Jump to content
Tuesday 24 November 2020
webace

Bensin mer ekonomiskt än diesel?

Recommended Posts

Hej!

 

Jag funderar på om det går att avliva myten att det är ekonomiskt fördelaktigt att byta till en dieselmotor i båtar som går snabbare än en snipa? Nu vet jag att ett antal av er kommer att säga att ni inte alls betalar fullpris för diesel men denna frågan gäller inte er! Den gäller inte heller er som har dieselmotor men samtidigt fullt med gasolutrustning i båten och som påstår att det är osäkert med en bensinmotor i båten pga brand/explosionsrisk. 

 

Om man ska byta motor och behöver ca 200 hk kostar det cirka 100 000 kronor mer för en dieselmotor. En 200 hk stark dieselmotor drar omkring 0,5 dl mindre per distans än motsvarande bensinmotor. Om man räknar på det, och antar 0,5 liter, så kostar det ca 6 kr mer distansen att åka bensindrivet. Detta innebär att man måste åka 100 000/6 = 16 667 distansminuter innan det börjar löna sig med en dieselmotor. Ska man sedan låna pengar till motorn vilket många gör, kostar 100 000 kronor extra med 5 % ränta ca 5000 kronor mer första året, ca 4400 andra året osv. (med en amortering på 1000 kr/mån) och man använder ju båten ca 4 mån per år vilket med 5000 gör 1250 kr/mån vilket gör att man kan köra cirka 108 distans (11,5 kr/litern för bensin) om året bara för räntekostnaden.

Då är frågan: Hur många distans åker ni ungefär om året?       

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur vore det ifall du också tog upp livslängd och servicekostnader?
 
Alla räknar vi på vårt eget sätt. Du har i alla fall kommit fram till att dieselmotorn drar lite mindre/M, det är ialla fall en början. Att prisskillnaden skulle vara 100 000SEK får lika starka motorer (200hk) låter jag vara osagt. Utan konstaterar att dieseln kostar lite mer vid nyinvestering. Men tar vi också upp parametrarna livslängd och servicekostnad så kommer dieseln att gå segrande ur matchen.
 
Din fråga: Vi kommer troligen att ligga någonstans mellan 1400 - 1600M i år. mvh/Nitro 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt nån båttidning så var det inte ekonomiskt försvarbart att klämma ner en diesel för vanligt semestersjöfolk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligen så ser jag inte mitt båtägande som att det skulle vara ekonomiskt. Det är mitt intresse. Själv åker jag diesel.

 

Sen kan man som vanligt vrida och vända på siffror hur man vill. Fråga våra kära politiker. Där är det alltid folk som vinner och förlorar på samma sak med samma ekonomi, det som beror på svaret är vem man frågar.

Share this post


Link to post
Share on other sites


De e la lite vad man har för båt.. Har man som jag en liten DC på 23 fot så finns ingen anledning att slänga ner en Diesel.. Ekonomin kommer inte gå ihop enns på långsikt. D höga Andrahandsvärdet kan vi oxå stryka på denna Båttyp, då köpare av denna båtkategori Mindre DCar Under 26fot inte har något bruk för en Diesel i sina båtar då dom ofta inte åker långt och bara under en kort tid på sesången då vädret tillåter...

 

Har själv räknat på Dieselalternativ till min egen båt. Tanken var då att slänga ner en lagom Beg Diesel 8a bygggd för att passa i nuvarande fästen.. Men mer kosstnaden För drev och sköldbyte gjorde att jag gav upp planerna ganska snabbt. Då diesln Krävde ett mycket stöddigare Drev en mitt nuvarande alpha så blev d inte lönsamt. Ska då tilläggas att jag fick ett mycket bra pris på Dieseln.. De e kringutrustningen som många glömmer när dom räknar på motorbyten.. Ofta när d gäller jänkebåtar sitter Alphadrevet som en svag punkt och för att klara av vridet från en Diesel 8a Krävs Minst Bravo drev med tillhörande Svindyr utrustning.. Så något ekonomiklipp e d inte...

 

Men har man En större DC eller en kabinbåt Kanske till och med Halvplanande Skrov så är Diesel att föredra.. Dom nya Dieslarna som hittat till Sverige har nästan blivigt prisvärda Många säljer nu dessa Dieslar dom flesta baserade på den gamla 6,5l 8n som hade sin debut i Amerikanska Hummern.. En mycket bra motor med få kända fel och med Styrka och vrid samtidigt som den är någolunda lätt och med ett hyffsat pris.. Passar oxå rakt i fästena på en 5,7 eller 7,4 Motor... En Ny VP maskin D3 eller D6 Som dom nu heter kostar rysligt mycket pengar och där går d inte ihop hur man än räknar..

 

Ok enDiesel kanske går några 1000en timmar längre än en Besinmotor innan den dör för gott.. Men den kräver minst lika mycket service och vård som Bensin motorn och delarna (även Service delar) Är ofta dyrare en för Bensinmotorn.. Sedan kan man ju köpa mint 2 nya bensinmotorer för en beg Dieselmotor. kan inte se någon ekonomi  i detta med Diesel för mindre båtar som används för fritids bruk.. D e när förbrukningen paserar 3L dist o man kör längre sträckor och Har båten i Sjön en längre tid som ett diesel alternativ kan löna sig.. Men då måste förbrukningen minst halveras.. Och en Billig Dieselmotor med enkel montering och låg vikt finnas tillgänglig..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Som fortfarande åker på Orginalmotorn Prån 96 utan sötvattenkylning.. Nyligen genomgången och jag räknar med att den kan gå i Minst 5 år till... Blir förmodligen en MPI Maskin när Orginalmotorn ger upp.. Dom börjar ju komma ner i pris nu..

 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beror ju på hur många år du ska ha båten också!

Själv så är jag nöjd med min B30 som går på otroliga 1,4 dist.

Är du som jag och letar efter nåt större efter ett par 3 år så skulle jag köpa en renoverad bensinare för en billig peng. Är du i sjön till sommaren?? Kul o se några Selcruiser ute. Mötte en enda förra året. Lycka tll!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. för min egen del ( har 2x351 ford bensin 8:or och VP SX drev) har jag räknat flera gånger på att byta till diesel, för man vill ju minska driftskostnaden. och hur jag än räknar och med vilka olika motoralternativ jag än försöker med, kan jag inte få det billigare än bef. maskiner. Och behöver jag byta ngn i framtiden blir det utbytes maskiner för 50000kr/maskin. (kompletta)

 

att byta till 1x diesel 6:a (VP 360hk) ca pris hos volvo handlare 450000kr för maskin och drev. ALLT jobb och kringutr. tillkommer ca 50-150000kr. (måste flytta tank mm)

 

att byta till 2x diesel 4:or (2xVP 195hk säljs ej utan drev) 250000kr/maskin inkl. drev= 500000kr exkl jobb och kringutr. ca 20-50000kr

 

att byta till 2x diesel V8 (Merc. 6,5l) 165000kr / maskin = 330000kr jobb och kringutr. ca 20-70000kr

 

Inköp av båt med bensinare = MKT billigare än diesel båt.

bara den mellanskillnaden kan jag tanka för i minst 5 år...

 

Jag kan tanka jä-ligt länge och köra lika mkt innan det blir lönsamt med diesel för min del... men visst är det surt när man är på semester och måste lägga undan 20000 kr för soppa... (tankar för ca 40000/sommar) och då kör vi mkt.

 

/ Robban

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sak att ta med i beräkningen är andrahandsvärdet. Där kommer man naturligtvis till olika resultat beroende på hur länge man tänker behålla skutan. Hur man än räknar måste man lägga till för dieslvariantens mervärde den dag man avyttrar båten. Man kan t.ex. jämföra värdet på en båt där bensinaren är helslut och måste bytas ut med en likadan men med en fortfarande pigg medelålders dieselmotor. Eller hur blir det om man upptäcker att man vill byta båt efter ett år? Sådana resonemang borde ingå i din kalkyl. Annars är det nog ganska givet att en vanlig semesteråkare aldrig kan köra in prisskillnaden med hjälp av dieselmotorns lägre bränslekostnader. Personligen föredrar jag diesel p.g.a. större driftsäkerhet och mindre explosionsrisk. Men det där sista fick jag inte dra fram eftersom jag har gasol ombord. Fast jag tycker så ändå! Åsså luktar det så gott!smiley-wink.gif\

 

Sea Maniac

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen!

 

Va roligt, massor av konstruktiva argument, jag tycker det är ett riktigt intressant diskussionsområde eftersom det finns så många för och nackdelar med båda alternativen. Jag är inte själv helt oäven att stoppa ner en fet diesel om några år, men nu var jag tvungen att byta ut min gamla hyvelbänk (vp170 byggd på B30 blocket) omgående och sålänge hamnade valet på en 250 hk Mercruiser 5,7 från 93 med 400 timmar för 30 000 kronor inklusive backslag.Jag ska njuta av ljudet och kraften till sommaren. Visst finns det oändligt många mer faktorer som man kan inkludera i en jämförelse men då får man skriva en bok :) Tack för en mycket god diskussion, kom gärna med fler argument både för och mot båda alternativen.

 

Mvh/ Webace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller nog med föregående talare att dieslarna är ju så fruktansvärt dyra av någon anledning med undantag från jänkarna, Peninsular mfl...

 

Ärligt talat tvivlar jag på att andrahandsvärdet på en båt med diesel står i paritet till inköpspriset för snurran....

 

Lite OT kanske, men något jag länge funderat över är varför det inte finns leverantörer av mindre rappa marindieslar, t.ex varför marinkonverterar man inte VAG 2.0TDI 140hk???? Lätt, extremt driftsäker, extremt bränslesnål, billiga delar, och jättebra vridmoment! SÅna dieslar skulle jag vilja se på marknaden.

 

Sen har ju BMW förträffliga dieselsexor med ursinnigt vridmoment och bra lågvarvsegenskaper.

 

Kan ju förstå att en vanlig bensinbilmotor inte fungerar i en båt men en personbilsdiesel borde ju kunna passa rätt av?

 

Är det någon som är lite mer insatt i det här än mig som vill komma med lite funderingar och spekulationer kring ämnet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloj!!!

 

VAGs Maskiner finns redan som Marinmodeller med ca 100-150hk.. Sitter tex i Arvor båtarna m fler.. BMW maskiner är mer sällsynta som konverterings Objekt En av anledningarna är att dom är Ryslkigt dyra och ännu dyrare att konvertera.. D e egentligen bara Dom stora Diesel 8orna som tex Peninsular som har ett bra pris samt billiga delar och enkel Service och levererar mycket kraft och med en låg vikt..

 

VPs nya maskiner e inget Mecka själv utan har blivigt Högteknologiska Liksom Nya S80 etc och behöver Mjukvara med tillhörande Krånglande databox.. Dessutom Svindyra delar och dyr service..  Man ser ju hur bra nya bilar funkar ihop med data, olika styrsystem etc och dom går ju i en förhållandevis Snäll miljö till skilnad mot båtar.. För vad händer när fukt börjar krypa längs med små tunna trådar in  till Styrsystemet för maskin, jo D blir knas i systemet och Motorn tar skada eller stannar helt.. Detta e inte Unikt för VP utan liknande problem drabbar även Övriga tillverkare med denna konstruktion.. Och man kan ju inte säga att mAkinerna har utvecklats något större ang Förbrukningen iaf.. Visst Dom nya Dieslarna är lättare men dom kostar oxå 3dubbelt och e inte nämnvärt snålare på dropparna...

 

Kan inte fatta att den marina sektorn ligger så långt efter i utvecklingen som den faktiskt gör.. Visst GPS och annan elektronik har blivigt mycket bättre men Maskiner etc bygger på samma gamla konstruktion.. Tycker d skulle kunna gå med dagens teknik att bygga en båtmotor som var så snål på soppan att ett Byte till en sådan maskin skulle löna sig på 5år eller mindre.. Men d e laa Oljebolagen och staten som ligger o Bromsar utvecklingen Snåla Maskiner = D tankas mindre = Oljebolagen tjänar inga pengar = Staten Tjänar inga pengar (Skatt).. Skulle kunna tro att d föreligger sig så.Hmmmm Nu blev d en Politiskt debatt iaf SORRY7.gif\

 

!!!MVH REXCO!!! Som hatar Skattmasar, Sjögräskramare, Byrokrater, Och annat jävla satyg som gör samhället svårt att leva I!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nitro!!!

 

Vet att du e väldigt aktiv här ute och svarar på de flesta inläggen och mycket du säger kan jag skriva under på! Men nu vill jag att du svarar på vad du grundar ditt resonemang på angående lägre servicekostnader på en dieselmotor. Exakt vad är det du syftar på? Jag väntar med stor spänning på vad du tänker leverera!! Behöver jag säga mer än dieselpumpar, renoveringssatser och spridare?

 

Mvh/ Webace

Share this post


Link to post
Share on other sites


Där ser man det har du ju rätt i REXCO.

Visade sig att Yanmar hade en rak sexa från BMW på 260hk, grym motor....tyvärr till det nätta priset av 300 lakan:(

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

för min egen del uppskattar jag att vi åker c:a 700-900 distans. När vi köpte båten var dieslarna så pass mycket dyrare att jag uppskattade till att man kunde köpa mycket bensin innan det gick jämnt upp och man vet ju hur man är helt plötsligt vill man byta båt m.m. m.m.  m.m.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är i valet mellan D6 och KAD44 och hittade denna gamla tråd. Nog är väl 6 kr/distans för liten skillnad? Jag har tittat mycket i ett test i Vi Båtägare 4-2008, där de testar 5 motorer på mellan 285hk och 375 hk i fem olika Sea Ray 275 Sundancer som väger 3400 kg utan motor --- tre Mercruiser bensinare, två Volvo Penta diesel.

De räknar på diesel för 13,39 kr/liter och bensin 95 oktan för 13,59 kr/liter (priset vid sjömack i dag är väl ännu högre?), samt ett genomsnitt av hastigheter mellan 10 knop och toppfart. Skillnaden är då 17 kronor per sjömil mellan den snåla D6 och törstiga MerCruiser 496 Magnum MPI.

De har även räknat om till en tabell baserad på 1000 nm (sjömil) per år:

VP D6-310                           21.826 kr

VP KAD 300               26.378 kr (en upphottad variant av KAD 44)

Mercruiser 350 Magnum MPI       32.888 kr

Mercruiser MX 6,2 MPI          35.470 kr

Mercruiser 496 Magnum MPI        38.731 kr

Skillnaden i nypris är dock större än 100.000 kr -- mellan billigaste Sea Ray 275 med 350 Magnum och dyraste med D6 skiljer enligt tidningens tabell 288.000 kr. Vill man ha lika hög toppfart som med D6-310 behöver man köpa 496 Magnum 375 hk och då är skillnaden i pris 176.000 kr. Det tar alltså 10 år att tjäna in prisskillnaden på bensin enbart.

Lägg till att service på D6 är cirka 3000 kr dyrare per år, så tar det 12 år.

För mig är det även viktigt att D6 är mycket tystare (80 istället för 86-87 dB vid toppfart, 78 istället för 80-83 dB vid 25 knop) så är D6 bättre än bensin, helt klart.



Senast ändrad av Jonas478 | 30 augusti 2008 | 10:19

Share this post


Link to post
Share on other sites

KAD 44 är mer tveksamt om den är bättre än bensin, för den drar mer och är inte lika tyst.

Samtidigt är begagnatpriser på den båt jag vill köpa --- Aquador 26 HT --- väldigt lika för båtar med KAD 44 och VP 5,7 GXI. Och när båtarna kostar nästan exakt lika mycket på Blocket, vare sig de har diesel- eller bensinmotor, då är det väl solklart bättre att köpa en med dieselmotor?

Möjligen går det att pruta mer på 26 HT med bensinmotor -- åtminstone om övriga köpare tittar främst på bensinkostnaden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glöm inte säkerhetsaspekten, bensin är ju bra mycket brandfarligare än diesel, helt enkelt lättar att få eld på.

Kolja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en gammal 83:a Sea Ray 270 på väg hit från Amerikat som repobjekt, frostsprängt 454-block bl.a. När jag köpte båten var jag ganska övertygad om att jag skulle sätta i en diesel. Under tiden har jag dock tittat o jämfört priser på både nytt o gammalt, räknat på förbrukning, service etc. Dieselfördelarna minskade undan för undan. Till slut återstod bara andrahandsvärdet som jag ansåg skulle hålla sig mycket högre för en diesel. Men nu verkar ju inte det vara säkert heller längre. För ett par veckor sedan kom jag fram till att en utbytes 7,4 l bensinare (som båten har idag...) trots allt nog är det smartaste. Så får det bli för min del! Men jag håller med om att dieselbåtar luktar gott.Cool

/Sven

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har läst tråden. Alla är väl saliga i sin tro, men jag delar också uppfattningen att en billig motor har så stor fördel av sitt lägre inköpspris att det i princip aldrig går att nå break-even i form av någon bränslebesparing. Det gäller ny inombordare bensin kontra diesel. Det gäller också om man står i valet att byta ut sin gamla tvåtaktare mot en modern fyrtaktare.

Undantaget är väl möjligen om man använder båten i yrkestrafik, i annat fall är det bättre att behålla den gamla billiga törstiga motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Sparre,

Du har helt rätt, men det är kanske värt att förtydliga att detta är flera olika diskussioner, beroende på situation:

1. Val mellan diesel och bensin när man köper begagnad båt (mitt val)

2. Valet om man köper en ny båt

3. Valet om man har en begagnad båt med fungerade bensinmotor, lönar det sig att byta ut enbart motorn till en ny diesel (dyrt, nog nästan alltid mer ekonomiskt att byta båt till en med diesel)

4. Valet om man har en gammal båt med trasig motor och måste köpa ny motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en synpunkt till; även om det totalekonomiskt, sett på t.ex 5 års tid, blir billigare med en besinmotor så skulle inte jag tycka att det vore kul att ständigt bli påminnd om hur dyrt det är att tanka. Jag tror att man lättare glömmer bort att båten/motorn var dyrare i inköp, däremot kanske det inte lika troligt att man står och är nöjd över det billigare inköpspriset varje gång man tankar för flera tusen. Jag tror att risken är att man kommer att åka mindre, har ett par såna exempel i bekantskapskretsen.

För mig, som tänker byta motor, är detta den enskilt största fördelen med diesel. Jag är inte rädd för explosioner eller annan lukt, och jag betalar mackarnas fyndpris för bränslet. Däremot är jag inte alls rädd för modern teknik, det är nog enda sättet att få lätta, snåla, starka och tysta motorer. Min erfarenhet är att moderna insprutnings- och tändsystem är oerhört driftsäkra. Bilens öppna motorutrymme med saltstänk är ju rimligen en mycket sämre miljö än ett skyddat motorrum i en båt. Dessutom går ju en bil oftast oerhört mycket mer än en båt. Jag vet att belastningen i vissa fall är högre i en båt, men om man jämför en normal bilförare som kör 2000 mil/år (snittfart 50 km/h) så motsvarar det 4000 distans om man har en snittfart på 10 knop, 6000 om du åker i 15 knop. På bara ett par år så har ju bilmotorn gått mer än vad båtmotorn gör under hela sin livslängd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Maximarcus,

Visst kan man svara att trådens fråga enbart handlar om ekonomi = antal tusenlappar.

Ändå är det en viktig poäng du lyfter fram -- fast kostnad jämfört med rörlig. När man väl köpt båten och har den, då är räntor och värdeminskning fasta kostnader, som du påpekar är lättare att inte låtsas om. Men om därefter den rörliga kostnaden (bensin) gör att man drar sig för att använda båten -- vilket gör att totalkostnaden per timme i båten under ett år blir mycket högre -- då blir ju ekonomin totalt sett sämre!

Jämförelse med bil -- om man funderar kring slitage är det kanske mer rättvist att jämföra timmar. En bil som körs 1500 mil per år med snittfarten 50 km/timme -- den körs 300 timmar/år. De flesta båtmotorer går mindre än så per år.

Å andra sidan --- en båtmotor får kämpa i uppförsbacke nästan hela tiden, ofta på nästan full gas och nära max varv större delen av tiden. Bilens motor har betydligt lugnare timmar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fattar inte detta.
(Det är en gammal tråd men fortfarande aktuellt...)

En del här i tråden har tagit upp totalkostnaden, dvs. både de fasta och rörliga kostnaderna.
I de fasta kostnaderna ingår andrahands-värdet.

Jag tror detta är viktigt att ta med.

Min lilla uträkning stämmer förmodligen inte (för den ger fördel för dieseln redan första året) så jag vill gärna få sakliga korrigeringar där det är befogat.
Jag har använt siffror från denna tråd där det varit möjligt och har alltså inte kontrollerat dem.

Dieseln är 100 000 dyrare i inköp
Värdeminskningen är 10% per år
Räntan är 5% och rak (ingen amortering)
Jag äger båten i 10 år

Om dieseln kostar mig 900 000 kr (och bensinaren 800 000 kr) så säljer jag båtarna 10 år senare för 313 811 kr (dieseln) resp. 278 943 kr (bensinaren)

Skillnaden i värdeminskningen är ca 65 000 på 10 år som är en kostnad för mig, dvs. 6 500 kr per år. Till det kommer lånet (100 000 kr * 5%) som blir 5 000 kr per år.

Jag betalar alltså 11 500 kr mer per år för att äga en diesel
Servicen är 3 000 kr dyrare per år så total-kostnaden blir 14 500 kr per år (har jag glömt något?)

Jag kör 1 000 sjömil per år och enligt ett inlägg här så är besparingen i bränsle ca 16 000 kr per år.

Kostnaden är 14 500 kr / år
Besparingen är 16 000 kr / år

Jag sparar alltså 1 500 kr per år på att köpa dieseln

Cheers
Niffe

Ps. jag tror att värdeminskningen på dieseln är mindre än bensinaren men det bryr jag mig inte om här.



Senast ändrad av Niffe | 25 januari 2010 | 18:58

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Niffe,

Som sagt beror svaret på vilken fråga man ställer. Du verkar diskutera alternativ 1 eller 2, medan Webace som startade tråden verkar diskutera fråga 4.

Sedan räknar du med en avskrivning på hela båten på 10% per år, men avslutar med att avskrivningen på en diesel troligen är mindre. Mitt tips är att räkna olika livslängd på båt, diesel- och bensinmotor. Om man letar bland begagnade båtar på Blocket, så tycker jag det verkar som att -- GROVT räknat -- båtar är slut efter 50 år, dieselmotorer är slut efter 30 år och bensinmotorer är slut efter 20 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast...
Motorerna med de förbrukningssiffrorna du valt att jämföra är prisskillnaden på båten med diesel eller bensinmotor inte 100.000 kr, det är 176.000 kr enligt samma inlägg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog 100.000 i prisskillnad från original inlägget.

Nu fick jag plötsligt en annan infallsvinkel till denna delikata utmaning.

Hur mycket dyrare kan en dieselbåt vara för att kostnaden skall bli densamma som en bensinbåt.

Med mitt försök till uträkning så har en 100.000 kr dyrare dieselbåt lägre kostnad per år.
Vad händer om dieselbåten är 200.000 dyrare i inköp?

Och, ja... mina tankar kretsar kring alt 1 och 2.

Tråden startades för några år sedan.

Dock tror jag att byta av bensin till diesel i en befintlig båt är lönsam om man har för avsikt att behålla båten 5-10 år.
Även med en ny motor blir båten gammal varför hela paketet kommer att sjunka mer i värde än om de varit lika gamla.

Sedan vet jag inte om jag dragit öronen åt mig om en säljare säger att han/hon bytt motor.
Varför det? skar den gamla motorn? skötte inte ägaren motorn? Om tveksamt, sköter han/hon den nya bättre då? Vad med alla genomföringar, motorfästen etc.

