Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Anders75

3-liters Mercruiser 135 hk.

Rekommendera Poster

Gäst Anders75

Jag undrar om någon av er har någon erfarenhet av denna motor. Är den bra? Funderar på att köpa båt och väldigt många av de båtar som jag är intresserad av är utrustad med denna motor. Fyrcylindrig motor på hela 3 liter. Resulterar inte det i vibrationer, för motorn är väl knappast utrustad med balansaxlar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en väldigt gammal konstruktion med förgasare. Jag läste en test förra sommaren där man jämfört Uttern D55 med utombordare fyrtakt och med D55 med denna Mercruiser inombordare. Inombordare versionen (Mercruiser) var väldigt törstig och ganska högljudd har jag för mig. Enda pluset jämfört med utombordaren var att den fick lägre tyngdpunkt och blev lite tyngre vilket medförde att det gick lite bätte i grov sjö.

 

Men som sagt, konstruktionen i den där Mercruiser motorn är nog 20år eller liknande. Därför den sitter i många båtar, billig i inköp för tillverkarna.

 

Senast ändrad av batrookie | 13 mars 2007 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och inte att förakta , lättmekat !!!

Hur svår är en en sån motor jämfört med en modern 4takts utombordare .Dom måste man tillkalla en Doktor för att kunna fixa till...hahahah

 

Är du med på vad jag menar :) .. så är den inte stöldbegärlig som en utombordare ,där av mycke billigare försäkring

 

 

De du !!!!

//JSR

post-11345-1394234964,2182_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Det är sant!

 

Jag står i begrepp att köpa båt och velar lite om vad man egentligen vill ha. Jag var på båtmässan och kikade runt på de amerikanska båtarna då de känns mest prisvärda. När man lyfter på motorkåporna och återfinner denna pjäs känns det nästan som att lyfta på huven till en gammal Volvo Amazon eller liknande. Ser väldigt lättmekat ut och väldigt gammaldags. Men som sagt - behöver ju inte vara någon nackdel direkt.

 

Aldrig fel att det är lättmekat. Soppatörst är inget som oroar mig så värst, då den kostnaden ändå är förhållandevis moderat i förhållande till vad allt annat kostar. Viktigare är att grejerna håller, samt att det är relativt lätt att fixa saker och ting själv. Utan att tillkalla doktor.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

 

Dessutom är det väl så vitt jag förstått så att de flesta (mercruiser, omc, vp osv.) använder sig av samma 3.0L chevablock som bas till sina motorer, så det finns med andra ord delar på begmarknaden...

 

En sådan motor i en 6m båt tar kring 1L/dist i marschfart, ganska ok tycker jag.

 

Lycka till med ev båtköp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som skrevs ovan och jag glömde. Ett stort plus med inombordare jämfört med utombordare är ju lägre försäkringspremie.

 

Men lättmekat eller inte. Alla moderna bilar är än mer moderna än 4-takts utombordarna. Trots detta har jag inte haft några större problem med min bil. Att 4-t utombordarana är så krångliga att meka/laga är enligt mig en myt. Många 4-t båtmotorer ligger ju i teknisk nivå med en Volvo 740 motor med insprutning.

 

När jag köpte min Uttern förra året (även jag var först inne på en D55 med mercruiser) så pratade jag med en kille som själv ägt en Uttern D55 med denna inombordare. Det han hade emot ekipaget och varför han bytte var bränsleförbrukningen. Den klarar sig inte på 1L/distans, snarare 1.5L/distans i march. Detta då att jämföra med samma båt med 115hk 4-t som i machfart ca 24-26 knop drar 0.6-0.7 L/ distans.

 

Har egetligen inget emot lite äldre konstruktioner. Men det skulle bära emot att köpa en båtmotor idag med förgasare (om vi nu pratar lite större motorer alltså).

 

Senast ändrad av batrookie | 14 mars 2007 | 08:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 3,7 liters 180hk mercruiser 4:a i min winga cabin, underbar motor, bra vridmoment, lättservad, vibrerar inte så mycket som man kunde tro, bytte från en V6:a på 4,3 liter och enda skillnaden är att 3,7 litarn väger så mycket mindre att båten går fortare än med 205hk V6:an annars vibrerar dom lika mycket.

 

Största fördelen med i alla fall den version jag har är att hela motorn inklusive avgaslimpan är färskvattenkyld.

 

Reservdelar finns att få tag på hos vilken mercruiserverkstad som helst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej hopp!

ska försöka ge dig ngt svar som du kan lita på ...

Själv åker jag med Volvo pentas fyrcylindriga 3.0 Liters motor på 135HK.
Men! I grund och botten är det samma motor som mercruisers 3.0Liters motor på 135HK. (Kompisen har även denna motor i sin bayliner..)


Finns inte alls några extrema vibrationer i denna motor då Remskivan på vevaxeln även fungerar som svängningsdämpare. 


Men för övrigt ska du ju prova båten innan köp!  Och då kan du ju bilda dig en egen uppfattning om motorstyrka och vibrationer samt båten sjöegenskaper.


Lycka till!! 1.gif\
Mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...