Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
m95jojo

Hur täta ett borrhål i sandwichdäck?

Rekommendera Poster

Jag skall till helgen montera en 44w böjlig solpanel på rufftaket till min Arcona 32. Rufftaket är ett ca 3-4 cm tjockt sandwichlaminat (gelcoat-polyester/glasfiber-divinycell-polyester/glasfiber).

 

Jag är en smula skeptisk till att bara borra hål rakt igenom laminatet, täta med sikaflex runt skruvhålen och sedan dra fast panelen med genomgående bult. Jag är tveksam till att detta blir tätt med följden att vatten tränger in i laminatet och sugs upp av divinycellen som då blir mjuk och ger svajdäck.

 

Har ngn av er idéer hur jag skall göra för att få det hela riktigt tätt? (4st 4 mm bulthål kabelgenomföring.

 

Jag har en idé: Borra rakt igenom laminatet med 4 mm borr, sedan borra ur hålen underifrån (från ruffen) med 20 mm cylinderborr men ej igenom översta glasfiberlagret. Dra fast panelen med bultarna täta med sikaflex ovanifrån. Därefter fylla ut de cylinderborrade hålen underifrån med sikaflex som knådas på plats med tummen för att täta underifrån mot vatten. Denna metod borde förhindra vatteninträngning i laminatet? Eller?

 

Tacksam för smart lösning på mitt problem!smiley-cool.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=102974

- fast med tillägget att du sedan borrar rakt igenom, tätar med Sika eller liknande, feta brickor på undersidan. Om du inte kör med epoxymetoden kommer du att trycka ihop däcket.

 

Senast ändrad av Peter_K | 27 mars 2007 | 13:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K>> Tack för ditt svar! Jag förstår din föreslagna metod. ...men, borde det inte funka att göra så som jag föreslår ovan, då slipper jag ju slabba med epoxi? Jag borrar ju bort divinycellen underifrån med 20 mm cylinderborr och drar fast panelen i det översta sandwich-lagret (polyester) med genomgående bult bricka.

 

Finns fler idéer bland er övriga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra stort hål underifrån blir ganska stort hål i taket men det fungerar väl.

 

Den bibel jag köpte på området rekommenderar L-metoden för att få en hård epoxikärna att skruva i. Länk.

 

Senast ändrad av Anders_St | 27 mars 2007 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det gör det säkert. Blir inte lika starkt att det kan vara svårt att få Sikan snygg från undersidan. Du kan heller inte efterdra skruvarna om det skulle behövas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_k>> Du har het rätt i at det kan bli svårt att efterdra skruvarna! Det får jag fundera på. Gällande att hålen kan bli fula på undersidan av taket så gör det inget eftersom det ju sitter en innerpanel av tunn plywood som döljer hålen!

 

Jag rapporterar efter helgens ystra borr/hålövningar hur resultatet blev!

 

Tack för råden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...