Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ubbe62a

Hej!

Rekommendera Poster


Jag har en säkert klassisk fråga så här på våren. jag har haft en del bensin kvar i den fasta bensintanken ca40 liter av 130. vad tror ni om den? e den skrot eller att det kan ha blivit kondens det förstår jag men man kan ju prova att tömma i t-röd i tanken så borde ju den bli borta, men hur är det med kraften i bensinen? m.v.h urban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vi disskuterade lagring av bensin i båtklubben där jag är med och där sa en att lagringstiden på bensin är 6 veckor. Nu kör man ofta med bensin som är mycket äldre än så. Jag skulle i detta fall bara fylla på med ny bensin och köra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har fått lära mig är att man ska fylla upp fullt i fasta tankar över vintern för att det då inte ska bildas någon kondens...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappa upp all gammal bensin i dunkar och ha det till gräsklipparen eller annat.

Ut på sjön med färsk bränsle.

Om gräsklipparen lägger av så kan du alltid ta en öl på trädgårds bänken, men vad gör du ute på vattnet?!

Hälsningar

Twistern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag tror jag tar o fyller upp tanken och i med en liter t-röd o sen provar jag, får väl ta med en dunk brevid som en säkerhet, m.v.h urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh???

Är ingen bränsle-expert men är T-röd något bra att ha i bensin???

 

Borde det inte vara K-sprit?

Vad skiljer T-röd från K-sprit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kan inte svara om det är nån större skilnad på k-sprit & t-röb. Båda gör så att vatten går ut....men k-sprit är nog bätre......men jag vill som ha det till att man blandar sprit i drivmedel för att den inte ska frysa på vintern om det är vatten i den. Det finns en tillsats som heter Red Line Water Remover & Antifreeze. Det använder jag i snöskotern & det gör så att vattnet i bensinen förbräns & följer ut med avgaserna. Det fungerar även till diesel är inte biligt men det är bra. Sedan vet jag att det finns en grå tyg liknade sak som man lägger ner i tanken & den tar åt sig vatten.Den blir som en korv efter några dagar. Kommer ej ihåg vad den heter men brukar finnas på Traktor firmor typ Lantmanna mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer är att den mest lättflyktiga delen av bensinen dunstar först. Dvs det blir lite mer svårstartat på gammal soppa.

 

Men om din motor inte brukar vara speciellt tjurig att få igång så borde det fungera alldeles bra att fylla upp med 90 liter till ovanpå de 40 och dunka i lite K-sprit.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 12 mars 2007 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag fick tipset nere på kusten en gång jag var där att t-röd var lika bra som k-sprit o billigare och som sagt så e man ju ute efter att spriten ska blanda sej med vattnet och sen förbrännas,så ni tror att om jag tankar fullt så borde det inte vara några problem då? men bara för att vara på den säkra sidan så kanske jag ska ta k-sprit då. Men jag har hört att det ska finnas ett medel som man kan tömma i typ gräsklippare på hösten som ska hålla bensinen fresh men om den e användbar till båt och de mängder bensin vi pratar om kan man ju bara gissa sej till. urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det snackas mycket om detta med lagring av bensin. Jag har aldrig brytt mig om det, utan låtit tanken stå halvfull under vintern, och har aldrig haft några problem med det. Om du nu är osäker så fyll upp tanken med färskt bränsle. Om du köper 95 okt. på OKQ8 så är det redan 5% etanol i det. Jag förmodar att andra bolag också har det, så någon extra tillsats behövs inte.

 

T-röd är etanol, K-sprit var förr också etanol, men är idag oftast isopropanol. Vilket man väljer för att bli av med kondens i bränslet spelar ingen roll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning, lagringstiden för bensin är flera år om den inte utsätts för massor av kondens. Som ni alla vet har alla bensinbolag 5% etanol i bensinen. Dock om du tankar på en båtmack så får du troligen utan etanol och då råder lite andra tankar.

Finns alltså ingen anledning till att hälla i mer sprit i tanken, kan bara förvärra saken. Etanol drar åt sig vattnet till en viss gräns, när det blir för mycket faller spriten och vattnet ut och lägger sig på botten. Detta kan leda till problem som ni kanske förstår. En stark rekomendation är att försöka suga upp lite från botten, ser den bensinen klar ut utan några färgskiftningar så är det bara tuta och köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla vettiga svar! Det blir ju en del frågor så här på våren. Hoppas ni alla har en riktigt skön vår. här ser det ut som att isen går upp när som helst.mmmmm gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, komemr inte ihåg vad det heter, men man kan köpa något att hälla i tanken på OKq8 eller någon annan ´ mack / båtaffär, Fråga bara i butiken så hjälper dom dig.

 

 

Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att ha stor tomt och mycket gräs, jag har för tillfället ca 300 liter soppa i båten.!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...