Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
webace

Bensin mer ekonomiskt än diesel?

Rekommendera Poster

Förra året så brann Brokens (vår klubbö) värdens båt ner och skönk på 7 minuter.

 

Tror det var en Forbina, dubbla diesel maskiner. Tankat fullt i Finland, hade tur och kom över till Sverige innan båten började hosta och tveka. Man tror att det var något bränslerör/slang som gick av på ena motorn och duschade på turbon.

 

Så man ska inte säga att diesel är säkrare än bensin motorer i en båt. 

Bränsle i kombination båt plus slutet motorrum ÄR farligt, oavsett D eller B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev patrikflink:

Så man ska inte säga att diesel är säkrare än bensin motorer i en båt. 

Bränsle i kombination båt plus slutet motorrum ÄR farligt, oavsett D eller B.

Av ren nyfikenhet: hur kommer det sig att sånt här händer med båtar med jämna mellanrum men att man sällan/aldrig hör talas om det på bilar? Konstrueras bilar bättre utifrån bränslesäkerhet på något sätt? Själva principen med att bränsle ska från en tank till en motor är ju likadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev patrikflink:

Förra året så brann Brokens (vår klubbö) värdens båt ner och skönk på 7 minuter.

 

Tror det var en Forbina, dubbla diesel maskiner. Tankat fullt i Finland, hade tur och kom över till Sverige innan båten började hosta och tveka. Man tror att det var något bränslerör/slang som gick av på ena motorn och duschade på turbon.

 

Så man ska inte säga att diesel är säkrare än bensin motorer i en båt. 

Bränsle i kombination båt plus slutet motorrum ÄR farligt, oavsett D eller B.

I detta fallet är nu diesel brandfarligt, när det under högt tryck sprutas på en het turbo eller annan varm motordel. Inget tvivel om det! Detta inträffar ju när motorn och då bränslepumpen är i gång.

 

En bensinmotor kan alltid vara farlig, oavsett om motorn är igång eller ej, alltså om det har läckt någonstans och det finns en ansamling bensin som förångas i ett varmt motorrum eller annat utrymme. Det räcker med en liten gnista för att det skall bli en våldsam reaktion med en explosion och inte sällan brand.

 

Det behövs inte många milliliter bensin och inte speciellt mycket syre och en tändande gnista för att det skall hända grejer. 

 

Men det gäller ju i båda fallen att se över sin maskin och dess installationer. Bensin och diesel har ju båda den fördelen att dom har en karaktäristisk lukt.

Sedan kanske man även har andra installationer, gasol, fotogen, rödsprit riskerna av allt adderas ju.

 

Och har man då ett elsystem i motorrum och annorstädes som kan ju upphov till den tändande gnistan är man ju i en sådan där ”riskgrupp” som det nu pratas om mycket...


Så jag tycker inte att brandriskerna mellan disel- och bensinmotorer helt rättvist kan jämföras rakt över. Visst finns det risker med båda, men jag vågar inte gissa i procent, det finns nog uppgifter om det någonstans, men bensinmotorbränder är nog mycket vanligare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen kemist och har dessutom gått över till diesel, inte minst pga säkerheten. Men när jag gjorde lite research på det här med bensin och explosionsrisk så visar det sig att det är ett relativt trångt spektrum av blandning syre/bensinångor för det att faktiskt ska kunna explodera. Därmed inte sagt att bensin är ofarligt men det är troligtvis svaret på varför det trots allt inte händer mer i båtar. Det är nog inte alls ovanligt att det ligger lite bensin och förångas lite här och där i äldre båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att den termiska tändpunkten för diesel är lägre än för bensin.

Detta med läckande diesel på en varm turbo är väl en av de få möjligheter som kan antända diesel i motorutrymmet. Risken finns dock så därför brukar jag ofta kolla efter ev. läckage på maskinen. Tror dock man ska upp i över 240 gr C innan det kan ske och min turbo blir nog inte så varm eftersom den inte utnyttjas så mycket (onödigt kraftig motor för båten).

Men om jag byter motor framöver blir det en utan turbo eftersom det är onödigt i mitt fall och bara innebär ökat ev. underhåll och risk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flampunkten är den temperatur där vätskan kan avge antändbar gas. Diesel behöver minst 60gr men bensin behöver bara vara varmare än -20 gr.

Den termiska tändpunkten är den temperatur som krävs för att vätskan ska antändas av sig själv dvs det behövs ingen gnista. Den är högre för bensin än för diesel.

I ett kallt maskinrum är bensin farligare men i ett varmt rum är dieseln farligare.

Maskinrumsbränder uppstår oftast därför att diesel läcker från något ställe tex i de ledningar som matar bränslepumparna och sprutar på avgastrummor och/eller avgasturbinerna. Läckaget uppstår sällan på bränslerören mellan pumpar och bränsleventiler. Trycket där är flera hundra bar och ett läckage skulle vara förödande.

Den explosiva blandningen av bränsle/luft är ganska kritisk. Sannolikheten är ganska liten.

Diesel som rinner ut på vattenytan dunstar ganska långsamt men bensin dunstar fort. Att simma där är betydligt farligare om det är diesel.

Har man varit på en brandövning och eldat diesel i ett öppet kar så ser man dels att det är gaska enkelt att få det att brinna och det brinner länge.

Vilket som är farligast, bensin eller diesel är svårt att säga, skillnaden är ganska liten. Båda är farliga om man inte sköter sina anläggningar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Av ren nyfikenhet: hur kommer det sig att sånt här händer med båtar med jämna mellanrum men att man sällan/aldrig hör talas om det på bilar? Konstrueras bilar bättre utifrån bränslesäkerhet på något sätt?

En bilmotor har en naturlig ventilation nedåt vilken saknas på en båtmotor (inombordare och det är med dessa det huvudsakligen sker bränder).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här även sett dieseldrivna båtar som drabbats av motorrumsbrand. Så man är inte immun bara för man har dieslar i båten även om det kanske är mer förlåtande vid eventuella läckage.

 

Håller med föregående talare, oavsett vilket drivmedel man har gäller det att det är god ordning och godkända / fackmannamässigt utförda installationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Nu är jag ingen kemist och har dessutom gått över till diesel, inte minst pga säkerheten. Men när jag gjorde lite research på det här med bensin och explosionsrisk så visar det sig att det är ett relativt trångt spektrum av blandning syre/bensinångor för det att faktiskt ska kunna explodera. Därmed inte sagt att bensin är ofarligt men det är troligtvis svaret på varför det trots allt inte händer mer i båtar. Det är nog inte alls ovanligt att det ligger lite bensin och förångas lite här och där i äldre båtar.

Problemet med att bensin, under vissa mycket speciella omständigheter, kan explodera är att så många använder bensin utan att begripa vilka dessa speciella omständigheter är.

I mitt jobb labbade vi lite med sprängämnen. När jag skaffade ett förråd för att förvara 60kg så skulle det godkännas av brandkåren. Skåpet med pentyl och hexatenol var han inte särskilt intresserad av bara det var skyltat, men även det fick vi dispens för. Han visste att jag var fullt medveten om när en risk inträder och när den inte gör det.
Däremot gillade han inte att vi hade motorsågar och bränsledunkar i ett skåp.
När du tankar en motorsåg så känner du bensindoften och då drar du undan näsan ett stycke.
Någonstans mellan strålen -  100% bensin och din näsa 0% bensin så finns den exakta, perfekta bränsle/luft blandningen. 
Det är ingen svår information att ta till sig men det faktum att vi så tanklöst hanterar bensindrivna sågar, gräsklippare, båtmotorer bevisar att vi inte tagit till oss dessa enkla fakta.
Därför bli vi förvånade när en båt eller liknande exploderar trots att man nästan måste anstränga sig för att det skall hända.
Diesel är mer "idiotsäkert" än bensin och de flesta människor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Av ren nyfikenhet: hur kommer det sig att sånt här händer med båtar med jämna mellanrum men att man sällan/aldrig hör talas om det på bilar? Konstrueras bilar bättre utifrån bränslesäkerhet på något sätt? Själva principen med att bränsle ska från en tank till en motor är ju likadan.

Visst händer det att bilar brinner titt som tätt. för några år sedan brann dieselbilar pga att turbon/avgassystemet blev duschat av en brusten bränsleledning.

Och på 90-talet hade en svensk biltillverkare det svettigt med tidningsrubrikerna när deras nya modell brann.
Men det kanske inte längre är "hett" ☺️ nyhetsstoff så vi får inte läsa om det längre?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/4dBKrq/har-brinner-nya-volvon

https://www.expressen.se/dinapengar/bmw-aterkallar-bilar-kan-plotsligt-fatta-eld/

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Här även sett dieseldrivna båtar som drabbats av motorrumsbrand. Så man är inte immun bara för man har dieslar i båten även om det kanske är mer förlåtande vid eventuella läckage.

 

Håller med föregående talare, oavsett vilket drivmedel man har gäller det att det är god ordning och godkända / fackmannamässigt utförda installationer.

Lite killgissning från mig nu och dessutom ingen källa men jag har för mig att det kom ut någon rapport från ett försäkringsbolag för ett tag sedan. Enligt den var det vanligare med bränder på båtar med dieselmotor. Huruvida det är vanligare med dieselmotorer i största allmänhet hos dessa typer av båtar framgick inte men det är väl inte helt orimligt att anta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Lite killgissning från mig nu och dessutom ingen källa men jag har för mig att det kom ut någon rapport från ett försäkringsbolag för ett tag sedan. Enligt den var det vanligare med bränder på båtar med dieselmotor. Huruvida det är vanligare med dieselmotorer i största allmänhet hos dessa typer av båtar framgick inte men det är väl inte helt orimligt att anta.

Eller att de med bensinmotor i högre utsträckning tänker på riskerna och faktiskt sköter utrustningen och hanteringen bättre, medan de med diesel i högre utsträckning inbillar sig att diesel är idiotsäkert och slarvar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev raol:

Eller att de med bensinmotor i högre utsträckning tänker på riskerna och faktiskt sköter utrustningen och hanteringen bättre, medan de med diesel i högre utsträckning inbillar sig att diesel är idiotsäkert och slarvar...

 

Kan ju vara så, kan också vara så att en dieselmotor har mera komplicerat bränslesystem med mera punkter till felkällor och högre bränsletank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del tycker jag nog att resonemanget att det ena eller andra inte är farligt om man hanterar det rätt och har ordning på grejorna går bort. Tycker att det man vill göra, om alternativ finns, är att försöka minimera riskerna för vad som kan hända om ändå blir "fel p.g.a. anledning".

 

Det är en väldig massa "farliga" grejor här i världen som är helt ofarliga om de hanteras rätt.

Tror t.ex. ingen idag vill ta plocka bort bilbälten eller krockkuddar från bilar trots de är ofarliga om de är i ordning och hanteras rätt. Finns hur mycket liknande exempel som helst...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Visst händer det att bilar brinner titt som tätt. för några år sedan brann dieselbilar pga att turbon/avgassystemet blev duschat av en brusten bränsleledning.

Och på 90-talet hade en svensk biltillverkare det svettigt med tidningsrubrikerna när deras nya modell brann.
Men det kanske inte längre är "hett" ☺️ nyhetsstoff så vi får inte läsa om det längre?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/4dBKrq/har-brinner-nya-volvon

https://www.expressen.se/dinapengar/bmw-aterkallar-bilar-kan-plotsligt-fatta-eld/

Man kan ju läsa var och varannan dag att det skett flera bilbränder i Biskopsgården, Frölunda, Kortedala och senast tydligen i Rosengård i Malmö... Men dessa bränder har ju andra gängkriminella orsaker...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som bytt motor i sin båt och stått inför detta val ?

 

Vad blev det ?

 

Infriades de fördelar som du räknade med vid motorbytet?

 

Hade du gjort samma val idag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hade en AQ 130 (B-20) i en mindre motorbåt en gång. Den motorn var helt slut, så jag frågade runt både på båtmässan och ringde runt till olika experter på olika firmor, detta var på den tiden mammutarna strövade fritt på Hisingen och ingen hade hört talas om Internet, iallafall inte mammutarna... 

Och då blev rådet att satsa på efterföljaren till den motorn, alltså en röd bensinare igen, kan den möjligen ha hetat AQ 151?  Den skulle nu får plats, inte väga för mycket och matcha det befintliga 280-drevet. Men det var också en förgasarmotor som luktade bensin så länge det fanns sådan kvar i  flottörkammaren.

 

I  nästa båt byttes en TMD 30 mot en TAMD 31, det var aldrig någon diskussion, om annat drivmedel, ävensom en vit marindieselmotor från Volkswagen var tänkbar ett tag, vill minnas att den var dyrare än V-P och då hade litet dåligt rykte och inte så många auktoriserade servicetekniker, men det kanske är bättre nu? Har iofs inte sett någon marknadsföring för dessa maskiner på många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

30 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Är det någon här som bytt motor i sin båt och stått inför detta val ?

 

Vad blev det ?

 

Infriades de fördelar som du räknade med vid motorbytet?

 

Hade du gjort samma val idag ?

Du kanske inte läst längre upp i tråden men jag har gjort det. Båten hade bensin V8 från fabrik.

Jag velade i ett halvår. Eftersom jag anser att bensinalt. har många fördelar hade jag helst velat ha det. Lägre inköpspris, billigare delar, lägre ljudnivå, obefintliga vibrationer på låga varvtal, kan köpa soppa på bilmack, inte så stort besvär med föroreningsrisk/strul i bränslet.

 

Enda fördelen med diesel, enl mina preferenser, är mindre brandrisk och obefintlig explosionsrisk.
P.g.a. min fobi mot båtbrand blev det ändå en diesel.


Om jag ångrat mig? Jovisst, i vissa fall, t.ex. i början när jag fick stopp pga bakterier i tanken. Hade inte fattat vidden av problemet och tankat dunkar på bilmack. Nästa båt, även den diesel, hade förre ägaren inte gjort ren tanken på men det var så lite kvar av säsongen att jag körde ändå och fick stopp. Visst, jag slängde i ankaret, bytte förfilter och luftade. Det är ganska enkelt egentligen, men kan ändå kännas jobbigt när vågorna går och allt kränger och rullar samt osäkerheten under tiden om man ska lyckas eller ej och behöva ringa SSRS.

Nuförtiden inspekterar jag tanken varje vår i samband med att jag blåser rent sugröret och byter filter så jag tror jag övervunnit dessa problem.

Ibland när jag vill glida lite saktare och det råkar blåsa lite från fel håll kan jag också ondgöra mig lite över oljebrännaren därnere som envisas med att skicka sin avgaslukt på mig.

 

Den enda fördelen jag anser att den har gör dock att jag håller fast vid dieselbåt, är inne på min tredje sådan nu. Utombordare bekymrar mig dock inte det har jag haft och har flera stycken.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Zwen:

 

Du kanske inte läst längre upp i tråden men jag har gjort det. Båten hade bensin V8 från fabrik.

Jag velade i ett halvår. Eftersom jag anser att bensinalt. har många fördelar hade jag helst velat ha det. Lägre inköpspris, billigare delar, lägre ljudnivå, obefintliga vibrationer på låga varvtal, kan köpa soppa på bilmack, inte så stort besvär med föroreningsrisk/strul i bränslet.

 

Enda fördelen med diesel, enl mina preferenser, är mindre brandrisk och obefintlig explosionsrisk.
P.g.a. min fobi mot båtbrand blev det ändå en diesel.


Om jag ångrat mig? Jovisst, i vissa fall, t.ex. i början när jag fick stopp pga bakterier i tanken. Hade inte fattat vidden av problemet och tankat dunkar på bilmack. Nästa båt, även den diesel, hade förre ägaren inte gjort ren tanken på men det var så lite kvar av säsongen att jag körde ändå och fick stopp. Visst, jag slängde i ankaret, bytte förfilter och luftade. Det är ganska enkelt egentligen, men kan ändå kännas jobbigt när vågorna går och allt kränger och rullar samt osäkerheten under tiden om man ska lyckas eller ej och behöva ringa SSRS.

Nuförtiden inspekterar jag tanken varje vår i samband med att jag blåser rent sugröret och byter filter så jag tror jag övervunnit dessa problem.

Ibland när jag vill glida lite saktare och det råkar blåsa lite från fel håll kan jag också ondgöra mig lite över oljebrännaren därnere som envisas med att skicka sin avgaslukt på mig.

 

Den enda fördelen jag anser att den har gör dock att jag håller fast vid dieselbåt, är inne på min tredje sådan nu. Utombordare bekymrar mig dock inte det har jag haft och har flera stycken.

 

 

 

 


tack för forsatta bidrag i denna diskussion. 
 

Utombordare gillar jag av flera orsaker. Trist bara att försäkringen skall kosta så mycket på dessa, det drar ju ner vissa i övrigt ekonomiska fördelar.

 

Tyvärr är den båt som jag har inte byggt för det. De båtar som har likande storlek och utförande är i regler nyare modeller. Och en ny sådan liknande båt med utombordare kostar dryga miljonen.

 

Så jag resonerade att om jag byter drivlinan i min båt till en sprillans samt uppdaterar elektronik, renoverar lite m.m får den många av de fördelar som en ny bät har men till halva priset.

 

här hade jag såklart kunnat välja en diesel men prioriterade en god totalekonomi och då drog en ny small block V8 med bravo 3 drev det längsta strået.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

 

Du kanske inte läst längre upp i tråden men jag har gjort det. Båten hade bensin V8 från fabrik.

Jag velade i ett halvår. Eftersom jag anser att bensinalt. har många fördelar hade jag helst velat ha det. Lägre inköpspris, billigare delar, lägre ljudnivå, obefintliga vibrationer på låga varvtal, kan köpa soppa på bilmack, inte så stort besvär med föroreningsrisk/strul i bränslet.

 

Enda fördelen med diesel, enl mina preferenser, är mindre brandrisk och obefintlig explosionsrisk.
P.g.a. min fobi mot båtbrand blev det ändå en diesel.


Om jag ångrat mig? Jovisst, i vissa fall, t.ex. i början när jag fick stopp pga bakterier i tanken. Hade inte fattat vidden av problemet och tankat dunkar på bilmack. Nästa båt, även den diesel, hade förre ägaren inte gjort ren tanken på men det var så lite kvar av säsongen att jag körde ändå och fick stopp. Visst, jag slängde i ankaret, bytte förfilter och luftade. Det är ganska enkelt egentligen, men kan ändå kännas jobbigt när vågorna går och allt kränger och rullar samt osäkerheten under tiden om man ska lyckas eller ej och behöva ringa SSRS.

Nuförtiden inspekterar jag tanken varje vår i samband med att jag blåser rent sugröret och byter filter så jag tror jag övervunnit dessa problem.

Ibland när jag vill glida lite saktare och det råkar blåsa lite från fel håll kan jag också ondgöra mig lite över oljebrännaren därnere som envisas med att skicka sin avgaslukt på mig.

 

Den enda fördelen jag anser att den har gör dock att jag håller fast vid dieselbåt, är inne på min tredje sådan nu. Utombordare bekymrar mig dock inte det har jag haft och har flera stycken.

 

 

 

 


har förstått att det där med skitiga tankar kan vara ett gissel. Bensinbåtar är ju heller inte immuna mot bränslerelaterat problem. Skit i systemet säger igen filter, pumpar och spridare även där även om det kanske inte är lika känsligt som på dieselmaskin? 
 

har för mig att merparten av sjöräddningens utryckningar som har med motorproblem att göra kan relateras till bränsleproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, johan_sjobjorn said:

Är det någon här som bytt motor i sin båt och stått inför detta val ?

 

Vad blev det ?

 

Infriades de fördelar som du räknade med vid motorbytet?

 

Hade du gjort samma val idag ?

Gjorde nyligen ett byte från en 30 år gammal (dock relativt problemfri) VP V8a till en ny Hyundai Seasall diesel. Den har nu precis blivit inkörd och förbrukningssiffrorna slår ju gamla V8an med råge.

0,2l l/M vid tomgång och 4,3 knop (V8an kom aldrig under 1,2 l/M)

1-1,1 l/M marchfart 21-30 knop (1,6-1,8 för V8an)

1,4-1,5 l/M 37 knop på topp

Gissar på mycket båtåka nästa sommar.

Dessutom planerat propellertest.

Fördelar med motorvalet: låg förbrukning, ökad räckvidd, betydligt snabbare acceleration o vrid, möjlighet att behålla VP drev med adapter, sparat vikt och utrymme i motorrummet och såklart driftsäkerheten med en ny motor, dessutom till ett vettigt pris. 

Enda nackdelen är väl ljudvolymen som ökade, framför allt från turbo och insugsljud, men det går förhoppningsvis att ljuddämpa.

Gasolspisen har jag kvar än så länge....och skit i tanken får man ha mer koll på nu.

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev buzzer:

Gjorde nyligen ett byte från en 30 år gammal (dock relativt problemfri) VP V8a till en ny Hyundai Seasall diesel. Den har nu precis blivit inkörd och förbrukningssiffrorna slår ju gamla V8an med råge.

0,2l l/M vid tomgång och 4,3 knop (V8an kom aldrig under 1,2 l/M)

1-1,1 l/M marchfart 21-30 knop (1,6-1,8 för V8an)

1,4-1,5 l/M 37 knop på topp

Gissar på mycket båtåka nästa sommar.

Dessutom planerat propellertest.

Fördelar med motorvalet: låg förbrukning, ökad räckvidd, betydligt snabbare acceleration o vrid, möjlighet att behålla VP drev med adapter, sparat vikt och utrymme i motorrummet och såklart driftsäkerheten med en ny motor, dessutom till ett vettigt pris. 

Enda nackdelen är väl ljudvolymen som ökade, framför allt från turbo och insugsljud, men det går förhoppningsvis att ljuddämpa.

Gasolspisen har jag kvar än så länge....och skit i tanken får man ha mer koll på nu.

Varför bytte du? Hur mkt dyrare blev bytet till diesel jämfört om du hade tagit bensin igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev buzzer:

Gjorde nyligen ett byte från en 30 år gammal (dock relativt problemfri) VP V8a till en ny Hyundai Seasall diesel. Den har nu precis blivit inkörd och förbrukningssiffrorna slår ju gamla V8an med råge.

0,2l l/M vid tomgång och 4,3 knop (V8an kom aldrig under 1,2 l/M)

1-1,1 l/M marchfart 21-30 knop (1,6-1,8 för V8an)

1,4-1,5 l/M 37 knop på topp

Gissar på mycket båtåka nästa sommar.

Dessutom planerat propellertest.

