Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nybyggarn

Radarreflektor

Rekommendera Poster

Vilken är bäst i Östersjön?

Har nyss tagit hem en Echomax 180 från utlandet.

Superbra enligt reklamen påstås det.

Men hur ska man veta??

Törs man ropa upp Silja Symphony och fråga om man syns på deras radar?

13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varför inte, det är väl bra sjömanskap att veta ifall man syns eller inte. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett annat alternativ om man tvekar att besvära den kommersiella tidtabellsbundna sjöfarten, är ju att helt enkelt fråga vilken radarförsedd fritidsskeppare som helst.

 

Finns säker flera i din hemmahamn som har radar och inte skulle tveka att slå på den för att lära både sig själv och dig om hur du och din reflektor syns (i vart fall skulle jag inte tveka en sekund). smiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd, jag vet, men har inte hittat så mkt matnyttigt i ämnet. Om man tittar vad som finns till försäljning hos de vanliga kedjorna i Sverige så saknas ju de som verkar vara bäst enligt olika tester, tex Tri-Lens eller Echomax...vi pratar nu passiva reflektorer...hur kommer det sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radarreflektorer är en liten marknad i Sverige, vissa länder har krav på att man ska ha radarreflektor där finns det också ett mycket större utbud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog byggt en egen av koppar- eller aluminiumplåt, som jag hade klippt och slipat till god passform och sen satt ihop med hårdlödning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det stämmer men hörde att en påse med tomma aluburkar,förslagsvis öl, ska ge bra reflektioner!

 

2006-11-04, 13:21 65

quo vadis är inte online. Senast aktiv: 2014-02-26, 10:19quo vadis

 

Medlem sedan 2006-08-28

Antal inlägg 61

Top 10 postare

 

OSK Member

Atlantics nättidning

Försäkringsbolaget ATLANTICA har sedan 1998 gett ut en tidning som nu finns på följande länk. De har testat Kikare, pumpar, radarreflektorer (Se nedan) ,lanternor,mm.

 

http://www.modernaforsakringar.se/default.asp?ML=177

 

Då det gäller radarredlektorer var nog en plastpåse med tomma ölburkar billigast och nästan bäst!

 

Se deras nättidning nr 1 1999 !

 

"Det finns ingen bättre länspump än en rädd sjöman med en hink"

Rapportera

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vågar jag påstå är fel. Allt som är elektriskt ledande ger för all del reflektioner, men formen spelar stor roll för hur mycket som reflekteras åter mot sändaren.

 

En aluminiumburk är rund. Det betyder att den energi som återreflekteras bara kommer från en smal strimma längs burkens mittpunkt. Resten reflekteras bort i sidled. En platt yta reflekterar väldigt bra, men bara när den är orienterad vinkelrätt mot riktningen till sändaren - i alla andra vinklar reflekterar den sämre.

 

Allra bäst är det att skapa en hörnreflektor. Det är så de förekommande radarreflektorerna är konstruerade. En perfekt hörnreflektor skickar alltid tillbaks inkommande energi tillbaks i samma riktning. Den ger alltså alltid 180° reflektion. Kan enklast konstrueras genom att sätta ihop tre plåtar 90° från varandra, där alla plåtarnas centrumpunkter sammanfaller, så de bildar en dipyramid. Sen måste reflektorn hängas upp så "skålarna" som bildar pekar horisontellt utåt, eftersom det ger optimal reflektion.

 

Ju större yta, desto större reflektion. En halvmeter tvärs över hade nog jag satsat på om jag skulle bygga själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det raol skriver stämmer bra. Jag vet att ölburkar i någon test gav utmärkt resultat. Ibland. I verkligheten ser man de flesta båtar på radarn men det syns också vilka som har radarreflektor, i synnerhet om det är lite sjö.

Testerna brukar ge särklassigt bäst resultat för de elektroniska, övriga brukar inte skilja så mycket. I någon test provade man två enkla reflektorer, en under var spridare - det slog alla de dyra.

 

PS det heter regnsamlarläge ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Har inte hunnit ordna något vettigare än min billigt inköpta avlånga "limpa" som väl ändå känns bättre än ingen reflektor alls. Måhända är det mer psykologiskt än att den ger så mkt större säkerhet. Så var sätter jag den? Högt antar jag? var jag än väljer att placera den så kommer den ju skuggas av masten från en viss vinkel men det får jag köpa tills vidare.

Akterstaget? Vanten? Oavsett får den ju en viss reflektionsvinkel uppåt vilket borde vara negativt då jag inte är rädd för att bli påseglad av flygplan eller helikoptrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prata för några årsedan med en Styrman på Stena   om radarvarnare

 

han sa att ska man ha varnare så ska den vara Aktiv ( ge signal )

 

annars går del lika bra med en kasse hopskrynkliga öl burkar  ( passiv )

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällan man ser båtar en plastkasse med ölburkar men nog ser en vanlig radarreflektor lite trevligare ut?

Kollar man i radarn så ser man båtar med radarreflektor klart mycket tydligare - utan undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om påsen med tomma skrynkliga ölburkar är stor nog.........tror jag andra fartyg hör dicksvisor innan de ser nå'n reflektion............

 

Men ja, det är bättre en ingen als.................

 

Radar o radar. En båtgranne med en 20+ år gml. Autohelm ser inte närmaste holme på sin "radar"......men antennen tycker han är snygg.................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klar nackdel med en aktiv "radarreflektor" är att den drar el. En passiv fungerar lika bra hela tiden, även om båten är strömlös eller har begränsad elkapacitet.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...