Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Carl_Axel

Måla drevet?

Rekommendera Poster

Trots att vi kör mycket under säsongen visade det sig att drevet var fullt av snäckor. Har någon erfarenhet av att måla drevet med bottenfärg? Några faror - eller annat att tänka på?

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp! måla inte drevet med bottenfärg! b-färgen innehåller koppar som reagerar på drevets metall.

 

Har dock hört talas om ett knep som sägs fungera, blanda i finmalen cayenne peppar i drev färgen. som sagt vet inte om det funkar.

 

Den rekommenderade drev-färgen för 250spänn sprayburken funkar som du vet rätt kasst. förhoppningsvis finns det någon som har en fungerande lösning.

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag slipade på det värsta, tvättade drevet och prop med T-röd och blåste på grundfärg och täckfärg på sprayflaska förrs våren.

Nej det satt inte hela säsongen, knappt halva. Men hyfsat snäckfritt.

 

Färg som innehåller koppar på ett aluminiumdrev låter som sagt som en väldigt dålig ide. Korrosionsrisk!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag smörjer in hela drevet med vattenfast fett innan sjösättning, sedan gör jag om detta i vattnet en eller två gånger under sommaren, funkar kanon på västkusten. använd händerna och gegga på bara.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen!

 

Tack för tips och råd. Kommer att avstå ifrån att måla men i stället klina in alltihop i fett.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmmm? Det där med ev koppar i färgen kan förklara att mitt drev fått korrosionspest. Föregående ägare har nämligen målat drevet med bottenfärg som innehåller koppar. Trodde att det var knas/slut med anoden men det sitter dubbla fräscha/fungerande anoder (Mercatod och vanlig). 

 

Jag kommer att blästra, ev sprutspackla och slutligen lacka drevet. Gissar att det är det ända sättet att få en hållbar lösning.

 

För övrigt så har jag hört talas om att sjötulpanerna fastnar/sätter sig under en tvåveckorsperiod under sommaren. Borstar/rengör man under den perioden så ska man enligt uppgift klara sig mycket bra från sjötulpaner. Jag har för mig att det ska gå att få uppgift om när de kläcks i sommar genom något försöksprojekt. Vad jag kan minnas gäller det Stockholms skärgård. Någon som känner igen det eller vet var ifrån man kommer att informera?

 

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du ska måla drev och prop, köp bara då sprayfärg, finns te.x på seasea.se bus enkelt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, Guld!!! Den sidan ska jag lägga som favoriter.

 

/Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett annat tips är att dra bort beväxtningen under säsongen för hand med en svamp, funkar utmärkt när man badar exempelvis... om man nu inte orkar kleta med att måla hela drevet för så enkelt är nog inte det om du vill få det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...