Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_p

båten i medelhavet

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som vet ungefär vad det kostar att ha en 35-40 fots båt i grekland.kroatien,turkiet.Vad skiljer de olika länderna åt. Då tänker jag på praktiska saker ej klmat eller seglingsvatten. Har också hört att nu  är det inte så krångligt eller dyrt att segla mellan turkiet och grekland?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tar dinte kontakt med någon långseglarklubb som har båtar i området?

Medelhavsseglarna har väl en del information som jag tror du tycker kan vara intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om du kikar in på www.sxk.se så finner du under färder utomlands Medelhavsseglarna.

 

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gått med i medelhavsseglarna och betalt men har ej fått användarid och lösen. Adminstrationen verkar inte funka så bra.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har min båt i Grekland i Saroniska gulfen. Vad jag kan säga dig är ca priser att ha båten får vinterförvaring på land för en 35 fots båt får du räkna med 120 - 150Euro per månad. I Saroniska gulfen, dvs området kring Aten-Sunion bort mot Korint och söderut mot Poros finns ett tiotal varv med möjlighet till uppläggning med travel-lift. Ha båten i sjön i någon marina är här oförskämt dyrt, t.ex. Marinan i Kalamaki-Aten tar 350Euro per månad för en 31 fotare!!!, (tillkommer ström o. vatten). Sen finns det i Porto Cheli mitemot ön Spetses vid västra Pelopones en Österrikare som driver ett varv med både land och sjö platser för två år sen ville han ca 120Euro för en 31 fotare.

Den bäst skötta varvet här i närheten ligger ligger dock enligt min mening vid Argoliska gulfen, orten heter Kilada som ligger ca 20 nm öster om huvudorten här staden Nafplion greklands första huvudstad mellan 1822 och 1835 efter befrielsekriget mot turkarna som började 1821.

 

Sen att ligga i komunala hamnar är det billigt mellan 2 - 5 Euro per dag men här finns knappast några Sanitära anläggningar.

 

Sen 2004 har en lagändring här nere gjort det enklare för båtar under 10 meter, man slipper ha transit log och klarera ut och in från hamnar.

 

Om du är intresserad av Saroniska Gulfen kan jag skicka dig telefon o. email till några av varven här.

mvh

Konstantin

 

 

 

Senast ändrad av Konstantin | 15 april 2007 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

o ursaekta foersaeningen, haer kommer adresserna till varv pa saroniska golfen samt ett i Argoliska golfen(Kilada):


1) Boat Yard Kanoni, Aegina, Hr. Jordan Kanoni heter aegaren, tel 30 22970 24151, Mobil 30 6944952242

Kommentar: Litet Familjefoeretag pa norra sidan av oen Aegina mit emot Aten, (Pos: 37 46 3N, 23 27 6O), mycket bra faerjefoerbindelse med Pireus/Aten. Dom har Travellift och kan hantera aeven stoerre batar. Foer tva ar sen tog dom foer 31 ft segelbat 100Euro per manad. Batarna staells upp pa traditionellviss pa pallar,( inga stallvaggor) omradet daer batarna staells upp aer jord sa naer det regnar kan det bli lite lerigt, det aer tillatet att oevernatta pa baten. Ett mycket enkelt varv med moejlighet att utnyttja en primitiv verkstad med maskiner. Varvet ligger ca 8km fr. hamnen daer faerjorna laegger till.


2) Boat Yard Susaki naestan vid Korintkanalen pa Saroniska golfen, prata med Hr. Yannu tel: 30 27410 48 427, Mobil 30 6944 66 1683.

Kommentar: Haer lagger Moorings upp sina batar, Kommersiellt drivet i naerheten av Pendeltag stationen Agii Theodori ca 40 min fran Aten och 10 min fr. Staden Korinth. Ligger mit ute i landsbygden ingen bebyggelse runt om. Dom har travellift men ingen verkstad. Uppstaellningsplatsen aer asfalterat och dom tar upp pa stalvagga. Kostnad foer 31 ft ca 150Euro per manad.


3) Ship Yard Kilada Argolida, www.basimakopouloi.gr tel: 30 27540 61409, Mobil: 30 697 43 18 189

Kommentar: Kommersiellt drivet varv den baesta av dom uppraeknade mycket rent med bade mekanisk o trae verkstad. Ligger oester om Porto Heli efter Oen Spetses i Argoliska golfen, ca 3 1/2 timmar fran Aten med buss, naermaste faerja till Porto Heli, (by the way i Porto Heli finns ocksa ett Varv som drevs foer nagra ar sen av en tysk Frank men jag har hoert att en Oesterrikare har tagit oever har tyvaerr inga tel.). Kostnad foer en 31 ft lag pa ca 110Euro per manad.


4) Det finns tva varv pa oen Poros som jag inte har nagra uppgifter om. Har inga tel. om du aer intresserad tar jag reda pa detta


5) Det aer mojligt att laegga upp pa orten Lavrion pa kommunala uppstaellningsplatsen vid Sounion i naerheten av flygplatsen i Aten. Har inga tel. om du aer intresserad tar jag reda pa detta


Generellt far du raekna med ca 300Euro foer upptagning och sjoesaettning samt ca 100Euro foer hoegtrycksrengoering.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...