Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
webace

Bensin mer ekonomiskt än diesel?

Rekommendera Poster

21 minutes ago, johan_sjobjorn said:

@buzzer

 

Vad är det för båt förresten ?

Nimbus 26 DC Epoca Coupe ca 2800kg

Har visst missat vad du har?

730099167_IMG_3713(1).thumb.jpg.b835692875a673e6d0b5502d1524fe19.jpg

 

Fyllde ut lagom i ett annars ökänt trångt motorrum och med riktigt bra access till servicepunkter.

IMG_3311.jpg.9100dcc49b0c4274dc424292dabe0e89.jpg

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev buzzer:

Nimbus 26 DC Epoca Coupe ca 2800kg

Har visst missat vad du har?

730099167_IMG_3713(1).thumb.jpg.b835692875a673e6d0b5502d1524fe19.jpg

 

Fyllde ut lagom i ett annars ökänt trångt motorrum och med riktigt bra access till servicepunkter.

IMG_3311.jpg.9100dcc49b0c4274dc424292dabe0e89.jpg

 

Sjysst, den ser välvårdad ut

 

jag har en Nimbus Max 2 Coupe som jag tror väger in på ca 1700 med motor.

 

Snyggt motorrum👍 Den är verkligen kompakt.

 

Är Seaall 270en V6:a förresten ?

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minutes ago, johan_sjobjorn said:

Sjysst, den ser välvårdad ut

 

jag har en Nimbus Max 2 Coupe som jag tror väger in på ca 1700 med motor.

 

Snyggt motorrum👍 Den är verkligen kompakt.

 

Är Seaall 270en V6:a förresten ?

Tack, japp V6:a så motorsången är helt ok tycker jag.

Nytt drev o sköld kan ju bli en ganska stor extra kostnad när man byter motor. Bravo3X paketet till Hyundai var inte prisvärt tycker jag. Du behöll väl ditt mercruiser original, antar jag?

Det måste ju gå undan med en 6.2liters V8 i en Max2:a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev buzzer:

Tack, japp V6:a så motorsången är helt ok tycker jag.

Nytt drev o sköld kan ju bli en ganska stor extra kostnad när man byter motor. Bravo3X paketet till Hyundai var inte prisvärt tycker jag. Du behöll väl ditt mercruiser original, antar jag?

Det måste ju gå undan med en 6.2liters V8 i en Max2:a?


hade en VP V8 med drev som jag sålde.
 

Köpte en mercruiser 383 med sötvattenkylning samt bravo 3 och fick ett paketpris på det som var helt ok.

 

Håller med , Seaall med bravo 3 var inte så prisvärt. Antar att det beror på att mercruiser inte har någon anledning att ge rabatt på samma sätt som de hade gjort vid köp av deras egen motor.

 

den nya maskinen är inte installerad ännu. Så resultatet kan jag rapportera om nästa säsong. Räknar med en toppfart runt 45 kan samt kunna marcha närmare 30kn på halvgas och därmed få en hyfsad förbrukning.

 

får återkomma när jag teori möter verkligheten nästa säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt livfull diskussion, bra och det gillar vi ☺️

 

Bensin är helt klart mer brandfarligt än diesel. Jag har haft flera diesel- och bensinbåtar. Men rätt skött behöver inte bensin vara farligt. Merparten av våra bilar drivs med bensin. Hur ofta ser vi en brand i en bensinbil? (som inte är tuttad på).

 

Viktiga regler:

- Kontrollera regelbundet efter läckage vid filter och pump

- Kolla att inga gummislangar torkar och spricker

- Det ska vara glödgat kopparrör mellan tank och motor, förutom alldeles vid motorn

- Inga dåliga elanslutningar i motorrummet

- En bra motorrumsfläkt som suger från botten av motorrummet, använd före varje start!

- Låt gärna besättningen vara iland och köpa glass medan du tankar!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett rätt stort antal filmer på YT av vattenskotrar som exploderar med rätt otrevliga följder. Det är ju ett exempel på att samla alla bensinens dåliga egenskaper i en burk och skruva på locket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt till om man vill hehålla sin motor ett tag är ju att en ny motor idag sannolikt överlever sitt tänkta drivmedel i tid. Alltså, om vi räknar med att motorn håller i 30år, bensin eller diesel. Vad kommer du tanka den med om 10 år? Eller 5?

