 liter/nm eller 2 liter spelar faktiskt inte så stor roll i den allmänna konkursen som det innebär att äga båt, i alla fall om vi pratar lite större båtar.

Och du som hade en Mercrusier 5,7 i din båt. Jag tycker du resonerar helt rätt. Jag är väl en av de konstiga som tycker att en bensin V8 är bland det mulligaste som finns. Jag skulle inte vara beredd att betala extra för en dieselmotor. Tvärtom.

Båt ska vara roligt och diesel är inte roligt. När jag känner avgasdofterna från en dieselmotor associerar jag till SL:s kollektivtrafik och den ger mig inga lustkänslor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kloka tankar från både Silviasurfaren, Rexco och Sparre.

Jag tror att förklaringen till att många funderar kring ekonomin i båtägandet --- inte bara njuter av att åka båt --- är en kombination av att vi (a) för att kunna njuta fullt ut behöver en större och dyrare båt än vi egentligen känner att vi har råd med, och därför (B) lånar en massa pengar av banken när vi köper båten.

Därför är det viktigt att fundera kring fast och rörlig kostnad för båten. Med en högre fast kostad (dyr båt) men lägre rörlig (billigare diesel), så känner man en press att använda båten mycket, så att man får valuta för den fasta kostnaden. Med en lägre fast kostnad (billigare båt) men högre rörlig (törstig V8), så drar man sig kanske för att sticka ut för att det är så dyrt att tanka. Det är väl bland annat därför det är så få som hyr båt istället för att äga den, för om man hyr blir hela kostnaden rörlig.

Vårt första år i stor motorbåt (med diesel) åkte vi 480 distans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förstår inte heller dieselsnacket spec på vissa båtar och då mindre under dryga 30 fot. Kollade på en Bavaria 28 sport i vintras. Det skiljer styvt 350´ mellan V8 och diesel med motsvarande utrustning och prestanda. Båda enkelmontage. I mina ögon finns det ingen möjlighet i världen att diesel betalar sig i den båten och jag tror knappast att en begagnad båt med diesel om 5-10 år kommer att vara 350´ dyrare än motsvarande med bensin. Det samma gäller vissa mindre Nimbusar, Aquador mfl där diesel med största sannolikhet kommer att vara en ren förlustaffär. Tillverkarna utnyttjar ju detta till MAX och tar nästan alltid en betydligt större mellanskillnad mellan bensin och diesel än merpriset för själva motorn. När det gäller just Bavarian så skulla jag aldrig ens fundera på dieseln faktiskt. Vill man ha diseln kan man ju köpa en med bensin och direkt göra ett motorbyte till diesel. Tycker mig se att den investeringen skulle löna sig på flera nya båtar med den prissättning som gäller.

Pratar vi större båtar med dubbelmontage så blir det såklart en annan diskussion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Thundergod,

Ditt exempel med Bavaria 28 Sport gäller om jag förstår rätt fråga 2.

Trådskaparen Webace verkar främst diskutera fråga 4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte en Flipper 705 HT inför denna säsongen och valde då en cummins QSD 2,8 230 fastän den är nästan 200000 dyrare än mercruiser 4,3 220.

Prestandan med cummins motorn är oslagbar, den laddar 110A på tomgång, spis och värmare är anslutna til bränsletanken så det finns inte några gasol eller fotogen behållare som kan ta slut, jag är inte rädd eller orolig för att koppla el i närheten av bränsletanken.

Sedan att motorn drar 0,5 L/h i friläge och drar klart under litern i marchfart är bara en bonus!

Fördelen med V8 som jag körde förut (mercruiser 5,0 MPI) är tystnaden på låga varv och om man råkar spilla bensin så dunstar det bort direkt medans diesel blir kletigt.

Tycker om doften från både bensin och diesel.

