Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SR220CC

Färgning kapell?

Rekommendera Poster


Hej!

 

Jag har ett rött kappell = problem. Kapellet är ca 6 år, helt, tätt men ser förskräckligt ut. Det skiftar mellan blekt vinröd till rosa (mest uppe på). Jag har hört talas om att man kan färga kapellet själv med skiftande resultat. Jag har letat efter något ställe som industriellt färgar textil.

 

Ni som har färgat eller hört talas om det, fyll på med era erfarenheter, tips, livslängder m.m.

 

Tack på förhand!

 

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror att man kan använda acapellas renoveringsmedel för det, dom finns i olika färger, men satan vad svårt det är att få det bra och jämnt! Jag skulle nog höra vad det kostar att lämna in det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat Acapella själv? I så fall, hur står det att man ska gå tillväga vid färgningen? Är renoveringen uppdelad i fler moment, tvätt, impreg, färgning?

 

Vet du något ställe man kan lämna in på? Firmorna som jag har ringt avsäger sig helt färgning av kapell. Det är bara tvätt och impregnering som gäller där.

 

/Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min erfarenhet av acapella är att det gäller att vara ytterst noggrann. Själv använde jag en vanlig målarpensel och strök på. Nackdelen som jag upplevde med acapella var att väven blev stel och mer var att likna vid en pressening än kapellväv efteråt. Kanske var en tillfällighet med mitt kapell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vera intressant att få se, känna på ett behandlat kapell. Det beror ju på vart i Värmland du bor men det är ju en bit dit.

 

Någon i området Gävleborg-Västerås-Uppsala-Stockholm-Norrtälje som skulle kunna visa upp sitt Acapella-behandlade kapell om jag kommer förbi?

 

/Mattias

 

Senast ändrad av SR220CC | 29 mars 2007 | 16:57

 

Senast ändrad av SR220CC | 29 mars 2007 | 16:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, båten (Marex 24) är såld sedan några år. Har nu beställt ett nytt kapell till min nuvarande båt (Risör 27). Förresten Marex 24:an jag sålde har även den numera ett nytt kapell, om detta kan vara ett tecken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har ett rött kapell som är gammalt men fungerar ännu. Förra ägaren hade färgat in det med Acapella för några år sedan. Det jag kunde se när jag köpte båten ifjol var väl att det var lite flammigt, svårt att få helt jämnt tydligen, men å andra sidan hade det bleknat/regnat bort så mycket så jag vet inte hur det såg ut nyfärgat. Visst är tyget stelt , men mitt kapell är nog  mycket äldre än ditt så jag vet inte om det beror på färgen.

Jag har precis gjort ren kapellet och ska prova själv med resten av den Acapellafärg jag fick med båten. Jag kan ju ta en bild innan och en efter och lägga upp eller skicka dig så får du se. Jag bor utanför Köping, inom det område du nämnde.

 

Mvh/

 

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset!

Med facit så här lång så lutar det åt att kapellet får gå en säsong till (tidsbrist). Nästa vinter kommer jag nog att lämna in för tvätt och sedan testa om det går att sprutmåla Acapella i och med att det verkar finnas två huvudsakliga nackdelar. Det blir hårt (tunt, sprutat lager blir följsammare). Det är svårt att få jämnt (färgspruta i rätt hand ger jämn målning).


Den som lever får se.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mattias!

Jag har ett blekt blått kapell. Till detta köpte jag ett marinblått infärgningsmedel i den lokala båttillbehörsaffären. Det viktigaste är att du tvättar rent kapellet ordentligt innan du gör någonting. Sedan skakar man flaskan väl, du häller ut en geleaktig massa som du för ut med pensel kors och tvärs över väven. Snåla inte utan täck hela väven på detta vis. Färgpigmentet är vattenbaserat, men tränger fint in i väven. Låt färgen torka i 24 timmar. Sedan är det viktigt att inprengera väven ordentligt med kapell inprengering. Skaka denna flaska väl och spraya över väven tills den är genomblöt. Låt torka minst 24 timmar innan du eventuellt gör om proceduren. Jag sjösätter min båt på fredag, och ser med spänning fram emot om detta verkligen håller.

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Seaflower eller någon annan.

Jag letar febrilt efter ett marinblått infärgningsmedel för mitt kapell, men lyckas inte hitta något.

Tacksam för tips.

 

Tack på förhand

Rufsen2020

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju Acapella. Jag har en burk marinblått om du är intresserad. Säljs annars av Watski 325:-/litern,

Impregnerar, motverkar fuktskador och färgar båtkapell, markiser m.m. 1 l räcker till ca 3–6 m2. En behandling varar två till tre säsonger.
Därför fungerar Acapella Renoveringsmedel jämfört med liknande produkter: Andra medel kan innehålla Teflon. Teflon lägger sig som en hinna OVANPÅ tyget. Det nöts därför bort snabbare av vädret. Vill du färga ditt kapell efter att du har lagt på ett Teflonbaserat medel, är risken stor att kapellet blir flammigt. Färgen stannar ovanpå tyget och får aldrig fäste i fibrerna. I Acapella Renoveringsmedel finns en komponent som tar med sig impregneringen, rötskyddet och färgningen NER i tyget och stannar där. Därför blir resultatet bättre med Acapella Renoveringsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte finnas något kulörmedel som man blandar i vatten? Att man blandar färg och vatten i en tunna tex och lägger ner kapellet i några timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här använder man Acapella. Acapella Renoveringsmedel - Textil och kapell, impregnering (nautec.se) Jag har själv gjort så här på förra båten med jättebra resultat. Kapellet blev som nytt,

Mobilbilder_023.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut. Men det varar bara i 2-3år. Jag tänker om det finns något som permanent färgar duken och så efterbehandlar man med impregnering med jämna mellanrum 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta denna gamla tråden. 


Min tanke verkar inte görbar.. 

1. Kapellet går inte in i tvättmaskinen.

2. Resultatet verkade inte bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Cobalt233:

Det ser bra ut. Men det varar bara i 2-3år. Jag tänker om det finns något som permanent färgar duken och så efterbehandlar man med impregnering med jämna mellanrum 🤔

Jag tror inte det finns någon permanent färgmetod, nya kapell bleks ju också, trots att vävarna håller hög kvalitet.

Efter 4 år så märkte jag att det började fukta igenom på sina ställen vid skyfall & slagregn, färgen höll sig bra däremot. Jag köpte då impregnering som skulle spädas med vatten. Sedan så blötte jag kapellet så att det blev genomblött & sprayade på impregneringen 3-4 ggr med en pumpflaska. Allt gjordes med kapelet på plats på båten för att det inte skulle krympa eller förlora passformen. ämfört med att köpa nytt kapell är detta väldigt billigt. Förutsättningen för att det skall bli bra är att väven är i väldigt bra skick. Innan jag både färgade & impregnerade så smorde jag in rutorna med ett lager matolja som jag sedan tvättade bort efter 48 timmar.

Redigerad av SEASWIRL
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input. Beställde en flaska så får vi se om mitt solblekta beigea kappel kan bli grått😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har färgat ett rött o ett blått kapell tidigare och kan bara instämma i att det blir stelt o kan kännas skört, håller bra i 2 till 4 år.

Vill ge ett råd som tror hjälper.....vi vet hur brått det ofta är till sjösättning och flesta av oss är ute i sista minuten, så vad gäller kapellfärgningen är mitt tips att inte vänta utan gör det långt innan sjösättning.....märkte att på sista färgningen att min korta torktid och regnväder under första sjösättningsveckan gjorde att färgen på vissa ställen rann bort, flammigt.

Jag ganska säker på att det till största delen berodde på att det inte torkat ordentligt och alltså för kort tid dessutom om det går häng inte upp direkt efter färgning om finns plats, dessutom var noga med att skydda plastrutorna som i annat fall blir missfärgade, mao ta god tid för färgning, torka liggande om finns gott om plats annars några delar i taget, låt torka säkerligen några veckor minst för att kanske undvika rinning.

Min erfarenhet är oxå att medlet är färskvara dvs öppna burken medlet skall vara hel i färgen .....alltså ingen beläggning som ser ut som mögel  alt annan färgning, byt direkt om den ser så ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...