Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lokatta

Flytoveraller

Rekommendera Poster

Ska ut på några dygns havssegling i början av april, tänkte köpa mig en flytoverall för att garantera värmen om det kniper. Några förslag för 1000-2000kr. Fladen och Baltic verkar populära. Håller man sig torr o varm?

 

Nån som sett ett test eller har åsikter/erfarenheter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Generellt är ju inte ett lågprismärke som en dyrare produkt. Jag har själv haft en Fladen (som jag köpte i en lågprisaffär vars namn slutar på -red) i några år. Den har hållt mig, kanske inte helt torr men åtminstonde såpass torr att jag inte ångrat köpet. Inte heller tänker jag köpa någon annan på ett antal år. 

 

Under fisketurer i Norge har jag ett antal gånger badat ovanifrån och det har inte känts så farligt i alla fall. Duschad har jag också blivit utan att få in allt för mycket vatten. Men ifall den är optimal ifall man åker i drickat vet jag ej, då jag inte badat med den.  mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru och jag köpte varsin Fladenoverall jättebilligt på ett bolag vars namn börjar på Ö och slutar på B för 6-7 år sedan. Dessa har använts mycket på både ren vintersegling och vid sen höst/tidig vår eller kalla blöta nätter.

Jag kan bara säga - vi är jättenöjda. Jag har testat den i vatten - men bara mitt i sommaren för att kolla flytförmågan. Jag flöt som en kork och intrycket är att vattnet sipprar in väldigt långsamt och att man bör kunna hålla värmen ettt bra tag vintertid. I alla fall den tid det tar att vända båten och rigga en lyftanordning. För att man skall inte tro att man kan klättra ombord själv med en vattenfylld overall. Jag lyckades knappt när båten låg för ankar i en stilla vik. Till sjöss - glöm det!

Men vi har en permanent riggad manöverbord-lyft-anordning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Får se vad man hittar på mässan, är lite förvånad att vad jag läst på nätet så är baltic skit och fladen med andra märken som man oftast hittar i fiskebutiker ok. Får titta på fiskeutrustning till vår havssegling.   ;-) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej !

Var uppmärksam på det det att all sk. Flytoveraller är bara rena värme overaller.

En riktig Flytoverall skall hålla en flytande på isig vatten, och detta på ett riktigt sätt, med huvudet ovan vattenytan.

Det finns flera fall där dom med falska flytoveraller har drunknat.

Det kommer att bli nya bestämmelser för sk. flytoveraller.

Om mann hamnar i vatten med en värmeoverall, så suger den vatten och blir tung. Det blir svårt att klätra upp tex. till en båt !!

OBS, Sk. falska, billiga flytoveraller finns det gott om, men dom är bara rena VÄRMEOVERALLER !!!!!!! Var uppmärksam på det !!!!!!!

 


En dålig fiskedag är bättre än en bra dag på jobbet.


Helt sannt !

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 06 mars 2007 | 16:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på mässan och där fanns dom t o m med bra mässpriser och proffsig info.

I C-Hallen, företaget nämner jag inte för då är det reklam.

Twistern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte glömma att en riktig överlevnadsdräkt (äkta flytoverall?) är ganska hopplös att jobba i. De är avsedda att ta på sig i extrema- eller nödsituationer, de andas inte och klart olämpliga att ha på sig i timmar under segling.

 

Begreppet falska flytoveraller vänder jag mig emot. Vad är det som är falskt? 

Man flyter alldeles utmärkt i dem och de håller värmen i vatten långt bättre än allt annat man kan ha på sig förutom rena överlevnadsdräkter om man bara ser till att snörpa åt manschetterna.  Däremot är de naturligtvis inte självrätande, eller håller upp huvudet på en medvetslös person. Men de marknadsförs inte heller som livräddningsutrustning, utan som just flythjälpmedel. Vilket för övrigt de flesta flytvästarna är som vi seglare använder. Men i gengäld är de bekväma att bära och arbeta i.

 

Att flytoverallen gör att man har svårt att ta sig upp ur vattnet är egentligen inte en särskilt anmärknigsvärt. Alla båtar som seglas till havs och/eller under kallare årstider måste ha någon form av anordning för att enkelt och snabbt bärga någon som fallit överbord. Och då menar jag inte badstege och badplattform. Det är bara dumt att inbilla sig att man ens i lugnt väder är kapabel att i full mundering, med sjökläder, stövlar, fleeceunderställ och allt annt man har på sig under en kall natt, skulle vara kapabel att sjöblöt orka klättra upp på någon badstege.

En flytoverall gör en naturligtvis ännu tyngre men i gengäld är man förhoppningsvis mindre nerkyld och därmed i bättre fysiskt skick.

Nej, för att få ombord en tung man i tunga kläder och som dessutom är nerkyld kräver ordentliga anordningar. Och hur många båtar har det?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Flytoverall är en overall som har inbyggd flytväst, mycket populär bland sportfiskare under höst, vinter och vår.

SÅ SÄGS DET I WIKEPEDIA.

 

Flytvästar klassifieras och godkäns efter bla. flytförmågan i NEWTON.

Det kan vara från 150-275 osv.

Dessa billiga, sk. flytoveraller fyller inte någon bestämmelser om flytförmåga OM INTE DETTA SÄRSKILLT NÄMS !

Man håller sig, mer eller mindre, varm i det torra, men i vattnet suger dom snabbt in vatten. En dykardräckt (våtdräckt), fungerar på litet annat sätt, den ligger inpå huden, så inte mycket vatten finnes emellan dräckten och kroppen, där den värms upp av kroppsvärmen och cirkulerar inte.

Men en lös tygoverall isolerar inte mycket lång tid i vatten, för det kommer in mycket vatten i overallen. Och dessutom blir det svårt att hålla sig flytande om det inte finnes riktig flytmaterial inbyggd i overallen. (den borde ha minst 275 newtons flytkraft)

Det där med hypotermian, beror på vattentemperaratun, förståss.

Dessa sk. flytoveraller utan specs. på flytförmåga, är FALSKA FLYTOVERALLER !!!

En sådan falsk flytoverall ersätter inte en flytväst, även om mann skulle flyta med den ett tag.

Det blir och mycket svårt att simma med en overall varesig den är FALSK eller en riktig FLYTOVERALL. En ÖVERLEVNADSDRÄCKT ÄR EN KLASS HÖGRE I RANGORDNINGEN !

Man kunde tänka sig att ovanpå en sådan VÄRMEDRÄCKT/OVERALL, ta på sig en flytväst. Visst blir det litet klumpigt, men då är man på den säkra sidan, om mann ramlar i sjön.

Det är ju närmast i kall väderlag man tar på sig en VÄRMEDRÄCKT, då är ju sjövattnet ochså isande kallt !!

 

Det är alltså FALSKT att kalla en Värmedräckt för FLYTOVERALL, villket betyder att den skulle ocså fungera som en FLYTVÄST.

Det kommer nog snart bestämmelser på detta och, liksom FLYTVÄSTARNA. 

 

Det finns många som har drunknat med sina FALSKA FLYTOVRALLER utan flytkraft !!!

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 07 mars 2007 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Falska flytoveraller? Det var ett nytt uttryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Förhoppningvis går världen mot det bättre även på denna frånt !!

Saker och ting omkring oss synas och förbättras hela tiden !!

 

Konsentrera er på vad jag skriver och inte bara på detta falska

DET JAG MENAR, EN VÄRMEOVERALL ÄR INTE EN FLYTOVERALL OM INTE FLYTFÖRMÅGAN SPECIFIERAS liksom FLYTVÄSTAR!!!

 

DETÄR HELT FALSKT ATT KALLA EN VÄRMEOVERALL FÖR FLYTOVERALL, om man inte kan flyta med den tryggt och säkert för en längre tid, eller så länge man tvingas utan att bli nedragen under vattnet, DEN BÖR HA EN AKTIV FLYTKRAFT !!

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 07 mars 2007 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Flytoverallerna verkar vara bättre som värmeplagg än just flythjälp. Ett alternativ kanske kan vara en torrdräkt som andas å valfri flytväst. Då håller man sig garanterat varm både ombord å i vattnet och flyter med huvet upp!

 

  För egen del har ja en flytoverall modell äldre som är alldeles för bra ur värmesynpunkt. Tar ja på mig den i stugan, går ner till båten & hissar på, så ä ja genomsvettig även om det är minusgrader! Provbadat med den har ja aldrig vågat, för då hinner den väl mögla innan den torkar.

 

   Bild: Snart är det dags! Isen i Sankt Anna skärgård ruttnar i rask takt.

post-1968-1394234953,8422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att flytoveraller är bättre som värmeplagg håller jag inte med om. Jag känner ett par som båten kantrade för och fick överge båten och hamnade i vattnet som höll 1 plusgrad. Jag var själv ute och letade efter dom eftersom dom ringt mig och sa att båten sjönk. Efter ca. 30 minuter möter jag en båt som dom sitter i. Den hade uppmärksammat detta och dragit upp dom. De sa sedan att hade de inte haft flytoverall så hade de säkert inte suttit där. Så detta med falska flytoveraller och bättre som värmeplagg håller jag inte med om.

Sen finns flytoveraller med andasmaterial som gör att man inte blir för varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Citat:

Att flytoveraller är bättre som värmeplagg håller jag inte med om

De sa sedan att hade de inte haft flytoverall så hade de säkert inte suttit där. Så detta med falska flytoveraller och bättre som värmeplagg håller jag inte med om.

Sen finns flytoveraller med andasmaterial som gör att man inte blir för varm.

 

Förstår inte vad det är som du menar och strider emot ????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att när de låg i sjön var det flytförmågan som höll dom uppe och vid liv.

Sen det med andasmaterial var ang. arkivdykarns inlägg om att han blev varm i flytoverallen när han går i den.

Jag har ytterligare ex. på 2 olyckor som inträffat som kunde slutat riktigt illa om de inte haft flytoverall, men det var inte det de handlade om nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Citat:

Jag var själv ute och letade efter dom eftersom dom ringt mig och sa att båten sjönk. Efter ca. 30 minuter möter jag en båt som dom sitter i. Den hade uppmärksammat detta och dragit upp dom. De sa sedan att hade de inte haft flytoverall så hade de säkert inte suttit där. Så detta med.

 

Dom ringde dig, flytande i vattnet ??? Och båten sjönk ??????????

Efter 30 minuter hittar du dom, sittande i båten ??? Hur länge satt dom i båten då ???? Dom satt i 30 minuter med 1 grads våta flytoveraller. Detta kalla vatten i tygoveraller värms mycket långsamt av kropsvärmen !!!!! DÅ VAR DOM SÄKERT PÅ GRÄNSEN ATT KOLA VIPPEN ???????

De sa sedan att hade de inte haft flytoverall så hade de säkert inte suttit där. Förmodligen var dom alldrig riktigt i vattnet en längre tid (att prova deras dräckters flytförmåga !!!!

Dräckterna höll dom bara varma !!!!!!

Alltså, den riktiga flytförmågan på dessa Flytoveraller kom alldrig på test !!!! Utan bara att dom hölls varma !!!!

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 07 mars 2007 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gått in i detalj på vad som hände men båten tog in vatten och då ringde dom. Sen kantrade den och de hamnade i vattnet. När jag mötte dom sen satt dom i den andra båten som låg i närheten och som dragit upp dom. De fick överge sin egen båt. Vet inte exakt hur länge de låg i vattnet men det var nog ca. 5-10 min.

Detta var inget test av flytoveraller om du tror det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

OK, jag förstår !!

Citat:

Detta var inget test av flytoveraller om du tror det.

 

Anemos: Vem ger sig ut för att testa värmedräckters, eller sk. FlYTOVERALLER frivilligt i 1 gradig vatten om det inte är fråga om riktiga FLYTOVERALLER MED VERIFIERAD FLYTFÖRMÅGA !!!

 

Prova det gärna själva med era flytdräckter var i vattnet en halvtimme, nu i vinter. Försök simma eller klätra upp till en kajkant eller en båt. Hoppas att båten har en badstege om det inte är en roddbåt !!

Då vet ni vad en FLYTOVERALL betyder ! Och om den är en äkta eller Falsk Flytoverall !!

 

Även rktiga FLYTOVERALLER, om det inte är fråga om TORRDRÄCKTER, suger in vatten. Riktiga FLYTOVERALLER håller en flytande och håller en varm ett tag, beroende på vattentemperaturen, även om dom suger vatten, men VÄRMEOVERALLER utan flytkraft, tynger ner kroppen och det blir svårt att hålla sig flytande !!!!!!

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 09 mars 2007 | 12:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vart en Fladen 845 från Coop för 995kr. I dom lugnaste vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då CE-märkta flytoveraller har en flytkraft på 50N kan detta vara lite i minsta laget på öppet hav. Då flytmaterialet dessutom är utspritt i hela overallen blir resultatet att man sjunker en aning om man t.ex. lyfter upp händerna ur vattnet för att påkalla uppmärksamhet. Därför brukar man rekommendera uppblåsbar räddningsväst tillsammans flytoveraller vid färder över större öppna vatten. Vid användning på t.ex. is är det naturligtvis inte lika viktigt, då det inte är någon sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir självfallet flytväst oavsett. Är egentligen bara ute efter att dra på mig ett extra lager för värmens skull. Vet inte hur nödvändigt det är men vill vara på den säkra sidan (Använder ett Mustoställ som basplagg). Ingen större erfarenhet av långsegling i april till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...