Tycker att det är många variabler att tänka på och inte bara stirra sig blind på en, är övertygad om att andrahandsvärdet är bättre med en modern diesel så det är jag inte orolig för!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akterspegel: förstår att det är mer än bara priset att ta hänsyn till. Visst blir andrahandsvärdet bättre. Men tror du att din båt kommer att vara värd 200k mer än dito med bensin om 10 år? JAg tror det är mycket tveksamt.

Självklart har moderna dieslar fördelar som bra vrid mm. Men rent ekonomiskt om man räknar på bränslekostnader och andrahandsvärde så har jag svårt att se att det går ihop sig på en båt i den storleken. För enkelhetens skull kan vi säga att båten drar 1 liter diesel per distans och 1,5 liter bensin. Vid 500 sjömil blir det bara ca 4000´ i mindre bränslekostnad per säsong. Det blir 50 år som det tar att köra igen de pengarna. Säg att din båt kanske är värd 100k mer än dito bensin om 10 år, vilket jag tror är rimgligare än 200k. Då har du ändå 15 år kvar att köra in i bränslelkostnad.

Jag är inte alls någon dieselhatare och skulle säkert kunna välja diesel i vissa situaioner, men rent ekonomiskt är det svårt att få det att gå ihop på mindre båtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte båt för att det ska löna sig som du säkert märkt Flört

Gasol och fotogen kostar också om man ska vara ekonomisk och den mest ekonomiska hastigheten är antagligen tomgång då hon drar 1,2L/h och gör 4Knop!

Det är väldigt bekvämt och tryggt och man behöver inte be folk kliva fram när man ska plana, har inte testat med mycket folk än men det känns som att hon kommer att plana även om hon är fylld till relingen med vatten..

Har snart kört 11 timmar och 70 distans så nu är den värsta inkörningen över och siffrorna kanske går att slipa lite ytterligare..

 

Jag har aldrig haft någon diesel förut, bara bensinåttor men det känns inte som att jag kommer at gå tillbaks till bensin nu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi åker liten båt med diesel och kanske är det så att det inte är ekonomi i det. Åkte mycket båt i unga år men sedan blev det ett långt uppehåll. Sambon började förra sommaren snacka båt och utan något större intresse började jag kolla på Blocket. Vid något tillfälle fick jag syn på modellen vi senare köpte och på skoj åkte vi och tittade på en likvärdig samt fick en provtur. Rätt många båtar har jag åkt i ( även 455 V8 ) men ingen har haft det axet som denna lilla båt har. Några dagar senare beställde vi båten och redan första månaden blev det 201 Nm ( 372 km )

Våran båtmodell jämfördes i Båtmagasinet mot en ungefär lika stor Aquador med utombordare. Båtarna kom från samma återförsäljare och är byggda av samma koncern. Våran modell vann och det berodde mest på dieselmotorn som testaren tyckte hade ett sådant klipp. Inget om förbrukning eller ekonomi ingick i den jämförelsen. Minns jag rätt satt det en 200 hk Mercury på den och vad den drar har jag ingen aning om. 250 hk modellen från samma företag drar iaf 110 liter per timme på full gas vilket ungefär motsvarar två biltankar. Våran är bara på 160 hk och drar 34 liter per timme på full gas. Nu kommer man förstås längre på en timma med en 250 hk motor vilket alla förstår. http://www.tv8play.se/play/227700/?autostart=true

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Webace

Kom tillbaka med mer info om din 4 bladiga proppeller och vilken förbrukning du får vid marchfarten 18-20 knop.  väldigt intressant

Jag har också bensinare 2 st 5,0  hoppas jag får den i sjön snart så man får börja att köra och  jämföra med dom gamla 3 bladiga och dom nya 4 bladiga propparn . Och vad man upplever för skillnader mellan dom och förbrukningen inte att glömma .Enligt Båtmagasinet test i förra årets programserie. Vid samma varvtal var skillnaden 5 knop mellan 3 och 4 bladig proppeller Tyvärr sänkte inte han farten till den gamla marchfarten så man fick inte se skillnaden på motorns  vartal  synd .

