Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Giant_d

Evinrude e-tec

Rekommendera Poster

Har fundering på att köpa en evinrude e-tec 90 .

Jag ska ha båten till turer och vattenskidor men även lite trolling fiske.

Nu till frågan, är det någon här som har någon erfarenhet av trollingfiske med en e-tec, hur den går under långa tider på låga varv ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sök på forat massor att läsa om e tech där rillezzzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en föregångare till E-Tec 75 hk 2001 och det går alldeles utmärkt och jag trollar i 2.7 knop långa tider

Lycka till

Twistern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en E-tec 75hk från 06. Det går hur bra som helst att trolla med denna. Ingen ojämn gång, oljerök eller sådant som finns på gamla tvåtaktere.Dessutom fruktansvärt bränslesnål vid trollingfart. Drar under 1 liter bränsle i timman. Har bara positivt att säga om denna motor. Finns ingen anledning att köpa en fyrtaktare när denna direktinsprutade tvåtakts teknik finns. Den som påstår att fyrtaktare är bättre för trolling vet enligt mig inte vad de pratar om. Kan utan problem trolla en hel dag. Lycka till med ditt motorval!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med fler användare som vet vad dom pratar om av Egen erfarenhet.

Det du skriver har jag också upptäckt sjäv med min motor.

Men det är väl så att, har man inte själv varet med om det och sett med egna ögon är det svårt att tro på.

//

Twistern

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är sugen byta motor men vill inte skaffa en 4-takt på grund dom väger för mycket!  har en evinrude 70 hp 77-års, vad väger en evinrude 75 e-tec?  min väger 108kg!  sen om man köper en kanske 25 år nyare evinrude 2-takt så kanske det är lite mer effekt istället för en gammal!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude E-tec 75 hk väger 145 kg.

 

Jo, nog borde du få lite mer kraft och fart med en splitterny E-tec 75 hk jämfört med din gamla. Men vänta dig inga under. De gamla tvåtaktarna är förvånansvärt pigga jämfört även med en ny 2-takt med bränsleinsprutning.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört E-tec tre år

har bara positiva erfarenheter av denna motor

Det du frågar om trolling är att den går att trolla med hur länge som helst och i lågfart drar den ca hälften av vad en 4-takt drar.

Får säkert mothugg från 4-takts killarna nu men det är ett faktum läs bara på om denna teknik.

mvh peter

post-5716-1394234968,846_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då,det du säger är sant, jag trollar också med fem liter en hel dag.smiley-cool.gif\

Dessutom så luktar det inget.

 

Senast ändrad av Immeln | 19 mars 2007 | 18:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu kommer det en fyrtaktstyp.

Att en E-tec skulle dra hälften av vad en fyrtakt gör.

Ta inte i så att du kräks.

Skulle den dra lika lite som en F-takt så är det bara till att gratulera Evinrude.

 

H/M

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E-tec motorn har servicen: 3 år eller 300 tim
4-taktare har service varje år el. 100 tim, och första servicen efter 10 tim. 
Jag har också kört med e-tec 50 hp i en sommar, och faktiskt den är så bränslesnål och tyst så man glömmer nästan bort att tanka...
 
Jag tänkte faktist köpa en Honda fyrtakt. Blev övertalad att köpa den nya e-tec motorn, och idag skulle jag inte byta till en fyrtakt efter att ha kört en säsong med e-tec motorn.
 
Inget underhåll bara att tanka och kör, till och med vinterservicen sköter motorn själv. Det klarar inte en fyrtaktare av...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

en återförsäljare i Kode svarade på min fråga ang. trolling så här: enl hans erfarenhet går det bra att trolla i ca 7-8 timmar. Kunder som körde i trollfart i ca. 12 timmar drabbades av en igensotad motor. Förresten jag pratar om en 50 hs e-tech.

Hälsningar

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 1000 varv så drar E-tec hälften mindre än en fyrtakt

post-24221-1394234976,3003_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kommer detta utklipp ifrån då?

 

Det är inte så att det kommer från Evinrude eller Bombardier?

 

H/M

 

Senast ändrad av Markus_R | 21 mars 2007 | 17:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har de mätt Idle-stapeln? Har de verkligen legat och drivit i en mile och mätt bränseförbrukningen hehe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtakts fabrikanterna kan ju inte gå ut med denhär reklamen, att deras motorer drar mera bränsle än dom moderna två -taktarna 2.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en e-tec 90. På tomgång med växeln i så gör den 2,9 knop enligt gps. Vad jag har fått för mig så är det för snabbt. Tomgången kanske går att sänka men då måste man ha en dator till motorn och krångla vad jag vet. Kolla så att det finns nån som vill serva den eller ta hand om garantiärenden i närheten där du ska ha båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du på den tabellen som är från Evinrude/Bombardier så tycker jag synd om dig.2.gif\

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanning!

Skojar du med mig?

Även om du läser reklam så måste du vara realist!

 

H/M

 

Senast ändrad av Markus_R | 02 april 2007 | 06:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla E-tec användare.

Har själv kört min e-tec 50hp som jag köpte ny 05 helt utan problem hela tiden. Efter att man vant sig vid denna motor vill man aldrig byta till någon annat märke! Grymt bottendrag, stark, tyst o framförallt förvånansvärt bensinsnål.

 

Kapten E-Tec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag her en e-tec 90 går helt underbart på alla varv, fyrtakt kan slänga sig i väggen.

kolla även vikt förhållande, en fyrtakt ylar bara när dom drariväg

mycke mer vrid i botten mot en fyrtackt fiska går kannon,använd bara rätt e-tec olja för trolling=tunnare nånting 50heter den,den tjockare heter 100 mer för transport vid kallare temp

 lycka till med e-tec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förra generationens Evinrude. Alltså Fitch. Min 115 från -99 går fortfarande som en klocka. Motorn har idag gått ca 500h. Inga problem oavsett vilket varvtal jag håller på motorn. Kan bara rekomendera dig Evinrude. Dock så är min motor känslig på 2takts oljan. Måste hålla mig till deras oljor. Vet inte om E-tecen är lika känslig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekommendera en E-TEC, har en 75hk själv. Kör den helst på XD100 olja oberoende av användning, se till att den monteras på rätt höjd och varvar inom rekommenderat område på full gas(WOT) För 75hk, 90hk 5000-5200 RPM.

Har för mig att hybridmotorn passar bäst i en bil, och det är inte riktigt jämförbart med en utombordare. Dessutom har den fortfarande  vissa av 4 taktarens nackdelar, nämligen invecklad konstruktion.



Senast ändrad av Mark77 | 17 september 2008 | 10:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...