Det är svårt att ersätta bensin med biodrivmedel idag, men busenkelt att ersätta diesel. En dieselmotor går ju på vilken brännbar soppa som helst och redan nu finns en uppsjö olika biodrivmedel att köra en vanlig diesel på. Så, när bensinskatten ligger på 50kr/litern och du ska tanka de sinnessjuka mängder du tänkt dig. Då kanske det känns surt att det står en skattefri biodieselpump intill bensinpumpen, om bensin ens finns på pump om 15 år? 

Man kanske hittar på vettig en bioersättning till bensin också, men det ser ju inte så ut just nu. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mikael_matsson:

En aspekt till om man vill hehålla sin motor ett tag är ju att en ny motor idag sannolikt överlever sitt tänkta drivmedel i tid. Alltså, om vi räknar med att motorn håller i 30år, bensin eller diesel. Vad kommer du tanka den med om 10 år? Eller 5?

Det är svårt att ersätta bensin med biodrivmedel idag, men busenkelt att ersätta diesel. En dieselmotor går ju på vilken brännbar soppa som helst och redan nu finns en uppsjö olika biodrivmedel att köra en vanlig diesel på. Så, när bensinskatten ligger på 50kr/litern och du ska tanka de sinnessjuka mängder du tänkt dig. Då kanske det känns surt att det står en skattefri biodieselpump intill bensinpumpen, om bensin ens finns på pump om 15 år? 

Man kanske hittar på vettig en bioersättning till bensin också, men det ser ju inte så ut just nu. 

Menas då att om man köper en sprillans ny bensinbil idag (ganska så vanligt fordon i bilhallarna) så kommer man inte att kunna tanka den vettigt om 5-10 år?

Hemska tanke.... Det lär bli synd om många människor.🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Zwen:

Menas då att om man köper en sprillans ny bensinbil idag (ganska så vanligt fordon i bilhallarna) så kommer man inte att kunna tanka den vettigt om 5-10 år?

Hemska tanke.... Det lär bli synd om många människor.🤔

Min framtidsvision är att om all bränsle försvinner och man "uppfinner" en motor som går på Östersjövatten så kommer DU som motor ägare (bil/MC/segelbåt med motor/motorbåt osv) få betala vattenskatt!

 

Staten har inte råd att förlora sina intäkter. Kommer snart även på elbilar, dyrare el...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mikael_matsson:

En aspekt till om man vill hehålla sin motor ett tag är ju att en ny motor idag sannolikt överlever sitt tänkta drivmedel i tid. Alltså, om vi räknar med att motorn håller i 30år, bensin eller diesel. Vad kommer du tanka den med om 10 år? Eller 5?

Det är svårt att ersätta bensin med biodrivmedel idag, men busenkelt att ersätta diesel. En dieselmotor går ju på vilken brännbar soppa som helst och redan nu finns en uppsjö olika biodrivmedel att köra en vanlig diesel på. Så, när bensinskatten ligger på 50kr/litern och du ska tanka de sinnessjuka mängder du tänkt dig. Då kanske det känns surt att det står en skattefri biodieselpump intill bensinpumpen, om bensin ens finns på pump om 15 år? 

Man kanske hittar på vettig en bioersättning till bensin också, men det ser ju inte så ut just nu. 

Min framtidsvision är att om all bränsle försvinner och man "uppfinner" en motor som går på Östersjövatten så kommer DU som motor ägare (bil/MC/segelbåt med motor/motorbåt osv) få betala vattenskatt!

 

Staten har inte råd att förlora sina intäkter. Kommer snart även på elbilar, dyrare el...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Menas då att om man köper en sprillans ny bensinbil idag (ganska så vanligt fordon i bilhallarna) så kommer man inte att kunna tanka den vettigt om 5-10 år?

Hemska tanke.... Det lär bli synd om många människor.🤔

I en väldigt svartvit värld, ja. Ungefär så skulle jag tro. Nu lever vi ju i en gråskala så fullständigt värdelös blir kanske inte bensinmotorn om 5-10 år ändå. Men jag tror absolut att en diesel är en mycket mer framtidssäkrad investering. Ta min 8 år gamla Citroën dieselbil t.ex. Dåvarande nybilsköpare hade ingen aning om att Citroen 5år senare skulle typgodkänna den motorn för hvo100. Så nu kör jag den "koldioxidfritt". En likadan bil med bensinmotor från samma år är fortfarande en fossilbil och ganska stendöd på begmarknaden. Varför skulle det inte bli likadant för båtar? Jag kör för övrigt hvo100 även i min snart 40 år gamla volvopenta i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev mikael_matsson:

En aspekt till om man vill hehålla sin motor ett tag är ju att en ny motor idag sannolikt överlever sitt tänkta drivmedel i tid. Alltså, om vi räknar med att motorn håller i 30år, bensin eller diesel. Vad kommer du tanka den med om 10 år? Eller 5?