Mvh Torgny

post-10014008-1394236407,476_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Torgny!

Sjösättning på onsdag kväll för min del. Jag är mkt ivrig över att få prova henne med 4-bladig propp. Kommer tillbaka med skillnad i varvtal och förbrukning i marsch samt vad jag får upp henne i på topp. Enligt alla tester ska 4-bladiga proppar dessutom ge tystare gång.

Mvh Webace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp då har jag sjösatt och testat båten med den nya 4-bladiga propellern. Allt över förväntan. Ca 30 knop på max, 25 knop på 3500 varv/min, tyst och vibrationsfritt. Förbrukningen ligger cirka 0,5 liter under mot innan propellerbytet. 1.0 l/d i 6-7 knop, 1,5-1,6 l/d i 20 knop, 1,9 l/d i 29-30 knop. Det verkar som om det händer något med gångläget över 24 knop, båten blir stabilare på något sätt och går mkt lättare. Hon går som en dröm i 25 knop och däröver. Bättre investering än detta kunde jag nog inte gjort. Tänk att rätt propeller kan göra så mycketSkrattande

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några nya tankar i detta ämne nu 10 år senare. Har något förändrats vad gäller förutsättningarna idag ?

 

Stod precis själv inför detta val och det föll på att fortsätta med V8 smallblock. Valde en mercruiser 383 som ger 350 hk och vrid i nivå med en diesel.

 

Min båt är ca 23” och väger in på 1700kg med motor. 
 

Jag kör ca 1000nm per säsong.

 

Prisskillnaden var ca 120000 till en Hyundai seasall 270hk. Ville man ha en mer etablerad tillverkare (VP, Mercruiser, Yanmar) är skillnaden närmare 250.000 om man skall ha liknade prestanda som bensinaren.

 

Räknade givetvis en del på det men kunde inte se att ens hyundai seasall skulle ge en bättre ekonomi.

 

Räknade med att spara ca 0,4 L/nm med en diesel. Gjorde kalkyler på 10 års ägande.

 

Det som ligger dieseln i fatet är den dag den behöver större service så kostar det så mycket mer, exempelvis renovering av turbo etc. 
 

Till en mercruiser small block är delarna billiga i jämförelse. Dessutom finns det massor av youtube klipp som beskriver hur man gör olika servicearbeten och reparationer. 
 

så i min värd har förutsättningarna inte ändrats radikalt de senaste 10 åren. Ämnet är lika aktuellt än idag.

 

öppnar härmed för fortsatt debatt 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

2A90949C-7533-4946-94E2-6943F63B89F5.jpeg.edb0f6c847d9a186cc4d72ebdd9659c1.jpeg


Dessa diskussioner ang bensin vs diesel brukar bli långdragna på detta forum.
Beroende på hur man räknar kan man ju får ekonomiska fördelar på båda drivmedlen.

Men ägaren till båten på bilden ångrade sig kanske att han inte hade köpt en båt med en dieselmotor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:


Dessa diskussioner ang bensin vs diesel brukar bli långdragna på detta forum.
 

Ja det var liksom lite meningen men att väcka denna gamla tråd. 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men ägaren till båten på bilden ångrade sig kanske att han inte hade köpt en båt med en dieselmotor.

Jag har fortfarande lite svårt att förstå säkerhetsargumentet i praktiken, även om jag fattat att risken är högre allt annat lika. Om det vore så farligt att ha bensin-inombordare så borde de väl ha förbjudits, åtminstone för nyinstallation?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag provocerade litet, eller liksom hällde bensin på brasan...🔥

Var och en får väl räkna på ekvationerna själva och se vad resultatet blir. Eller alla är väl saliga i sin tro.

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

2A90949C-7533-4946-94E2-6943F63B89F5.jpeg.edb0f6c847d9a186cc4d72ebdd9659c1.jpeg


Dessa diskussioner ang bensin vs diesel brukar bli långdragna på detta forum.
Beroende på hur man räknar kan man ju får ekonomiska fördelar på båda drivmedlen.