Nja... jag väljer nog original fabriksmonterat och dieseln verkar ge bäst total ekonomi trots allt Glad

Min nuvarande båt är från 2001 (en liten DC) och jag tycker den börjar bli gammal...
När det gäller avskrivningar (och total kostnad) så upplever jag det som en brytpunkt när common-rail dieslarna kom. Är nog lite ambivalent till att köpa för gammalt.

Cheers
Niffe



Senast ändrad av Niffe | 29 januari 2010 | 14:58

Share this post


Link to post
Share on other sites

Räknade om siffrorna.
Bensin 1 är din antagna bensinmotor.
Bensin 2 är den verkliga motorn.
Då blir helt plötsligt besparingen över 6 000 kr/år för bensinmotorn!
Rätta mig om jag har fel...

post-832-1394236228,1033_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej P, du verkar antingen provucera eller så räknar du likt hum hum läser bibelnFlört!

 

Eftersom jag redan för två år sedan lade in parametrarna servicekostnad (vilken enligt dig inte fanns på bensinare) och restvärde. Håller jag tyvärr inte med dig. Utan hävdar med en dåres envishet att dieselmotorn ur ekonomisk synvinkel är att föredra. Trots detta är ändå  de viktigaste parmetrarna för att ha en dieselmotor är drift- samt brandsäkerhet. mvh/Nitro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har förmodligen helt rätt.

Kan man då säga att om prisskillnaden är maximalt 100.000  - 120.000 (eller kanske bättre att säga 10-15%) mellan bensin och diesel så ska man satsa på att köpa dieseln. Är skillnaden i inköp större blir bensinen mest fördelaktig?

På en ny båt inbillar jag mig att det skiljer drygt 200.000 mellan diesel och bensin men att skillnaden är mindre på begagnade (talar emot mig själv här gällande värdeminskningen)

Dock! En bra måttstock och en intressant diskussion!

Sedan finns det massvis med variabler som är oförutsägbara, livslängd diesel kontra bensin. Tillgängliga mackar (I den avlägsna krok jag lever i är det undantag om man hittar bensin)

Miljöpåverkan (jag lever i tron att dieseln är mer miljövänlig)

Cheers
Niffe



Senast ändrad av Niffe | 29 januari 2010 | 18:52



Senast ändrad av Niffe | 29 januari 2010 | 18:55

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intresant och rolig tråd:)

Vd jag tycker inte har kommit fram är att pratar vi diesemotor i en snipa så är det givet att dieseln är billigast, sett till förbrukning OCH livslängd.

MEN, tittar vi på snabbgående båtar med hög belastning på motorn så har vi problemet med dieselmotorn livslängd, samt att förbrukningen skiljer lite mellan bensin/diesel.

I mitt fall drar båten ca 3 l/nm i marchfart med dubbla 350 bensinare, tillsvarande båt med Merc dieslar drar 2,5l/nm, en skillnad på 0,5 l/nm!!! Med tanke på den högre service/rep kostnaderna på dieslarna er det för mig och mitt båtåkande tvärt omöjligt att räkna hem dieslarna.

Sedan ska det tiläggas att i mitt fall med Mercruiser bensinare så finns det en uppsjö av billiga delar att tillgå både i SE och us, vilket gör att totalkostnader är lägre jämfört med tex. VP bensinare.

Vad man kan se på beg. båtar är att båtar med dieslar rasar snabbare i pris än tillsvarande bensinare, så tittat man på båtar med 6-8 år på nacken så är skillnaden inte så stor mellan diesel/bensinare, så ägaren som har haft båten i 6-8 år fått tatt ett stort prisras. Frågan är jo då för nästa ägare om det är lönt att köpa den 6-8 år gammla dieselbåten och ta rep/service kostnader på en gammal diesel och spara några sköna slantar vid tanking, eller njuta av billiga reservdelar/service och bita i äpplet på sjömacken:)



Senast ändrad av BerraS | 31 januari 2010 | 10:41

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy