Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mape366

Isolering?

Rekommendera Poster

Jag har nyss införskaffat en liten enkelskrovig sportbåt på 4 meter som jag håller på att renovera. Jag undrar om man behöver lägga nån typ av isolering mot skrovsidorna som man ser på en del andra båtar. Håller det ljudnivån nere? Jag har även tagit ur flytskum under durken och ska ersätta med plastade stående playwwod skivor. Hur kan det påverka? Är det risk att båten blir skramlig i sjön och i så fall vad kan man göra åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjena, är nybliven båtägare och håller på med liknande renovering. Skummet i innerskrovet var fuktigt så isoleringen ska bytas ut. Har snackat med lite båtfolk och fått följande rekommendationer. Riv ut allt som är fuktigt/uttjänt. Därefter sätter man dit nya stående plywood skivor,(figursågade efter skrovets botten, marinplyfa, eller formplyfa, den med brunt laminat på) cc 50 cm (täta kanterna med lack, epoxy eller polyester och sätt fast dem i botten med glasfiberspackel). därefter fyller du hålrummen med fogskum (som man tätar fönsterkarmar o dyl. med), därefter lägger du på en plywoodskiva som som fästes i de stående toftingarna och blir båtens nya durk. Därefter plastar du durken med polyester, eller ännu hellre epoxy så har du förhoppningsvis ett tätt skrov. Är du noggrann med fogskummet ska det inte skramla, styvar snarare upp skrovet en del. Vad gäller isoleringen på sidorna har jag ingen uppfattning. Surfa runt lite på forumet, där finns en del som dokumenterat likande övningar. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jag har faktiskt påbörjat att plasta in stående plywood i botten men jag ska kanske överväga att spruta in skum också, Hade faktiskt inte tänkt det från början utan snarare ha det helt öppet för att lätt kunna åtgärda ett läckage och få en god ventilation därunder. Det kanske är så att skummet behövs för att få ordentlig stadga i skrovet. Måste fundera på det ett tag... Hade däremot tänkt att plasta dit den gamla durken efteråt istället för en i plywood. Känns lite overkill när man gjort underjobbet så pass ordentligt och sedan lägga en en tolva plywood och plasta in som ny durk. Gör ju en del på vikten också... Nu fick man sig en funderare igen....

 

Någon annan som har ideer och förslag?!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på med samma sak på en 19-fots Bowrider, jag tänker inte sätta tillbaka skummet, utan låta det vara tomt, samt sätta inspektionsluckor längst bak, för att kunna venitlera/torka dessa utrymmen. Jag tänker använda 12mm plywood (vattenfast lim) som jag plastat fast i sidorna (ovanpå den gamla plastkanten) samt bara måla den. Se denna tråd för bilder samt mer info:

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=145270&highlight=byta durk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...