Men ägaren till båten på bilden ångrade sig kanske att han inte hade köpt en båt med en dieselmotor.

Men är man bra försäkrad så kanske man går + med en bensinare 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
2008-08-30 vid 10:54 skrev Zwen:

Jag har en gammal 83:a Sea Ray 270 på väg hit från Amerikat som repobjekt, frostsprängt 454-block bl.a. När jag köpte båten var jag ganska övertygad om att jag skulle sätta i en diesel. Under tiden har jag dock tittat o jämfört priser på både nytt o gammalt, räknat på förbrukning, service etc. Dieselfördelarna minskade undan för undan. Till slut återstod bara andrahandsvärdet som jag ansåg skulle hålla sig mycket högre för en diesel. Men nu verkar ju inte det vara säkert heller längre. För ett par veckor sedan kom jag fram till att en utbytes 7,4 l bensinare (som båten har idag...) trots allt nog är det smartaste. Så får det bli för min del! Men jag håller med om att dieselbåtar luktar gott.Cool

/Sven

 

Fantastiskt att denna tråd väckts till liv igen... Nästan som att diskutera olja från Biltema.

 

Jag citerar mig själv för 12 år sedan.😁

Den båten fick inte alls någon bensinare, minsann. Det blidde en Penta 42:a. Enda anledningen var brandskräck. Ju mer jag velade fram o tillbaka ju mer rädd blev jag (är iofs även orm- och vargrädd men de kan man ju inte välja bort).

Nu ligger denna båt tre båtar tillbaka i tiden men fortfarande åker jag diesel.
Fortfarande pga brandskräck och så här tycker jag:

 

Fördelar Bensin:

Lägre inköpskostnad och generellt lägre service/rep.kostnad.

Lägre ljudnivå, fick lägga mycket på extra ljudisolering när jag satte mutterkrigande dieselstånka i bensinbåt.

Mindre krångel med bakterieslem i bränslet. Man kan vid behov köpa soppa på bilmack.

Slipper känna dieselavgaser under vissa förhållanden (personligt tycke kanske)

 

Fördelar Diesel:

Lägre förbrukning (tjänas dock aldrig in)

Antänds inte så lätt (om man inte spiller det på något varmt)

 

Kort sagt skulle jag aldrig köpa en dieselmotor om jag inte hade brand- och explosionsfobi.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag provocerade litet, eller liksom hällde bensin på brasan...🔥

Var och en får väl räkna på ekvationerna själva och se vad resultatet blir. Eller alla är väl saliga i sin tro.

 


Bensinare kräver att bränslesystem, ventilation, elinstallationer fungerar som det skall / följer normerna för sådant. Är detta i god ordning ser jag inte att man har något att oroa sig för. 
 

Det finns säkert en massa spännande lösningar i äldre båtar som kan ställa till det.. Sen finns det även idioter som röker när de tankar. 

 

Diesel är egentligen det bästa i lite större båtar. Skulle pris vara i nivå med bensinmotorn skulle i nog i princip alla båtar över 1500kg förses med det.

 

Så mitt resonemang och val av bensinmotor bygger helt på en ekonomisk avvägning. Hade jag kunnat få en diesel på 300hk för nästan samma totalkostnad har det helt klart blivit det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:


Bensinare kräver att bränslesystem, ventilation, elinstallationer fungerar som det skall / följer normerna för sådant. Är detta i god ordning ser jag inte att man har något att oroa sig för. 
 

Så mitt resonemang och val av bensinmotor bygger helt på en ekonomisk avvägning. Hade jag kunnat få en diesel på 300hk för nästan samma totalkostnad har det helt klart blivit det.

Att ha allt i god ordning när man lider av General Anxiety Disorder vad gäller brand i båt hjälper inte.

Hade det inte varit för detta hade jag gärna betalat mer för bensin- än dieselmotor eftersom mycket blir behagligare och enklare med en bensinmotor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy