Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Batingenjorn

Massor av mögel!

Rekommendera Poster


Mild vinter.

Ny båtplats har jag nära vattnet, vilketgjort att det under hela hösten stått vatten under båtens hus.

I höstas hann jag inte torka ur båten ordentligt.

I övrigt har jag gjort precis lika som alla andra år, dvs öppna luckor på båten.

Och jag har aldrig haft så LITE mögel som i år, dvs ingen alls?!!

Fattar ingenting, men jag är glad ändå! 21.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Köpte en vaporo ångtvätt, men det var helt bortkastade pengar.

När jag var i kontakt med säljaren sa han att det är ca 150 grader i maskinen men jag mätte att det var endast 65 grader varmt. Det förklarar vaporo med att ånga kyls av på vägen ut ur slangen. Dock tycker jag att det är helt ointressant hur varmt det är i maskinen, den ända tempraturen som spelar någon roll är i min mening vad som kommer ut.

Så mitt råd är att satsa på rengöringsmedel, lite mer jobb men det finns tyvärr inga genvägar enligt min mening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar mig själv.

 

Köpte som sagt en ångtvätt på netto som fungerade fint och rent blev det men med facit i hand så borde man kanske inte skriva ut vart man har köpt den för Netto har ingen garanti på sina varor.

 

Frugan köpte bland annat en bilstereo där och den var krånglig som fan så hon klarade inte av att handha denna, så jag satte den i båten i stället.

 

Skiten började driva i radiokanaler ett tag efter att den hamnade i båten.

Det fixar vi till hösten för det är ju två års garanti tänkte man.

CD: n funkade ju.

 

Radion köpte hon den 7/3-07 och jag satte den i båten under Juni månad och den började småjäklas i slutet av Juli för att sedan tvärdö i september.

 

Tog ur apparaten när båten stod på land och hade den liggandes på jobbet.

När jag skulle åt det hållet som Netto ligger, så gick jag in med apparaten och se på fan dom hade bara ett halvt års garanti.

 

Käftade inte med killen i affären för jag sa att jag går nu innan vi blir ovänner och mailade sedan Netto som svarade med att det är så och bla bla bla.

Mailade ett nytt och fick inget svar och där jag bland annat talade om att sigilet var orört och vad det ev. kunde tänkas vara för fel på radion.

 

Var för jag nämner detta framkommer ju redan i ovanstående GARANTI? och att man ska passa sig för att nämna oseriösa butiker.

 

I.o.f.s. så är det inte så mycket pengar det handlar om, men sättet.

För mig veterligen så har jag aldrig hört talas om så kort garanti och inget fanns i butiken som talade om denna korta garanti.

Snubben i kassan omtalade att det var två års garanti för tanten.

 

Med andra ord så undvik att handla på NETTO för jag kommer att gå långa omvägar och tanten kommer härmed att vara portad från den butiken (Butikerna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Orven!

Garantier är tyvärr inte lagstadgade i Sverige, men konsumentköpslagen borde du ta dig en titt på.  http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125  Sen tycker jag att du ska gå in på Fairshopping och klaga.  http://www.fairshopping.se/  Lite som tv-programmet plus där man ställer knasiga företagare mot väggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova Sanitator, en liten burk med Tea Tree oil-gelé som man ställer i båten och som trollar bort allt mögel. Kommer ursprungligen från ventilationsbranschen där man ställer det i venttrummor för att slippa kör med städrobotar.

 

Är man riktigt mån om sin båt eller har redan fått massa mögel så är en Delino luftsterilisator ett bra alternativ. Kostar typ 4000 kr. Vet att en del varv kör dessa när de ska sanera möglig båt.

 

Senast ändrad av NilsN | 17 januari 2008 | 14:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Var klok denna vinter ställde båten på ny plats i norräge och med skugga från söder dvs kallast möjligt utan möjlogheter till värmekondens,  kollade båten förra helge ännu inte en tillstymmelse till fukt tillochmed det tidigare fukskadade golvet hade börjat hårdna till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart Nikitalord! 

Synd att mitt varv inte har några vinterplatser i norrläge. Och jag släpar inte runt min lilla jolle hursomhelst utan lyfthjälp. :-( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Min båt står med uppställd nära vattnet, med andra ord i en fuktig miljö.

 

Fick rådet i samband med upptagningen att tvätta alla ytor (som går) med klorin-vatten blandning samt lägga ut lite vitlöksknippen här o där i båten för att hålla mögel borta.

 

Var nere efter stormen och tittade till den, och ingen mögel alls vad jag kunde se hittills :) .

 

(Utedelen är övertäckt med press och öppen i ändarna, innedelen helt igenstängd med flera torrbollar som också bytts ut under vintern.)

 

Verkar ju fungera så här långt iaf, hoppas det håller i sig till våren bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också öppen press i för o akter, tillslutet till motorrum och ruff. Har numera torrboll inne,inget mögel hitills. Trots den blöta hösten o vintern. Det har ju blåst rejält så det har kanske fläktat på bra. Ätticka låter toppen, kanske något att tom. spraya på mögliga dynor med. Tar aldrig ur dynor och har inte kliniskt rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

........samt lägga ut lite vitlöksknippen här o där i båten för att hålla mögel borta.

 

Kan man hålla både varulvar och annat blodsugande väsen borta, så borda inte heller mögel trivas ?  ( lät lite kul det där med  vitlök ...hahahahahahaha) sorry !

 

OK .. min fråga :

 

svarta mögelprickar som sitter på stolar ( vinyl/ konstläder)

jag vill inte använda sånt med som skulle kunna torka vinylen så att den blir spröd och skör ! 20 år gammal vinyl/konstläder ska nog vårdas med försiktighet ....

 

Vilket medel skulle passa mig ??

post-11345-1394235325,8931_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur länge Torrbollen fungerar. Bytte i dag ut en sladdrig våt påse, med ungefär halva storleken mot den nya. Skulle den funkat ett tag till, eller gjorde jag rätt. Har aldrig använt torrboll förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack Westfjord, när det gäller konstlädret så skulle jag faktiskt prova med bara vatten och lite ättika i. Konstigt att det blev så här tjockt o fint. har väl pillat på nån knapp.\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen torrbol eller värme i min bår men den står med god ventilation.

Dom gångerna jag är i båten å fixar med lite allt möjligt så kör jag värme fläkt.

 

Har inte mögel någon stans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...