Det är svårt att ersätta bensin med biodrivmedel idag, men busenkelt att ersätta diesel. En dieselmotor går ju på vilken brännbar soppa som helst och redan nu finns en uppsjö olika biodrivmedel att köra en vanlig diesel på. Så, när bensinskatten ligger på 50kr/litern och du ska tanka de sinnessjuka mängder du tänkt dig. Då kanske det känns surt att det står en skattefri biodieselpump intill bensinpumpen, om bensin ens finns på pump om 15 år? 

Man kanske hittar på vettig en bioersättning till bensin också, men det ser ju inte så ut just nu. 

En bra poäng, minst lika viktig som motorns förväntade livslängd.

 

Sålänge man gör diesel och gasol finns bensin och vice versa. 30 år är ganska lång tid, men 10 år är inte så långt bort.

 

Jag tror inte fossila drivmedel kommer försvinna eller bli ”helt orimligt” beskattade förrens det finns vettiga och hållbara alternativ. Båtar är sannolikt sist i en sån omvandling med tanke på energibehovet och att båtvärlden generellt är konservativ.

 

Finns nog även bensin att köpa på pump om 10 år t.o.m 30 år. Sålänge det finns bilar som behöver detta bränsle och en stor väljarbas som köper det torde beskattningen inte bli mer orimlig än den redan är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev mikael_matsson:

I en väldigt svartvit värld, ja. Ungefär så skulle jag tro. Nu lever vi ju i en gråskala så fullständigt värdelös blir kanske inte bensinmotorn om 5-10 år ändå. Men jag tror absolut att en diesel är en mycket mer framtidssäkrad investering. Ta min 8 år gamla Citroën dieselbil t.ex. Dåvarande nybilsköpare hade ingen aning om att Citroen 5år senare skulle typgodkänna den motorn för hvo100. Så nu kör jag den "koldioxidfritt". En likadan bil med bensinmotor från samma år är fortfarande en fossilbil och ganska stendöd på begmarknaden. Varför skulle det inte bli likadant för båtar? Jag kör för övrigt hvo100 även i min snart 40 år gamla volvopenta i båten. 

Intressant att du kör på HVO. Jag har haft funderingar på att göra det på min 43-åriga Penta också, men blivit avrådd från de "proffs" jag frågat. De menar att den smörjer för dåligt. Synd tycker jag eftersom det inte lär vara någon risk för dieselbakterier med HVO och man skulle slippa dieselavgaslukten. Så skulle man ju våga tanka i dunkar på bilmack också. Flera fördelar.

Vad har du för motor och hur många timmar har du kört med HVO? Har du i någon tillsats av nåt slag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar att bensinmotorn som konstruktion står inför en snar död. Den har under historien fungerat med ett flertal olika bränslen. Ännu på åttiotalet kunde man här i Finland köpa sin finsktillverkade Saab som bifuel-bil. En del andra märken erbjöd också samma teknik. Då startades och stoppades motorn på bensin men själva körningen gjordes med fotogen. Skattemyndigheten satte sedemera stopp för det hela.

 

Nu kan man köpa konverteringssastser till de flesta insprutade bilar som då kan köras på E85. Jag har förstått att framställningen och råvaran till E85 har utvecklats under åren. Varför kunde inte en modern båtmotor konverteras för E85? Största problemet med E85 är starter i seriösa minusgrader men det problemet konfronteras rätt få fritidsbåtägarte med.

 

En bekant till mig berättade att han i största hemlighet kört sin Peugeot från 2006 på E85 med hjälp av en konverteringssats till insprutningen i flera år. Att han inte haft några större problem påstod han med glimten i ögat berodde på att han inte berättat det för någon. "Alla vet" ju att alla packningar smälter eller sväller och det är omöjligt att få igång en E85-bil i temperaturer under +15 grader. Kompisen har inte märkt något annat problem än att han fick göra några  startförsök för att få igång bilen en morgon när det var -20'. Nästa dag kom han ihåg att använda motorvärmaren.

 

Det är troligare att det dyker upp nya bränslen anpassade för en viss motorkonstruktion än att man kommer fram med ett bränsle först och sedan konstruerar en ny motrotyp för det.

