Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
paulovidal

Måla om i ruffen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tänkt måla om i ruffen på min HR Misil II. Har läst en del inlägg här på ämnet men det verkar vara lite olika bud och inget som är helt tillfredsställande. Eller jag kanske missat nåt?

 

Just nu sitter det en 2-3 mm tjock gammal äcklig matta i nåt plastmaterial, ja ni vet hur det brukar se ut i en båt från 70-talet. Den vill jag ta bort och måla istället. Många verkar vara för att sätta upp ny matta dels för att det motverkar fukt dels för att det isolerar. Jag vill dock VERKLIGEN slippa sätta upp ny matta. Blotta tanken på att jag ska ligga där och limma svindyr isoleringsmatta och så blir det fel får mig att bara vilja sälja båten direkt smiley-wink.gif\

 

En del talar om Internationals antikondensfärg som utgått ur sortimentet, nån färg man målar lagerlokaler med, badrumsfärg, toplac etc etc... Kan inte någon reda ut detta en gång för alla nu? Nån som målat i en plastbåt och vet vad som blir bra? Blir det olidligt kallt och jättemycket fukt eller? Nån som vet?

 

Tacksam för svar, långa som korta!

 

Mvh

Paulo

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag tycker att du ska måla ruffen med vanlig toppcot.Men det är jätte viktigt att du får bort den gammla mattan. Och att du tvättar med aceton innan du målar. Målar du med med toppcot så kan du välja villka nyanns som du vill ha. Men det måste vara toppcot och inte gelcot, för gelcot som målas blir det en kladdig hinna som nästan aldrig härdar. 

 

Lycka till micke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det olidligt kallt och jättemycket fukt eller?

Ja, det blir en riktigt äcklig och mögelfrämjande miljö.

Fukten i luften kondenserar på skrovet.

 

Det är varken svårt eller dyrt att limma matta.

Kolla på min hemsida för tips (visserligen en Misil I, men ändå...).

Tror att jag lade ner en tusenlapp, kanske 1200 kr på hela förpiken, kolla på bilderna och jämför! Väl investerade pengar tycker jag själv.

Fortfarande lika fint efter flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Verkar vara en otroligt fin misil 1 du har smiley-laughing.gif\. Men har du erfarenhet av att måla i ruffen själv eller nån du känner nära? Eller är det bara andras erfarenheter du går på. De kanske använde fel färg menar jag. Man tycker ju att det borde finnas nån specialfärg? Jag måste renovera hela ruffen också, även i salongen, och just områdena runt ingången, pentryt och fönstren verkar jäkligt knepiga att tapetsera med matta... Jag kommer slita mitt hår. Verkar mycket enklare om man bara kunde måla. Det vet man ju i alla fall hur man gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! 2.gif\

Min erfarenhet baserar sig på skillnaden mellan luftens kvalitet före och efter isoleringen samt många nätter i mina föräldrars fd båt, en måttligt välisolerad Vega där man ofta vaknade av dropp i ansiktet.

 

En anti-kondensfärg fungerar på det sättet att färgen suger upp vattnet under t ex natten när fuktpåverkan som regel är som störst. Fukten måste sedan kunna ventileras ut under t ex dagen för att det skall fungera. På vården när det är kallare i vattnet än i luften och på hösten när luften är fuktig kommer detta inte att fungera speciellt bra är jag rädd.

 

Om jag var du skulle jag isolera själva skrovet ner till vattenlinjen. Överbyggnaden är ju i sandwichlaminat så den isolerar rätt bra ändå. Det är skrovsidornas enkellamnat du kommer att få problem på om du målar. De båtar där jag läst om anti-kondensfärg är det endast taket man målat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag får väl ge mig då och limma sån matta du limmat smiley-smile.gif\. 3 mm vinyl va det va? Jag ska börja med förpiken. Det kan ju ändå inte vara helt omöjligt. Men sen skriver du att du målat också? Bla undersidan av däck etc... Vilken färg rekommenderar du till de ställena då?

 

Tack för all hjälp! Blir nästan lite sugen på en misil 1 istället när jag är inne på din sida! smiley-laughing.gif\

 

Mvh

Paulo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, börja med 10 mm isolermatta och sedan 3 mm vinylmatta så får du grym isolering. Så gjorde jag...

Ja ettan är grym, snyggare än tvåan i mina ögon, men långsammare och mycket mer underhållskrävande. Det är en avvägning hur man prioriterar... Tvåan är dessutom mer praktiskt planerad.

 

Senast ändrad av Peter_K | 30 mars 2007 | 14:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur va det med färgen på de småställen man kan måla då? Vad ska man välja tycker ni?

 

//Paulo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,


Nu är det kanske redan försent men jag målade i alla fall min gamla Vegas rufftak med Internationals pre-kote och toplac. Hade inget problem med kondens eller liknade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

   

Plasti Dip är en 1-komponent lufthärdande gummielastisk skyddsfärg, som fäster på de flesta material som trä, metall, betong, PVC, glas, gummi etc. Ger en korrosionshindrande, elektriskt isolerande tjock slitstark film. Vattentät, beständig mot svaga syror, alkalier, saltvatten, rengöringsmedel och solljus. Krymper och spricker inte. Elektriskt isolerande.

För full vidhäftning på metaller använd först zinkprimer.

Jag har inte provat själv och vet ingenting om den. Men här är länken

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019498.htm

 

post-17161-1394235442,2259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Haha, ser att det är svart färg. Kanske lite dystert i  båten Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit förr! Våtrumstäck är kanon! Om inte den befintiliga mattan? eller vad det nu var är luddig så tvätta med T-röd och målartvätt och ta en skumgummiroller. Har gjort detta i flera båtar där en gammal beklädnad suttit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...