Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
TGIF

Flipper 640

Rekommendera Poster

Hej båtvänner. Nu är det färdigseglat....

 

Jag leter efter en Flipper 640 då det är en båt som mest överstämmer med mina behov och budget, upp till ca 140000. Har därför en del frågor ni kan hjälpa mig med. Jag har kollat alla gamla trådar både på MG och närbesläktade forum men kan ej läsa mig fram till entydiga svar.

 

Utångspunkt är en 640 med 175 hk utombordare äldre tvåtakt. Allternativt inombordare i samma storleksklass (jag vet att dom ofta finns i 145hk men det anser jag är lite klent)

 

Vad får jag för topp respektive marchfart?

Benisnförbrukning vid dessa farter?

Kostnad försäkring?

 

Är det så att inombordare alltid ger en lägre toppfart än utombordare och beror det i så fall på vikten?

Hur förändras förutsättningarna om man hänger på en 200-225hk utombordare? Blir förbrukning i samma marchfart större (man håller lägre varv). En fråga här är även hur långt upp i knop kan man komma utan att båten börjar wobbla eller bära sig illa åt.

Även synpunkter gällande utom vs inombordare tas tacksamt emot. Vill ngn ta direktkontakt via mail får ni gärna göra det...

 

 

Senast ändrad av TGIF | 22 mars 2007 | 11:43

 

Senast ändrad av TGIF | 22 mars 2007 | 11:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Svarar på en av Dina frågor:

Du kan hitta en Flipper 640HT i Finland för 80Tusen. Den skulle kosta ca 130Tusen i Sverige. I varje fall ligger dom ca 20Tusen under i regel jämfört med i Sverige.

Detta är faktiskt sant eftersom de bensinslukande båtarna står i lågt pris.

Och i synnerhet dom med stora utombordare.

Det är nästan bara Dieselmotorer som gäller i Finland.

De får ju tanka den s.k. villaoljan som just nu kostar ca 53 Cent/litern vilket är under 5:- Svenska Egna Kopek (SEK).

Sök på Käytetyt veneet vilket betyder Begagnade båtar på Svenska.

Prova även Käytetty Flipper 640

Om man får tag på en båt i Åboområdet så är det bara att starta upp och köra hem. Hittar man inte så kan man följa Viking eller Silja-färjorna i 16-18 knop.......

Det är ingen tull och moms numera mellan EU-länderna så det är bara att passera gränsen med ett leende.

Övriga frågor som Du ställt överlåter jag till någon annan som kan bättre att svara på.

Jo en sak, Flippern är nog byggd för max 225 HKR om jag inte minns fel.

Innan man hänger på en sån motor skall man kolla att Flippern har s.k. förstärkt aktergavel.

Hälsningar

kenna.s

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, hade gett upp hoppet..

Jag har kollat lite Finska länkar men det är svårt då man inte ens kan gissa sig till vad som står. Har Finland ngn motsvarighet till Blocket?

Finns det ngn båtförmedling/organisation man kan vända sig till? Jag har kollat på andra länkar som är internationella och som jag hittat här på Mg. Finns det ngn Ålänsk annonsmarknad? Jag vet av egen erfarenhet att dom använder blocket då jag sålde min katamaran just till Åland.

 

Övriga frågor känner jag att jag hittat svar på förutom försäkringskostnaden. Vad betalar du Kenneth och vilket bolag har du?

Ha det gött i vårvädret

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Jag tänkte försöka svara så gott jag kan på några av dina frågor!

Själv har jag en Flipper 640 från -85 med 150hk Mercury utombordare. (Bild finns på medlammars båtar).

Marchfart ca. 22knop, och toppfart 42knop.(med 150hk Mercury). Planar vid 12knop.

Priset på en beg. Flipper 640 i Finland ligger på mellan 10.000-15.000 beroende på skick och årsmodell på motor.

 

Här några sidor där du hittar båtar på från Finland en kort beskrivning hur du går till väga för att hitta en Flipper 640 på dessa sidor:

 

 

 

venepalsta.fi

1. Välj vaihtoveneet=bytesbåtar

2. Valitse merkki= Välj märke (välj Flipper från listan), Hinta=Pris (ex. 10000-15000¤), Pituus=Längd (600-700)

 

nettivene.com

(fyll i spalten till höger, merkki=märke(flipper), pituus alkaen= minimi längd(6m), pituus päättyen=maximi längd(7m)

 

Lycka till,

 

M.v.h

Patrik Niceguy,

Vasa, Finland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mr Niceguy.

kommer att söka på detta senare i helgen, kul att få svar från Finland

Trevlig Påsk

//martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några svar på frågor:

Jag har således en Flipper 640HT-87 med en 2-takts Suzuki 140DT-89.

Min marchfart är 30 knop. Har provat 28-29 knop och motorn drar

i princip samma mängd bensin i alla dessa lägen.

40 liter i timmen eller ca 1,33 l/dmin. Har testat på 90 nmils körning över Ålands hav till Finska skärgården där vi har ett hus. Propellern har stigning 13 x 19. Kanske det skulle vara 13 x 21??

Någon som har synpunkt om stigningen?

Bifogar bild på min Flipper som är ganska mycket ombyggd inuti med litet modernare material. Köket och bordet borta etc. etc.

Båten används aldrig som övernattning utan enbart för transport.

Försäkring 4070:-/år på IF.

Vet inte om man kan få billigare. Skall prova söka bland flera bolag nu på våren. Finns det någon annan Flipper 640HT ägare som har billigare och var i så fall. Tar tacksamt emot tips.

post-24953-1394235035,2145_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Säljer min Flipper 640 - den är på Åland, så det borde ta en timme att segla den över till SE. Pris: 10.900 euro, kontant. Bra skick, servad för en vecka sedan, ligger i sjön, så det är bara att komma och provköra!

h. Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!jag har en monark 670 och vi kollade runt lite o om man skulle ha en försäkring till denna båt låg det på ca 4000-6000kr.Men jag tog förarbevis nu i höst/vinter o vår lärare tipsade oss om svenska sjö där kostade det ca 1400-1500kr o om man var med i tidningen triss kostade det ca 1300kr.

 

mvh jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...