Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Batingenjorn

Massor av mögel!

Rekommendera Poster


Kolla era båtar!!!

 

Under veckan har jag varit ute i ett antal båtar i Stockholmsområdet. Ingen av dessa båtar har varit utan mögel. Den milda och fuktiga vintern är kalas för alla mögelsvampar.

 

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har lagt märke till det ja.  :-(

Det blir en rejäl storstädning av pärlan så fort vädret tillåter.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min stora förvåning hade jag näst intill inget mögel i båten. smiley-smile.gif\

 

Det var betydligt mer förra våren. Det verkar som en rejäl urtvättning har gjort susen, det finns ingen näring till mögelsvamparna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm hittade små små mögelprickar lite här o där.. Blir till att städa snarast..smiley-frown.gif\

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade efter fukt i båten. Jag hittade ett par mössor, troligen saltbemängda, som var ganska mögliga. 
 
Annars hittar jag inga mögelprickar utom vid pentryt. Troligen fett från stekning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det mest jag då. :-(

Jag var lite bekväm och tänkte att jag tvättar insidan ordentligt efter vintern, det blir ändå en massa damm överallt. Hade förmodligen varit smartare att tvätta av alla ytor ordentligt innan jag nattade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på vad det är som möglar.

Mögel behöver näring och fukt samt rätt temperatur.

Ta bort en av egenskaperna så växer inte mögel.

Motsvarande som eld vilken behöver brännbart ämne, syre och rätt temperatur.

 

Temperatur är svårt att styra över om båten står ute. Även innomhus blir det varm och fint för mögel att växa men oftast torrare.

 

Söla med lite Coca Cola och där har man garanterat mögel nästa år. Pys öppna en öl och man har sprayat en yta där det finns näring för mögel.

 

Väl rengjort och hindra att ny näring tillförs så blir det svårt för mögel. Dynor mm är ju aldrig helt rena och är svåra att göra helt rent och de brukar mögla med lite fukt och rätt temperatur.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Har verkligen blivit drabbad av mögel i vår segelbåt, både teakytorna inne samt alla dynor (som vi dock alltid brukar ha stående i båten över vintern, utan problem)

Har ringt runt till olika affärer och kemtvättar för råd, men kanske har du något bra råd eller tips? Vilken antimögeltvätt är bäst till teaken? Går dynorna att rädda...?

 

Segeltjej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynor är väl svårt att rädda. Det finns ju behandling med Ozon-gas. (Man sätter igång en elektrisk manick som gör Ozon i ett stängt rum ihop med dynorna och ger sig kvickt därifrån och kommer inte tillbaka förrän apparaten stängt av sig och man vädrat. Dyrt med effektivt.)

 

För övriga ytor borde allrengöringsmedel vara en bra start?? Man ska nog inte inbilla sig att man kan ta död på mögelsporer. men man kan göra någorlunda rent? Klorin är lite overkill och inte så snällt mot en del ytor?

 

Fler råd från andra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam...

Men merparten tog jag bort i december. Sen dess ha det inte blivit mycket ytterligare.

Men för mig spelare det inte så stor roll om det är rent eller inte. Jag fick mögel även på rena ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögelsporerna är svårt att hålla sig fri från då de förekommer naturligt.

 

Mögel är en av naturens underbara skapelser för att hålla kretsloppet igång. Den överblivna matrest du lämnar måste brytas ned annars så hade brödsmulorna från de bröd och fiskar Jesus delade ut fortfarande funnits kvar.

 

Alltså bjuder du naturen på lite rester så sätter den strax igång med att bryta ned dessa. Fläckar och rester av mat vi ätit tas om hand av mögelsporerna och förvandlas till mögel. 

 

 

Vill man inte ha mögel i båten får man se till att det inte finns några rester för dem att börja bryta ned.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade några små små prickar i början av november, och läste då på MG ang. citronsyra och vatten, tvättade av alla ytor med detta noggrant och inte en fläck sedan dess, visst kan haft gudarna på min sida, men tror absolut på en städning med kadaverdisciplin så minskar risken betydligt i alla fall. Såg också till att ruffen var helt tät och satte in 3st maxitorrbollar.Detta är ingen inlägg för att dra igång -tätt eller ventilationsdebatten- igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt å ha båten inne i varm garage...kostar ju iof lite grann men har ju sluppit oroa sig för inbrott,frusen motor, stormar, snötunga presseningar, bortblåst täckning å nu kan man lägga till mögel till listan me .2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är enklare att slänga in mindre båtar i ett garage än mitt åbäke på 10x3 meter. Jag sökte plats i båthangaren på marinan men det var fullt. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har klarat sig hela vintern men nu hade fuktigheten gått upp till 90% och med värmen har det blivit lite mögel på dynorna. Små prickar i smutsen troligen.
 
Saltet har minskat betydligt i torrbollarna så jag ska fylla på snarast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ångtvätt på Netto i dag (OBS ingen reklam utan en prisfråga egentligen) till en billig penning och nu ska jag jaga mögelprickar på allt. Funkar på alla underlag verkar det så det blir en storrengörning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla den här sidan.

Jag har provat lite överallt och det fungerar.

Inget mögel i båten,löser även en del svarta prickar på kapellet.

Framförallt så blir det ej några nya svarta fläckar på kapellet.

 

MVH L-Å

 

 

 

 

http://bensalkonklorid.com/kop-bensalkonklorid-billigt.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstör det inte impregneringen då? Isf. låter det onödigt dyrd jmf. med vanlig klorin eller varför inte sån där mögeltvätt som man använder på kakelfogar, bara man spär ut det rejält.

