Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
_Trinity_

Vibrationsdämpa utombordare

Rekommendera Poster

Hej jag funderar lite på att försöka dämpa vibrationer och resonans på min utombordare, en 80hk 2t Yamaha. Kan det fungera om man mellan motorfästen och akterspegel sätter en kanske 3mm gummiduk på ut och insida? Är det någon som har en annan idé/lösning på detta?

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tror nog det räcker med en gummimatta mellan akterspegelns yttersida och en plast-, plywoodskiva el aluminiumskiva och sen motorn bultad utanpå det.

Jag vet att Quantum boats har nåt liknande på sina båtar.

En bild finns här där man kan skymta gummiduken mellan akterspegeln och plastskivan på deras båtar:

http://www.quantumboats.se/galleri/pages/_DSC3332.htm

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret, får ta och prova det, ska bygga om/renovera större delen av akterspegel/motorbaljan och tänkte försöka få bort så mycket vibrationer som möjligt. finns det fler sätt som man kan göra på för att kanske komplettera? kanske isolera insidan av motorbaljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har problem med vibrationer ska du i första hand synka förgasarna och se till att propellern är balanserad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är nyrenoverad sen jag under mystiska omständigheter böjt ett blad på den vid sjösättning smiley-cool.gif\  motorn ska i vår in på översyn, är det där med förgasarna något som görs automatiskt vid en vårrenovering eller måste man be om det speciellt.

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synkronisering av förgasare.
 
Det är lite olika hur auktoriserade firmorna är. För det är ju en kostandsfråga. Det tar lite tid att ställa förgasarna.
 
Ifall jag ägde motorn skulle jag särskilt påtala den ojämna gången. Inte be dom specifikt synkronisera förgasarna utan bara rent allmänt påtala den ojämna gången. Så får verkstaden ta reda på vad som föranlett problemet.mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, motorn går inte ryckigt eller ojämt, har iof inte haft en båt med så stor motor tidigare så jag har inte direkt något att gämföra med. men jag ska prata med dom.

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag kör med först gummiduk mot aluminum aktern och sen ytterst ett lager playwood mycket resonans är borta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att dom hadde något talriksliknade fat med pingis bollar på båtmässan, som hoppade och den som dom hadde moddat med sina special grunkomojänger som inte hoppade. Kanske värt att titta på.

 

 

Joker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ja pingpongbollarna såg jag också, tittade dock inte närmare på det dum som man va.. är blir det skillnad i vibration beroende på vilken plywood man använder?

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag gjorde min dämpning mest för att slippa resonansljudet som annars fortplantar sig i returburken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...