Fördelar med motorvalet: låg förbrukning, ökad räckvidd, betydligt snabbare acceleration o vrid, möjlighet att behålla VP drev med adapter, sparat vikt och utrymme i motorrummet och såklart driftsäkerheten med en ny motor, dessutom till ett vettigt pris. 

Enda nackdelen är väl ljudvolymen som ökade, framför allt från turbo och insugsljud, men det går förhoppningsvis att ljuddämpa.

Gasolspisen har jag kvar än så länge....och skit i tanken får man ha mer koll på nu.

 

 

 

 

 

 

Grattis

 

Tittade på en Seaall ett tag men budget räckte tyvärr inte till, ville även byta drevet så hela drivlinan hade samma utgångspunkt.

 

Antar att din V8 hade förgasare?

 

skilland i förbrukning verkar vara allra störst runt tomgång / krypfart även om du sparar drivmedel i alla farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

 Hur mkt dyrare blev bytet till diesel jämfört om du hade tagit bensin igen?


Jag gjorde en sådan beräkning själv och kom fram till att Seaall skulle kosta mig ca 120 tusen extra jämfört med en ny insprutnings V8 maskin. Valet föll på V8:an.

 

dock har den V8:an 350hk så det är ju inte  riktigt äpplen mot äpplen.

 

Ska jag ha en diesel med 300+ hk är det VP eller Yanmar som gäller och då blir skillnaden närmare 200-250 tusen extra.

 

ut det ekomiska perspektivet är ju den potentiella besparing per nm samt hur långt man normalt kör varje säsong centralt. 
 

Kör man mycket kan man spara in skillnaden snabbt. Då kommer även motorerna livslängd in i bilden.

 

Låt säga att du kör 200h varje säsong, då kan du nog säkert få bättre ekonomi med en dieselmaskin efter bara några få år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev buzzer:

Enda nackdelen är väl ljudvolymen som ökade, framför allt från turbo och insugsljud, men det går förhoppningsvis att ljuddämpa.

 

 

 

 

 

 

 


har drevet avgasutsläpp ovanför vattenytan så det hörs i tex planingsfart som gör att det låter mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Kane said:

Varför bytte du? Hur mkt dyrare blev bytet till diesel jämfört om du hade tagit bensin igen?

30 år gammal motor (AQ271C)...chansen att den börja strula ökar + att den var relativt törstig, speciellt i låga farter (0-8 knop). Hade även vissa problem med "vapor lock" efter längre körningar vilket resulterade i att motorn stannade när man saktat ner. Hade nog krävts en del omdragningar och kylningslösningar på bränsleledningar i motorrummet.

Kollade listpriser mest på V6 och V8 från Volvo Penta. Prismässigt så var endast V6an billigare (drygt 200k) jämfört Hyundai dieseln (250k) men den kändes lite för klen med 400Nm i vrid jämfört med 576Nm på Hyundaien.

VP V8an (300/350) är i en annan prisklass (över 300k) med iofs fler hk men kommer ändå inte upp i samma vrid med sina drygt 500Nm. 

Det ingick iofs drev till dessa men det skulle det ju tillkomma jobb på akterspegeln med ny sköld etc. Insprutningsmotorer baserade på gamla GM blocket hade såklart varit billigaste alternativet men kändes lite omodernt utan elektronisk motorstyrning och canbus etc...

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev buzzer:

30 år gammal motor (AQ271C)...chansen att den börja strula ökar + att den var relativt törstig, speciellt i låga farter (0-8 knop). Hade även vissa problem med "vapor lock" efter längre körningar vilket resulterade i att motorn stannade när man saktat ner. Hade nog krävts en del omdragningar och kylningslösningar på bränsleledningar i motorrummet.

Kollade listpriser mest på V6 och V8 från Volvo Penta. Prismässigt så var endast V6an billigare (drygt 200k) jämfört Hyundai dieseln (250k) men den kändes lite för klen med 400Nm i vrid jämfört med 576Nm på Hyundaien.

