Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
robroy

nåta teak på plastdäck?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har under hösten renoverat en Myra 20 fot, Sprutlackat skrov och överbyggnad med ett lyckat resultat. På däcket fanns det förut 4 knottriga halkskydd ca 0,5 m2. Dessa är nedslipade och spacklade och planen från början var att måla dessa med sandfärg, men jag har under vintern funderat över att lägga teak på dessa istället.

 

Fäster jag teaken direkt i plasten? Lägger jag ribbor under teaken att skruva i? Skall jag låta bli detta överhuvudtaget, risk för fukt?

 

 

Vänligen

 

Robroy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäster jag teaken direkt i plasten?

Ja.

Lägger jag ribbor under teaken att skruva i?

Nej

Skall jag låta bli detta överhuvudtaget, risk för fukt?

Det är alltid risk för skador när man kombinerar trä och plast. Om du skruvar däcket är risken större, men du kan också limma däcksribborna på plasten. Sika har en brochyr om hur du går till väga med att lägga ett teakdäck utan skruvar, http://www.sika.se/upload/Broschyrer PDF/Teakdäck A3.pdf

 

Du kommer också att få en massa råd om att använda fuskteak, finns massor av olika plaster och korkmaterial som skall efterlikna teak. Personligen skulle jag då satsa på ett målat däck hellre än ett fuskmaterial som försöker se ut som något det inte är, men det är min personliga åsikt. Vill du veta mer, sök på fuskteak i forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ganska lätt att lägga små ytor av teak och blir ursnyggt när det är färdigt. Limma fast bitarna med Sika lim och lägg tyngder på sen är det bara att nåta och slipa ner. Om det bara är små ytor som jag förstod att det är så behöver du inte skruva och då är det ingen risk för läckage eller annat.

 

Det finns ett par firmor som kan göra färdiga satser med de bitar du behöver så slipper du såga till själv enbart montera.

 

Kolla på nätet för det finns ett par firmor ett exempel

 

http://www.marinutrustning.se/

 

men det finns andra jag bara tog en som exempel.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...