Det finns med andra ord en risk att min Volvo B18, numera B20 sammansatt av blandade delar från tre decennier kommer att bränna någon sorts vätska en bit in i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle döpa om denna tråd till bensinhatartråden? Bensin 50 kronor litern, och att alla bensinbåtar brinner upp. Är det vad som står för dörren?

Jag tvivlar faktiskt på det 🙂

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev animap:

Man kanske skulle döpa om denna tråd till bensinhatartråden? Bensin 50 kronor litern, och att alla bensinbåtar brinner upp. Är det vad som står för dörren?

Jag tvivlar faktiskt på det 🙂

Att jag drog till med just 50kr/litern var för att den siffran nämndes på nyheterna igår som ett rimligt pris om vi ska klara klimatmålet. Det behöver givetvis inte bli så, men tanken finns där. En bil har en genomsnittlig livslängd på 17år. En båt hålls vid liv betydligt längre än så, åtminståne det dubbla skulle jag tro, med orginalmotor. Trenden att bensinmotorn är på tillbakagång inleddes ju för länge sen, jämför 80-talet mot idag så är det ju uppenbart, både på bilar å båtar. Jag ser inte riktigt varför den trenden skulle brytas. Så planerar man för båtens fulla livslängd tycker iaf jag att en bensininombordare känns lite riskabelt om det finns ett dieselalternativ. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2010-01-29 vid 16:47 skrev Peter_K:

Räknade om siffrorna.
Bensin 1 är din antagna bensinmotor.
Bensin 2 är den verkliga motorn.
Då blir helt plötsligt besparingen över 6 000 kr/år för bensinmotorn!
Rätta mig om jag har fel...

post-832-1394236228,1033_thumb.jpg

Detta är ju ett gammalt inlägg men kan inte tänka mig att någon är så korkad att hen betalar samma kostnad för räntan år tio som år ett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Faderullan:

 

Det finns med andra ord en risk att min Volvo B18, numera B20 sammansatt av blandade delar från tre decennier kommer att bränna någon sorts vätska en bit in i framtiden.

 

För att köra B20 på etanol, behöver man byta munstyckena i förgasaren (en skiftnyckel och nya munstycken är allt som behövs).  Om man har gamla bränsleslangar och liknande, kan de också behöva bytas. Om man kör med Solex förgasare är är motorn ändå svårstartad på bensin (jag har en själv en B20 med Solex) 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Jorgen01:

Detta är ju ett gammalt inlägg men kan inte tänka mig att någon är så korkad att hen betalar samma kostnad för räntan år tio som år ett.

SBAB säger att båtlån genererar en ränta mellan 3,6-6,8% när jag kollar nu, idag. 
Om du vill lägga in en annan ränta i kalkylen än 5% - som är lite i mitten av vad båtlån kostar - är det bara att göra en sådan kalkyl. 

 

E42E92F0-016A-4D0F-A860-3DA6068E7E8F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

SBAB säger att båtlån genererar en ränta mellan 3,6-6,8% när jag kollar nu, idag. 
Om du vill lägga in en annan ränta i kalkylen än 5% - som är lite i mitten av vad båtlån kostar - är det bara att göra en sådan kalkyl. 

 

E42E92F0-016A-4D0F-A860-3DA6068E7E8F.jpeg


Man brukar använts en ränta för beräkna kostnad på kapital oavsett om man behöver ta lån eller inte. Detta eftersom man istället kan få en avkastning på kapitalet, köper man en motor för pengarna får man ju inte denna avkastning och därmed är det en kostnad.

 

4-5% år en rimlig avkastning för tex en indexfond.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Faderullan:

Jag betvivlar att bensinmotorn som konstruktion står inför en snar död. Den har under historien fungerat med ett flertal olika bränslen.

Bensin eller snarare Ottomotorn lär finns kvar.

El är bara realistiskt i ett få tal fall. Ska Sveriges bilister köra elbilar så räcker inte elen till, vi måste bygga 1-2 nya kärnkraftverk. Det behövs inte enligt Miljöpartiet eftersom dom ändå vill få bort majoriteten av bilarna.

Vätgas kan vara en lösning om den produceras lokalt med vinde eller solkraft. Det kommer att byggas många mackar med vätgas men knappast sjömackar, de lär vi få vänta på.

E85 är ren idioti och ett resultat av ett politiskt spel. Borgligheten satsade på E85 som en eftergift till Centern för att de inte skulle kräva en omedelbar stängning av kärnkraften. På den tiden var Centern ett parti för bönder som skulle kunna odla grödor som sen skulle bli etanol.

 

Det bränsle som kan bli stort i framtiden är Metanol.

