Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Albin-Anna

Skilsö 950

Rekommendera Poster

Funderar allvarligt på att köpa ovanstående, men det finns ju inte mkt information om dom. Skilsös hemsida ger inget, ej heller en hederlig googling. Någon som vet ngt här? Kom igen nu grabbar, jag vet att ni besitter massa kunskaper och inte bara ordbajs i chatten :o)

 

Och ja, jag inser att jag måste byta nick-name när jag byter båt...hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten knuff...

 

Jag är förvånad, ingen som har ngt att säga om Skilsö? Det finns ju oceaner av kunskap på denna sajten i vanliga fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon Albin-Anna!
 
Du ville inte ha något ordbajs  vid svar om Skilsö. Då lär det vara ganska  lite som vi vanliga dödliga har att komma med. För dagens och även gårdagens Skilsöproduktion har inte varit ämnad för oss (åtminstonde inte mig).
 
Personligen har jag sett ett stort schabrak som var en Skilsö men inte närmare bekantat mig med henne. 
 
Tänker du dig gå från en Albin till ett schabrak över 30 fot? Lycka till i så fall/Nitro 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gomedda Nitro,

 

Jag hoppas innerligt att jag missförstod ditt inlägg och att du missförstod mitt för annars blir jag heligt förbannad.

 

Du noterade smileyn efter ordbajs i chatten kommentaren hoppas jag? Förra året stod jag nog för 90% av det ordbajseriet, varav en lätt ironisering av mig själv var tanken.

 

Och det är väl VI vanliga dödliga som byter/köper/säljer båt och meckar med dom, om inte annat så är det ju bara att läsa frågorna i forumet för att se vad som avhandlas. Så, därför vände jag mig till detta forum, har gjort det förut, gjorde det igår och kommer med all säkerhet att göra det igen.

 

Vad är problemet med att byta från en Albin till ett, enligt dina ord, schabrak som Skilsö? Mer än att Skilsön är mer lättmanövrerad, går bättre i sjö och andra sådana obvious saker. Bara för att Albin är mindre betyder inte att den är lättare att hantera, och det borde folk här veta bättre än andra! Så, Lycka till när det gäller storleken betackar jag mig för, det är priset som bekymrar mig.

 

Gillade icke den nedlåtande tonen, men som sagt, det är bara att hoppas att det var ett ömsesidigt missförstånd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klart att ni ska båta till en större båt bara pengarna går att gräva upp.

Större båt = större ytor= trevligare båtliv.

Sen att större båt = Större bekymmer , stämmer ju inte alltid..

 

Är det en alldeles ny båt ni funderar på att köpa??

 

Nu har jag goglat ... Fin båt verkar det som..

 

Oj vilket vackert väder det är idag...

 

Senast ändrad av guzzlon | 25 mars 2007 | 11:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är en 92a...men betydligt nyare än Albin :)

 

Jag ska gå ut i det fina vädret, skyller humöret på jetlag - glöm inte att ställa om klockorna idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den sidan hittade jag oxå, i övrigt finns inget matnyttigt på nätet. Vare sig norska sidor eller svenska...

 

Hade varit roligt att hitta ngn som har ngn slags erfarenhet av Skilsö här på forumet

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej skulle gärna se om de fanns några fler skilsöägare och är jättenyfiken om allt gick enligt planerna med ditt köp albinanna.....

Från en glad nybliven skilsöägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepp o halloj skilsö ägare!(å alla andra!)

 

Jodå vi är oxå glada nyblivna skilsö ägare.

Det blev en 950 en 1990.

Vi har gått liknande resa som albinanna, startade med albin 25a.

Efter det blev det en Polar 29.

Så vi är riktiga akterruffs fanatiker, perfekt när man har småbarn och tillfälliga nattgäster.

Vi föll pladask för den genialiska och trevlig planlösning samt fin fin norsk byggkvalitet.

Tyvärr så köpte vi den så sent på säsongen att vi inte har hunnit pröva den på riktigt.

Så det blir väl sjösättning tidigt i år....

 

Jag drar i gång en skilsö klubb här på maringuiden, så får se om vi lockar till oss några likasinnade.

 

//Skandahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får gratulera er. Kände igen kortet på din båt. Köpte du den i Mariestad? Isåfall har även jag varit och tittat på den. Om det är samma båt kan jag verkligen gratulera dig, den var jättefin. Våran inköptes i Berlin i Novemeber och vi körde faktiskt hem den så en provtur har det ju blivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är den i Mariestad!

Vi tyckte oxå att den var jättefin.

Då vet du det mesta om vår båt om du nu var och tittade på den.

Vi skall köra den till hemmahamnen genom Vänern,Trollehättekanal och då slut destination Ängeviken NV Tjörn.

 

Men din hem resa från Berlin lät ju något mer av ett äventyr!

Var har du din hemmahamn, Hur lång tid tog resan?

Berätta lite mer om din båt.

 

Mvh/Skandahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. jag och min sambo slängde verkligen oss ner för att titta på båten. Den var faktikskt lite billigare än din (när vi tiitade på den) och efter att ha lyckats pruta en rejäl slant så startade mäklaren båtturen hem. Vi mötte upp i Halmstad så det var ju inte så att vi åkte hela resan själva men turen från halmstad och till Åmål (hemmahamn) var ett litet trevligt äventyr i sig med tanke på att det skedde i slutet November. vi åkte från Halmstad 06:30 och anlände göteborg (vidfemmanhuset) på em vid 15-tiden. Turen upp för götaälv var seg och vi var i vänersborg ca 17:00 och med tanke på att det började mörkna så valde vi att stanna en natt här. Turen upp till Åmål gick på tre timmar på måndag fm och på kvällen hade jag tagit upp den, tvättat den och kände mig mycket nöjd. Det var vekligen en chansning med tanke på att jag ej sett botten på båten men den var vekligen värd att ta för denna gång hade vi tur. Men jag lovar det var några nervösa nätter där emmellan vi hade fört över en summa pengar till en totalt okänd mäklare och vi fick båten, det är inget jag rekommenderar. Fast som sagt ibland ska man ha tur för det är verkligen en pärla, docj ej lika pedantskött som din men den kommer förhopningsvis bli lika fin. Fördelen med din är ju akterruffen som inte vi har vilket till viss del vägs upp av ett mycket trevligt akterdäck på vår som ger en härlig närhet till sjön. Flybridgen är ju även den ganska trevlig men samtidigt ett litet problem vid vinterförvaring då båten blir lite för hög. Vad hade du för motor? (har glömt det). I vår sitter det 2st AD31:or 4cyl med 290dpdrev som verkligen ger en stadig gång samtidigt som båten är grymt lättmanövrerad med dubbla drev.

Hoppas vi hörs...

post-10000118-1394235324,4143_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kul resa kul att det gick bra köpet, trots risker.

Vi tyckte oxå att båten var för dyr ibörjan.

Så vi väntade till hösten och fick ner priset.

 

Vi har en TAMD41B 2000hkr eller var kanske 200...

 

Förövrigt så har jag startat en Skilsö-märkesklubb(alltså alla skilsö modeller är välkomna).

 

Så se till att gå med nu, alla Skilsö ägare!

 

Mvh/Skandahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hejsan. Angående norska båtar så gå in på www.sol.no

 Där finns det många båtsajter bla, Skilsö.

 Rulla ner på solsidan och klicka på båtar en bit ner till höger.

 Om du vill se en vacker Skilsö från 60 talet i trä så gå in på finn båt.no och sök på Skilsö.

 För övrigt så ser det ut att vara fina båtar.

 Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy vad usel jag har varit på Maringuiden, jag som hängde här varje ledig stund och pratade skit. Efter två mässbesök kom jag på att jag bara har haft...ont om tid?

Och jodå, det blev 950:an när det begav sig, och nu på mässan råkade det bli en sprillans ny Skilsö 33 FB. Foten går upp med åldern ;)

NU...ska jag gå med i Skilsö-klubben och inte glömma mina kära maringuidare igen :)

Är chatten fortfarande lika rolig? ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång GRATTIS!

Tänk inte på ossGråter

 

Hursomhelst, något glädjande är dock att Atlantica tagit sitt fulla ansvar och beslutat att betala ut fullt värde . Nu ska man väl komma ihåg att båten var lite i underkant försäkrad vilket naturligtvis jag får skylla mig själv över. Men jag vill ändå ge Atlantica beröm! Efter 3veckor så finns beslutet skriftligt och de har lovat att fixa utbetalningen denna veckan. Det tycker jag är snabbt, effektivt och bra agerat!

post-10000118-1394236240,832_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände med er båt? Jag har läst och läst men inte hittat ngt som gör mig klokare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...