Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hosianna

Koppla el själv

Rekommendera Poster


Någon som kan tipsa mig om var jag kan lära mig koppla el i en båt. Mitt nuvarande elsystem ser mer ut som ett garnnystan en katt lekt med och jag skulle därför vilja dra om delar av det. Helst skulle jag vilja ha tips om sajter på webben men boktips går också bra.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog om systemet för några båtar sedan och jag vet inte om jag hade så mycket hjälp av boken El ombord, det var mycket om batterier och sånt i den.

 

Jag tror att du skall titta på lite allmänna böcker om svagström. Det är ju igentligen ingen skillnad mot en bil bortsett från jorden...

 

Mitt tips är sedan att du ritar upp systemet innan du börjar koppla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack men finns det verkligen inget på webben?
 
/Staffan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan nog svara dig med 99,9% säkerhet,NEJ.

Har nämligen själv sökt och kan bara hålla med tidigare svar på tråden.  Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror att man kan säga tvärtom. Det finns hur mycket information på webben som helst - problemet kan väl kanske va att man måste veta vad man skall leta efter.
 
Det är mycket med det elektriska - Det är mer än två hål i väggen brukar min gamle far (idag 86) säga, och det ligger mycket i det.
 
12 Volt är ju enligt starkströmsföreskrifterna - klenspänning, men ett båtbatteri är ju definitivt ingen svagströmsanläggning. Det har den som av misstag lagt tex en skiftnyckel mellan polerna på ett fulladdat batteri fått erfara. OBS - prova inte.


 
Anders_St skrev;  Boken El ombord är en bra början: Klicka här ...
Det är ju den senaste i raden av böcker i ämnet el i båt skrivet av Praktiskt Båtägandes elguru Anders Jangö där han skriver om just dessa frågor http://www.praktisktbatagande.se/
 
Ström Ombord av Jon Winge behandlar samma ämne, mitt ex är tryckt 1994, men principerna som behandlas är de samma 
Elsystem för båtar av Magnus Sterksy som skriver här på MG under signaturen Seawolf kom i början av 2006 och är omfattande. http://www.batteknik.se/


Böckerna går att köpa i bokhandeln, i båttillbehörsaffärer eller låna på bibloteket. Alla tre böckerna innehåller det man behöver veta för att göra en elinstallation i en båt.
 
Att få tex en lanterna att lysa kräver en sluten krets. En säkring för att begränsa/bryta strömmen från batteriet, om det skulle bli ett fel. En strömbrytare för att kunna tända och släcka. En lanterna med en lampa (idag blir det allt mer lysdioder) och däremellan ledningar rätt dimentionerade (i regel 2,5 mm2) ordentligt dragna och fastsatta, fram och tillbaka till batterit. Märkvärdigare är det egentligen inte.
 
En sak som tilltalar mig i Seawoolfs bok; Elsystem för båtar är hans inledning; Skisser och kretsschema över elektriska system och deras inkopplingar är själva grunden för att man skall kunna förstå och hantera ändringar och fel i ett elsystem
 
Den som byggde om min gamla båt i slutet på 80-talet ritade en skiss (egentligen flera) som bifogas som en dålig kopia. Sen har han ändrat, bl a har han noterat att han parallellkopplade batterierna 92-01-11. Sen har även jag ändrat, men jag kommer ju ihåg det jag gjort 21.gif\


 
Att man talar så mycket om batterier och hur de skall laddas mm beror på att det är ganska viktigt. Att få en lampa att lysa eller strömförsörja ett ekolod är ganska enkelt, men att få strömmen att räcka till är ett betydligt större problem. Plus allt annat, galvaniska strömar och annat skamstyg.
 
Som sagt va - det är mycket med det elektriska 
 

http://web.telia.com/~u40404287/
 

http://www.skyllermarks.se/content/information.html 
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men det är ju ändå bara andra skrifter du hänvisar till och dom är inte svåra att hitta, problemet är att få ihop samspelet elmässigt ombord och det misslyckades även du med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Westfjord26
 
Utan att vara stursk på något sätt kan jag inte dra mig till minnes att jag direkt misslyckats med någon elanläggning jag byggt. Visst har jag gjort tabbar, under mina närmare 40 år som elektriker (varav mer än 30 inom elverk), men som tur är har de inte lett till några allvarligare konsekvenser. Den största tabben i 12 voltssystem jag gjort, var att jag slant med en skifftnyckel, så att den hamnade mellan plus och minusskenan på en eltavla på en fiskebåt. Den skifftnyckeln blev aldrig vad den varit efteråt.
 
När det gäller att bygga eller förändra en elanläggning i en båt gäller det förstå vad det hela handlar om. I alla de böcker och sidor som jag och andra hänvisat till finns ritningar och principskisser på det mesta. Det gäller dock att Få ihop samspelet som du skriver.
 
Magnus Sterky inleder boken Elsystem för båtar med att peka på vikten att göra ritningar, gärna flera för olika delar.
 
tex en översikt över hela båten där alla apparater och förbrukare finns markerade.
en ritning för batteri och laddkretsar (finns i princip i de flesta av de rekomenderade böcker eller sidorna)
en ritning över ev elcentral
en ritning över lanternor och belysning
en ritning över navigationsinstrument. 
en ritning över övriga förbrukare, (kyl, värme, ankarspel, bogpropeller mm) 
Ja det är ju bara  behovet (och fantasin)som sätter gränser.
 
Det som jag är mest tveksam till är när okunniga människor bygger landströmsanläggningar i båtar.
 
Jag gick för några år sen en studiecirkel som handlade om el i fritidsbåtar. Den gick i SXK´ s västkustkrets/bohusektionens regi och vi var säkert 20 personer som deltog med liv och lust. 
 
Det finns många trådar med liknande frågor i de flesta båtforum och jag tror att det finns ett behov av liknande studiecirklar runt om i vårt land. 
 
Blev jag nåt klokare av studiecirkeln? Ja det är frågan. Jag får allt fundera och klia mig i huvudet ibland, men jag bruka få saker att fungera som jag vill- åtminstone till slut.
 
tommy 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Meningen var inte heller att peka ut dig som stursk, inte på något vis.

Jag håller med dig till fullo att man bör söka/införskaffa litteratur i ämnet vilket du också hänvisar till, man måste komma till insikt att det är svårt att hitta upphovsrättsskyddat material på webben, utan man får se till att köpa på sig detta. Jag vär själv i trådskaparens situation i höstas och kom till insikt om att det finns inga genvägar, läs och lär, framförallt kanske lyssna på expertis, och det ser jag dig som Tommy, jag tror att vi menar samma sak men uttrycker oss lite olika bara.Man kan inte ge några enkla råd i detta ämne utan bara hänvisa till skrivet material, då feluppfattade installationer kan bli ödestigra.

 

WES.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...