Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robford

Elkylskåp eller Gasolkylskåp ??

Rekommendera Poster

Hej har för närvarande ingen kyl i min Minimax men ska såklart installera.

Nu kommer då frågan: ska jag köpa gasol/12/220 volt eller bara 12/24 volt kylskåp?Jag har ingen tillgång till landström så jag måste ha snabb kylverkan när jag ska ut med båten.

Berätta om era erfarenheter vad gäller respektive kyl.

Jag tycker dessutom att det verkar vara litet utbud på just gasolkylar?

 

Tacksam för svar  Robban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ett 85 liters Isoterm med SP-system (12 volt) i min Flipper 700. I skåpet finns även ett 5 liters frysfack så man kan få kall öl på väldigt kort tid.

 

Nöjd som bara den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du tag i den speciella varianten av gasolkylskåp till båtbruk kan jag rekommendera den lösningen. Begagnade heter de t.ex. Elektrolux RB180C.

 

MEN - sätt för allt i världen inte in ett husvagnskylskåp för gasoldrift i din båt! det är livsfarligt och olämpligt i allra högsta grad.

 

Ett båtkylskåp för gasol skall ha balanserat drag med insug och utblås av avgaser utombords. Det har INTE husvagnskylskåpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu trampar jag säkert någon på tårna, sorry!
 
Beroende på vad du har för batteribank. Har du separerade start och förbrukningsbatterier föreslår jag att du köper ett kompressorkylskåp ovh installerar en solpanel på båten. På så sätt kan du ha kylskåpet på under högsommaren utan att tömma förbrukningsbatteriet. När batterispänningen går ner stoppar ett modernt kylskåp och när den sedan stigit startar kylskåpet igen. På så sätt har du din kyla när du kommer till båten.
 
Trampandet på tårna kommer sig av att jag inte över huvud taget gillar tanken med gasol på en båt. OK, dom som har ett riktigt separat utrymme för flaskan, byter slangar, kopplingar och regulator var annat år är det eventuellt OK med gasol. Det är ända, enligt min uppfattning för farligt. mvh/Nitro  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Nitro. Jag har väl också respekt för gasol, men det behövs till spisen. :-(

 

Men nu var det kylskåp. För min del är valet solkart; 12V elskåp med kyllager, dvs att det finns en klump kylmedium som skåpet fryser ner när det är gott om ström. När man stänger av motorn så känner skåpet av det och använder den lagrade kylan de första timmarna utan att dra någon ström alls.

 

Det fungerar bra i motorbåtar som normalt körs ett par timmar om dan. Komplettera med en solpanel för lite längre stillaliggande.

 

Har själv en Isotherm 85l vilken kostade strax över 6000 kr 2003. Nej det är inte billigt, men man blir väldigt nöjd! (Har is till drinken efter 1-2 timmars körning från nystartat kylskåp.

 

Installerat av förra ägaren till min båt. Citat: Gasolskåp fungerar när det är kallt, inte på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men håller på att installera till spis och tänkte i så fall även dra till kylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ungefär som jag har tänkt mej då för gasol till spisen blir det hur som helst för jag tycker der verkar än mer galet att hålla på med spritkök med vätskor och sånt.(har vänner som svär varje gång det ska användas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har låda för tuben på badbryggan och det blir nog bara till spisen vilket gör att det blir avstängt på bryggan innan nattning av barnen.

Tack för ideérna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att även bygga plats för extratuben. Även den skall stå bra ventilerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..jag hade gasol i min Scand funka fin fint men då hade jag ugn också. Uttern körde jag också med gasol. Däremot Baylinern och min nuvarande båt (Sea Rayen) kör jag el kyl med solpanel och T-röd spis. Har aldrig problem med kylen då jag har solpanel som räcker för att enbart driva kylen. På vintern så underhållsladdar ju även solpanelen batterierna. Mitt val skulle lätt vara

El kyl, solpanel och spritkök.21.gif\

 

Vh

Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här Isotherm 65 liters solpanel sprit kök Origo 3000 - klockrent = ingen explosions risk iaf 1.gif\ .//R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde 65l Isotherm med ASU även fast jag har gasol til spis, ugn och värmare.

Jag vill inte ha Gasolen gående på natten och vad jag har hört så drar gasolskåpen mycket el när man kör dem på el.

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du skriver att du vill ha snabb kylverkan och då är det kompressorkyl som gäller.Jag har satt in en kompressorkyl i den  befintliga kylboxen i min Maxi 84, funkar kanonbra.

 

mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...