Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gronlund

Impellerbyte på utombordare

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Misstänker att det börjar bli dags och byta impeller på min gamla utombordare, och tänkte göra jobbet själv.

Motorn är en gammal Mercury 70 hk från -79

Har dock aldrig gjort impellerbyte och är tacksam för tips och trix om hur man går till väga.

 

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du något att bita i. För har riggen inte delats på en massa år lär bultarna sitta fastärgade. Lägg växeln i frigläge. Leta reda på var växelmekanismen är delbar. De brukar sitta en lucka i framkant av riggen, frigör axeln.  Sedan är det bultarna som delar riggen. Känn försiktigt på dom. Släpper dom så är det bara att lossa men om de inte släpper värm med varmluftspistol på aluminiumen där gängan finns. Släpper det ändå inte ta fram svetsen och värm ännu mer men inte så mycket att aluminiumen smälter. När du fått delat på riggen så är det bara att byta impeller. När du ändå är igång är det nog dags att byta packboxar också.

 

Det viktigaste när man ger sig på mutrar och skruvar/biltar som suttit ett antal år är tålamod. Ta det bara lugnt så lossar dom. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det värsta som kan hända om den inte varit delad på länge är att drivaxeln rostat fast i vevaxeln. Då får man ha lite fantasi för att få loss den..om det överhuvudtaget går.

Det brukar hända på äldre mercury men då kanske de ska vara ännu äldre än -79.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om inte jag minns helt fel så är det splinesad växelaxel även på gamla mercury motorer och då skall framväxel ligga i innan man rycker ned växelhuset. Lycka till!!! om motorn gått på västkusten har du ett roligt jobb framför dig!!   Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Tack för bra tips. Jag får börja trixa och meka. Kör jag fast får jag återkomma. Alternativt blir motorn ett bra bojsänke. :-)

 

Motorn har gott i östersjön, så det kanske finns hopp om att få isär den. Dessutom har den otroligt nog bara 400 gångtimmar!

 

Men vad tycker ni ärligt, skall jag strunta i att plocka isär motorn. Kylningen fungerar ju trots allt....man kanske pajar mer än fixar...?

 

Mvh/

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju helicoil som kan fixa värsta scenariot.

Jag skulle nog inte orka hålla mig utan i alla fall känna lite på skruvarna, kanske de inte sitter fast så hårt som man kunde tro.

Dock hade jag en 2-taktare från 1991 som jag skulle öppna termostatlocket på och glad i hågen började jag försöka lossa första skruven och vad händer - den går av som om den var gjord av balsaträ, den satt inte fast alls det bara sa knäck så var den av. Den andra skruven gick lätt att få loss i alla fall. Men sen fick jag hålla tungan rätt i mun och borra ur den gamla skruven, stegvis först med en liten borr, sen med allt större tills jag sist kunde peta ur de sista resterna ur gängorna. I värsta fall hade jag fått satt dit en helicoil som hade fixat ny gänga.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 mars 2007 | 23:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!
 
Jag har lite problem med att få loss växelhuset på min snurra (9,9hk).
Jag har fått loss alla bultarna (gick som en dans) och det lossnar men jag får bara ut det ca:5 cm sen är det ngt som tar emot, vad kan det vara?
Finns det någon låsning eller liknande?
Skall växeln vara i neutralläge?
 
Hjälp!! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Lossade på min murcla av årsmodell 1980 i förrgår och inte är det så många bult som kan jävlas, glöm inte att du har en dold bult under anoden dvs fenan, lossa alla så glider det bara isär växelaxlen är splines på.

bilder finns här om du behöver se hur delarna ser ut:

http://www.mercruiserparts.com/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...