Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stevemedselcon

Båtkörkort

Rekommendera Poster

Ville bara lägga till lite att jag förstår inte hur man kan tycka att det skall vara lika för alla. Då borde väl gräsklippare etc. och registreras. Truckar på industrier, permobiler etc.

Skatten på personbilar tycker jag är tokfel. Den skall variera hur mycket man använder bilen (finns redan på bränsler) inte hur mycket bilen släpper ut / mil. Vad är sämst? En liten bil som går 3000mil på ett år eller en XC90 som går 500mil.

Sen till båtar... Jag tycker att skatt borde det inte vara eftersom båtarna i sig sliter marginellt på miljön bortsätt från utsläppen som redan beskattas på bränslet. Register är ju helt kasst vad gäller båtar, finns ingen som helst anledning. Möjligen om staten vill börja införa parkeringsböter i hamnar eller annat.

Förarbevis tycker jag är helt kasst... Håller med om att vett och etikett borde höjas flera nivåer men beviset ger ju inte ett skit av det. Jag lärde mig att läsa sjökort etc. vilket jag redan kunde av självbevarelsedrift. De människorna som idag inte kan navigera kommer inte kunna det sen heller eftersom de kommer att ta beviset på nätet, lära sig det som krävs sen ut och köra i 40knop efter GPSen iaf. Personligen tror jag att polisen skulle satsa på beteende övervakning i våra vatten. De som missköter sig kan få lite böter och påtvingad utbildning. Skit i hastighetsövervakning och annan skit utan sätt dit de som inte har sjövett istället.

Vad jag menar är att kör man en kväll i 20knop ensam i en bred kanal (5knop) är det bättre än att köra i 20knop korsades mellan båtar där man får.

Register nej

Skatt nej

Förarbevis (om man missköter sig)

Fartkontroll nej

Beteende ja (även då fart inbakat i det)

Åldersgräns nej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man hade ett båtkörkort skulle det kunna återkallas för de som inte sköter sig precis som bilkörkortet. Det skulle väl vara bättre änpåtvingad utbildning som föregående inlägg nämde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...