VP V8an (300/350) är i en annan prisklass (över 300k) med iofs fler hk men kommer ändå inte upp i samma vrid med sina drygt 500Nm. 

Det ingick iofs drev till dessa men det skulle det ju tillkomma jobb på akterspegeln med ny sköld etc. Insprutningsmotorer baserade på gamla GM blocket hade såklart varit billigaste alternativet men kändes lite omodernt utan elektronisk motorstyrning och canbus etc...

 

 

 

 

Förstår dig helt, jämfört med VPs nya bensinare är det knappt något pristillägg för en Seaall diesel. Jag fick ett pris på 364´ för en komplett Seaall 270 med bravo 3 drev, sköld m.m. Det är nog inte långt ifrån vad man fått ge för en VP V8 300 CE som kanske ligger närmast om man skall jämföra prestanda. Då hade jag valt en Seaall alla dar iveckan.

 

Jag kör bara ca 50-60h per säsong och detta främst i marchfart 22-30 knop. Krypkörning blir det inte så mkt av. Det kommer alltså ta 20 år för mig att "köra slut" på en V8*

 

Hade jag valt en diesel hade jag knappt varit kört 1/3 av motors livslängd på 20 år.

 

Mitt resonemang bygger alltså på att det inte bara är bränsleförbrukning som väger in i kalkylen och också hur mycket av motorn man hinner "förbruka" innan tidens tand gjort sitt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev buzzer:

30 år gammal motor (AQ271C)...chansen att den börja strula ökar + att den var relativt törstig, speciellt i låga farter (0-8 knop). Hade även vissa problem med "vapor lock" efter längre körningar vilket resulterade i att motorn stannade när man saktat ner. Hade nog krävts en del omdragningar och kylningslösningar på bränsleledningar i motorrummet.

 

 

 

Tänkte på samma sätt, chansen är att den börjar strula var överhängande. Och när man väl har börjat slänga pengar på den blir man ju lite fast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, johan_sjobjorn said:


Jag gjorde en sådan beräkning själv och kom fram till att Seaall skulle kosta mig ca 120 tusen extra jämfört med en ny insprutnings V8 maskin. Valet föll på V8:an.

 

dock har den V8:an 350hk så det är ju inte  riktigt äpplen mot äpplen.

 

Ska jag ha en diesel med 300+ hk är det VP eller Yanmar som gäller och då blir skillnaden närmare 200-250 tusen extra.

 

ut det ekomiska perspektivet är ju den potentiella besparing per nm samt hur långt man normalt kör varje säsong centralt. 
 

Kör man mycket kan man spara in skillnaden snabbt. Då kommer även motorerna livslängd in i bilden.

 

Låt säga att du kör 200h varje säsong, då kan du nog säkert få bättre ekonomi med en dieselmaskin efter bara några få år.

Dom dieslarna du nämner har ju betydligt mer vrid (700Nm). Hade gärna kört Yanmar, men det hade krävt betydligt större investering + drev. Hyundaien är en bra kompromiss som med vp adapter prismässigt hamnar någonstans mitt emellan insprutnings V8a och en modern men 50-75k dyrare VP/Mecruiser V8a.

Att sen tanka mer sällan och få ökad räckvidd har ju också faktorer som har ett värde för mig. Och förhoppningsvis kommer båten att köras mer än tidigare, både i lägre och högre farter.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, johan_sjobjorn said:


har drevet avgasutsläpp ovanför vattenytan så det hörs i tex planingsfart som gör att det låter mer?

Japp, så är det. Hyundai tyckte VP drevet stryper avgaser och kylvatten för mycket så det går ut i skölden utan avgasbälg. Men kan ändå tänka mig att en del ljud från turbo och insug fortfarande kommer från motorrummet efter som man hör det innan plan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...