Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gäst Frasse B.

Sjövärdighet av Maxibåtar...

Rekommendera Poster

Gäst Frasse B.

Jag har lite funderingar angående sjövärdigheten på dom mindre Maximodellerna, såsom 68:an, 77:an, Racer och Magic. Hur mycket tål båtarna egentligen och vilket väder vågar man gå ut i? Anledningen till att jag undrar är att jag själv blev överraskad av 14-18m/s med två till två och en halv meter höga vågor mellan Danmark och Sverige. Det kändes något otryggt att få in vågorna rakt i sidan av Magic:en och jag var hela tiden tvungen att styra aktivt genom vågorna vilket var ganska jobbigt under 3,5 timmar. Någon som har tankar, erfarenheter...dela gärna med dig. Någon som har provat att segla till England, Irland, Skottland med en Maxi av ovan beskrivna? Hade en liten långkölad Junker 22:a förra året som inte alls uppförde sig på samma skärrande sätt när det blåste småjävlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst maringuiden.se

Hej, gå in på www.maxisiodorna.com där finns tabeller på hur sjövärdig just din båt är Mvh maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frasse B.

Sjövärdigheten på Maxisidorna är rent teoretiska och visar ju endast kapsejsningsrisken. Vad jag efterfrågar är erfarenheter från andra Maxiseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej Frasse. Har inte seglat Magic till England men helt klart är att dom trivs bäst i svenskt sommarväder och gärna i skärgården. Kuling på öppet hav är fel, inte farligt men som du beskriver jobbigt att hålla den i rätt riktning. Maxi 77 fungerar mycket bättre i tufft väder men blir tristare i lugnt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven

F.d ägare av en Maxi 68. Alla fenkölade båtar typ maxi har en tendens att broacha ( skära upp med sidan mot vågorna ) vid stora vågor. Kräver som i ditt fall att man är alert vid rodret och parerar detta. Ett alternativ är att ha ett drivankare i aktern som styr upp båten bättre mot vågorna och bromsar ned farten vid läns. Risken är dock att brytande vågor slår in över sittbrunnen vilket gör att rejäla självlänsar i sittbrunnen är ett måste. Maxi båtarna 68 och 77:an är i mina ögon kust/skärgårds seglare då dessa har för stor sittbrunn och för dåliga självlänsar. Alltså inga havsseglare, framförallt inte i hårt väder. Ett annat tips om du ända vill ut på haven med din Maxi och råkar ut för ett oväder, är att använda ett sjöankare, som fästs i fören. Montera även på ett stödsegel på akterstaget så får du en mindre pendling av båten. Sedan är det bara att vänta ut stormen med fören mot vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frasse B.

Intressant tanke, Sven. Du verkar ha varit med förrut. ;o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst olle

Har seglat maxi 68 över till Hartlepool ett antal ggrs samt en gång till Great Yarmouth inga problem .Maxi 68 är som att bada i ett badkar trygg o säkert bara man vet vad man ska göra vid dålig väder. Men sitter hellre i en maxi 68 än många av de större båtar jag haft förr, är man ensam är det att föredra en båt som man har ful koll på storleksmässigt. Sedan kommer det fina med Maxi 68 en liten båt med stort utrymme i ruffen. Känns större än tex Becker27 som jag seglat invändigt. Samt mycket bättre i hårt väder med motvind än tex maxi 77 som stampar som fn vilket inte 68 gör på samma sätt. Men A-O är oftast vem som seglar och förberedelserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst "Minnie"

Det er inget fel på 68'an. Norske båten Ormen Stutte seglade Atlantskjøret før mange år sedan. En annan norsk 68'a har vårt på langtur til Stillehavsøerna, men fullførte ikke jorden rund seglingen da den ble knust av en drivande pråm i atollhavn under en storm. Hadde sjelv en 68'a tidlig på 80-talet, og vann många regattaer etter LYS, samt upplevde flere gånger å vara enda båt i gjenget som nådde planlagd natthamn etter ferieseglingar med uanmeldt ruskveder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kent Ohlsson