Bensalkonklorid används väl i en massa läkemedel, bl a nässprayer och ögondroppar.

Finns nog många sätt att tvätta bort mögel, frågan är vad som är bäst för kapellet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen alla mögeljagare!

 

OJ, vad alla verkar ha problem med detta i år. Har under veckan varit i kontakt med SÅ många drabbade, både genom tjuvlyssning i båtaffärer och gnm nätet, samt vanliga båtvänner runt om i Sverige.

Jag blev till sist rek att rengöra teaken inne i båten med vanlig målartvätt, vilket efter att jag gjort det grundligt, helt ifrågasattes av en mögelexpert, vars telnr. stod på flaskan med målartvätt. Han kommenderade mig att snarast försöka skölja bort målartvätten från samma ytor igen med så rent vatten som möjligt (det är ju lätt högt upp i en båt under en stor pressening, suck).

Sen höll han en lång föreläsning om att jag istället skulle använda Grön Fri. Detta kan även användas för att få bort mögellukten från dynorna genom att spraya på (el med en svamp), låt vara ett dygn sedan vädra och piska dem.

Så nästa vecka provar jag detta på dynorna. Teakytorna sköljer jag av med rent vatten, sen får det faktiskt vara tills jag oljar in dem med teakolja i maj.

Om någon vet ngt om Grön Fri tar jag gärna del av erfarenheten!

 

Hälsn segeltjej

Prova att läsa om Grön Fri på jape.se. Och var inte rädd att ringa dem och rådfråfa heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma soppa men med lägre koncentration och mycket dyrare

Grön-Fri har 7-9% och bensalkonklorid.com har 50%

 

 

Viktigt att blanda rätt.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

349:- tror jag det var och vad jag har hört så ska den vara bra.

Hade tänkt testa i dag, men det är ju ett helsikes väder så jag väntar tills nästa helg.

Man kan ha den hemma oxå till mattor och fönster m.m.

Jag hade tänkt ta galonen och ryggstöden i första hand i båten, för ryggstöden i ruffen är tygbeklädda och det ska nog funka fint tror jag.

 

Han som sa att den var bra, hade kört över galonen i båten, men det ska inte jag göra utan att testa på en lös galonbit först, ifall i fall.

 

Enligt uppgif så blev det helt mögelfritt i sittbrunnen och allt annat .

 

Dom hade bara 3 kvar i Bohus där jag köpte min och den får nog en strykande åtgång i år skulle jag tro.

 

I Broschyren. Montrar - leksaker - skåp - dörrar - persienner - fönster - ventiler m.m.

Utomhus. Grillar - bilar - MC - trädgårdsmöbler - barnpoler och mycket mera.

 

Tyg och gardiner står det oxå... får testa mig fram.

 

Går in och lägger till.

Ångmunstycke ger en koncentrerad ångstråle med hög hastighet.

Poleringsborste Rengör alla hårda ytor keramik - metall - plast m.m.

Gummiskrapa Rengör glasdörrar - speglar - fönster och andra platta glasytor.

Stor borste rengör mattor - draperier - golv - och stoppade möbler.

Froteborstens lock står det... placeras på den stora borsten för att rengöra trä Ex. trägolv m.m.

 

Senast ändrad av orven | 18 mars 2007 | 18:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju bra med ångtvätt också! För mig kvarstår dock problemet med den förfärliga mögellukten från dynorna... jag vill inte lägga tillbaka dem i båten med den doften. Båten är nu sanerad och luktar inget mögel alls.

 

Någon expert på Via-direkt sade att man kan lägga dynorna i vatten innehållande 2-3 dl ättika (12%) per liter vatten. Men då går det ju åt hur mycket ättika som helst, plus att de tjocka innedynorna aldrig kommer att torka. Så jag provar nog grön-fri ändå.

 

Segeltjej

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögel sitter i regel där den sitter, även om man bleker, eller förändrar lukten på det.

Lukten går nog aldrig ur och det bästa, när det gäller dynorna, är nog att köpa nytt om man nu tänker på alergirisken.

 

Finns faktiskt dom som aldrig har haft alergi, men plötsligt så har dom det och detta kan uppstå genom att man vistas i en atmosfär som har mögelsporer farandes runt i luften.

 

Jag vill eller ska inte skrämma upp dig, men jag hade hyvat bröten och det som jag har att ta hand om i min båt är som sagt ryggstöden och det är inte värre, eller större saker att klä om.

Ska titta om man kan göra en enkel anordning så att man kan haka av dom vid upptagningen och ta hem dom till ett torrt ställe under vintern.

 

Lackade ytor och plastytor är lättare att göra rena än sådana där sporerna gräver sig fast och då typ tyger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! men hur skulle det vara att ställa in en skål med ättika som får stå i ruffen under vintern? naturligtvis får man fylla på eftersom det säkert dunstar men??   urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att mögelsporerna inte trivs med ättika, jag har hört att man ska tvätta båten med ättikslösning efter att man haft mögel i båten. och då skulle ju ättika kunna fungera även som förebyggande??? eller?? och sprit fryser ju inte så det borde inte frysa på vintern. så vad jag menar är att om man har ättika i ruffen så borde inte mögel trivas där. men jag har inte provat det själv än.urban.

 

Senast ändrad av ubbe62a | 19 mars 2007 | 09:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja absolut!! men det kan ju vara värt ett försök eller? urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...