Det kan produceras i landet, görs av skogsavfall.

Har mycket små utsläpp.

Mindre brandfarligt än bensin.

Det är också ganska billigt, produktionskostnad runt 6kr/liter.

Bilar för E85 kan oftast köras direkt på Metanol. Övriga bensinmotorer kan köras efter en enkel ombyggnad.

En MerCruiser kan man få för Metanoldrift, man chippar bara om. Även Volvo kan leverera fast något motvilligt. Ökar användningen av Metanol så kommer antalet tankställen också att öka.

Den finns redan båtar och andra fordon som körs på Metanol.

Längre fram kan vi kanske ersätta mindre mindre bensinmotorer med bränsleceller/eldrift men behålla tankar mm.

Björn Gillberg är den enda miljöaktivisten som lever i verkligheten och han jobbar idag med Metanol.

Redigerad av ChiefenOlle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Peter K

Du har räknat 45000 kr ggr 10 = 450000Kr i räntekostnad vilket är orimligt.

Det var på sjuttio och åttiotalet man räknade rak ränta.

 

Jag utgår ifrån att pengarna skall lånas.

Man betalar ju bara ränta för den aktuella skulden.

 

Men skit samma gör som ni vill.

Man kan inte se en båt som kostnad den är ett nöje.

Och nöje får kosta.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Bäste Peter K

Du har räknat 45000 kr ggr 10 = 450000Kr i räntekostnad vilket är orimligt.

Det var på sjuttio och åttiotalet man räknade rak ränta.

Bäste Jorgen01. 
Jag är ingenjör, inte ekonom. 
Jag är medveten om att kalkylen är väldigt grov och enkel.
Det står dig fritt att göra om kalkylen jag gjorde för 10 år sedan om du tycker det finns fel i den i stället för att beklaga dig över den. 

Glöm inte att ta med hur bensinpriset förändras över tio år när du räknar med annuitet. 
Varsågod 🙂 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bara synpunkter på din uträkning av räntekostnaden.

Så ingenjören skall inte ta illa vid sig, de finns de som gjort betydligt större fel.

För övrigt finns även rak amortering vilket är vanligt vid husköp.

 

Ja jag är en jobbig jävel men även rättvis och jag vågar även ha samma åsikt 

oavsett vem jag pratar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Jag hade bara synpunkter på din uträkning av räntekostnaden.

Så ingenjören skall inte ta illa vid sig, de finns de som gjort betydligt större fel.

För övrigt finns även rak amortering vilket är vanligt vid husköp.

 

Ja jag är en jobbig jävel men även rättvis och jag vågar även ha samma åsikt 

oavsett vem jag pratar med.

Inte jobbig, och absolut inte rättvis. 
Du är petig. 
Allt handlar om grova uppskattningar i kalkylen jag gjorde för tio år sedan, och min filosofi är - gör den bättre själv eller gnäll inte.

🙂 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-31 vid 16:14 skrev mikael_matsson:

En aspekt till om man vill hehålla sin motor ett tag är ju att en ny motor idag sannolikt överlever sitt tänkta drivmedel i tid. Alltså, om vi räknar med att motorn håller i 30år, bensin eller diesel. Vad kommer du tanka den med om 10 år? Eller 5?

Det är svårt att ersätta bensin med biodrivmedel idag, men busenkelt att ersätta diesel. En dieselmotor går ju på vilken brännbar soppa som helst och redan nu finns en uppsjö olika biodrivmedel att köra en vanlig diesel på. Så, när bensinskatten ligger på 50kr/litern och du ska tanka de sinnessjuka mängder du tänkt dig. Då kanske det känns surt att det står en skattefri biodieselpump intill bensinpumpen, om bensin ens finns på pump om 15 år? 

Man kanske hittar på vettig en bioersättning till bensin också, men det ser ju inte så ut just nu. 

Volvo Cars har ju slutat att utveckla dieselmotorer så det kommer bara att bli bensinhybrider ( ja och elbilar givetvis) lite längre fram, men dieselmotorerna kommer däremot att jag säljas i bilarna en tid framöver, det ryktas om fram till 2023.

Så i och med det räknar man nog med att det ska finnas bensin till försäljning i minst 10-15 år till. Men dyrare kan den säkert bli.

 

Själv åker jag diesel och hoppas att det ska finnas miljövänliga alternativ till vettiga priser i framtiden.

Dieselbränslen ska man inte ha i personbilar, det är slöseri med resurserna, det ska man tanka båtar, lastbilar och traktorer med 😁😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...