Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MagisterSkarp

byta B20 till helgen, tips?

Rekommendera Poster


Hej!

Ska byta mina aq130 till en likadan, förhoppningsvis fräschare motor i helgen. Motorn sitter tillsamans med ett 100b drev. Jag har inte någon verkstadshandbok, så jag undrar om det finns några tips som underlättar bytet.

 

 

/Skarp


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var lätt. Det är bara att plocka bort Avgaslimpa, insugningsrör, slangar, kablelhärva och lossar motorn baktill. En liten detalj kan vara bra att veta. Du bör lossa plåten undertill i bakkant av motorn i ett inledande skede och du bör ha både hylsor och fasta tumnycklar. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis fräschare motor ??! Börja med att ta komp prov på motorn innan du gör nått annat så du inte jobbar i onödan. Om du nu inte är rätt säker på att den är fräschare men du skriver förhoppningsvis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Skönt och höra att det ej är några dålda manicker eller spec.verktyg, bara jobba jobba. Motorn är kompad, fick dock något låga värden. Kan tilläggas att jag glömde öppna gasen. Värdena var jämna och det är väl det viktiga.

Jag bytte sumpackningen på motorn men läckan mellan sumpen och kåpan kvarstår, är det dubbla packningar och klister som gäller?

 

 

/Skarp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bakre och främre vevaxelpackning när du ändå är igång. Packboxarna är roligare att byta nu än sen när de börjar pissa på riktigt. Kolla även fiberdrevet innanför transmissionsåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föhoppningsvis sitter det ett ståldrev. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...