Maxi68:an är för liten och klen för en riktig havs segling, krävs minst en L32,Allegro33 eller Sunwind35 för att kännas riktigt säkert. Har själv en Maxi68 och skulle aldrig göra en oceansegling med denna. Nej skaffa dig en större och starkare båt, om det skulle blåsa upp ordentligt ute på oceanen. Angående sjöankare så verkar det vara en vettig livförsäkring om du seglar in i en orkan eller dylikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Møgelgaard

Hej, Jeg har en Maxi 68 nr 665, den skal allerede rebes ved 8/ms Jeg ved ikke om bådene er( ulikege) forskellige, min båd kan ikke sejle i hård vind . MVH steen Møgelgaard Danmark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ruter

Reva vid 8m/s?? Herregud är väl först då det finns anledning och hissa segel på maxin. Är ju vid 13-15 m/s som man får bäst fart i dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst steen møgelgaard

Hvor mange cm. hælder masten da agterover??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja, nu har jag iofs arbetat på sjön i 5 år men är ny på fritidsbåtsfronten så jag måste fråga. vad är ett sjöankare för nåt.?? drivankare är man ju bekant med men ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Elfman

Om du vill kombinera lite trevlig läsning med att få del av lite konkreta erfarenheter av små maxibåtar på långfärd så trava i väg till biblioteket och leta upp ett par böcker av Åke Mattsson. Han har seglat många sjömil i Maxi 68/77. Tex rekommenderar jag följande böcker: Vikingaväg över nordsjövåg - Med en Maxi 77 (utan motor) till Shetlandsöarna, Orkneyöarna och Skottland. Vagabond till Lofoten - Med en Maxi 68 Lofoten tur och retur /Trevlig läsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Karlsson

Jag vill nog inte hålla med Kent Olsson om att storleken på båten är det viktigaste på långa överfarter. Det är ju en massa småbåtar i maxi 68´ans klass som seglat riktiga långseglingar. De värsta som kan hända till havs är troligtvis roderinfästningar eller skrovgenomföringar som ger sig. Dessa har dock inte så mycket att göra med båtens storlek utan snarare hur väl underhållen båten är. Vilken båtstorlek man känner sig säker i tror jag är helt individuellt. Själv skulle jag dock välja en båt i 32 - 35 fots klassen för en riktig långsegling, men det är ju en smaksak (och kostnadsfråga=).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frasse B: vet du något bra ställe att köpa segel till en Junker 22 eller du kanske har segel av den arten att sälja? har ärvt en båt men det saknar segel tyvärr.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Hej alla,

Jag tror att det viktigaste att man känner sig själv och sina begränsningar. Har själv en Allegro 33, och vet att båten klarar en jorden-runt färd. Lika övertygad är jag, att jag och min besättning, inte klarar detta. Jag tror likaså, att din Maxi, tekniskt sett, fixar långseglingar. Om du och din besättning gör det, får du inte svar på i detta forum.

mvh

Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

77:an funkar riktigt bra i hårt väder, man måste dock tänka på att ej bara framföra båten med genua/fock. Om man bara skulle framföra 77:an med genua i hårt väder innebär detta mycket stora belastningar på riggen. Dessa belastningar har visat sig ligga bakom många rigghaverier på just 77:or.

 

ALLTSÅ!! Glöm inte att hissa storen när ni är ute i vindar upp mot 10m/s.

 

Mvh Ziggy

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den platta skrovbottnen på 77:an gör att det blir hårda smällar i motsjö och när det går snabbt mot vinden. Stänker mycket och liten sprayhood att gömma sig bakom. Sänker man farten så minskar slagen/stänket. Halvvind - undanvind går hon fint i hög sjö och mätaren (den gamla Sumloggen=13 knop) går i botten i surfarna. Har aldrig känt mig osäker i 77:an. Jag har aldrig seglat i storm med den. Aktern är bärig och går upp som en kork när normala vågor kommer akterifrån men överbrytande sjö kan ta tid att rinna ut. Ganska enkelt att förstora självlänsarna för den som vill klara många sjöar på raken in i sittbrunnen. Ett stort frigolitblock fastspänt i sittbrunnen t.ex skulle minska risken att den blir för tung i aktern av vatten som kommit in. Enkel nödlösning om man vill förbereda sig för en storm. Viktigt att luckorna är skalkade.

77:an är en stark båt som klarar de flesta väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...