Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Muren

Trevägs ventil för toan

Rekommendera Poster

Hej,

Har en båt med en toa-slang som går till en septitank. Därefter går en slang från septin och till en borgenomföring med kran. Problemet är att när man stängt kranen för att göra det stora så kan man inte köra det lilla direkt ut. På detta sätt fylls därför septin snabbt om man är 5 pers ombord. Nu har jag köpt en trevägsventil som monteras direkt på toan där man kan välja om man vill köra till septin eller direkt ut. Nu nästa problem. Om man inte sätter en extra bordgenomföring och det vill jag inte så måste man ju ha ytterligare en kran eller ? Ni som har trevägsventiler; hur har ni löst detta ?

 

MVH

Kalle Muren

 

Senast ändrad av Muren | 03 mars 2007 | 21:40

 

Senast ändrad av Muren | 04 mars 2007 | 17:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det väll bara att låte det gå ihop igen mellan tanken och bordsgenomföringen.

Men jag kan inte förstå tanken riktigt. Om man ligger i en natthamn så vill man väll inte köra ut något i vattnet. Enklast är väll att springa iland vi buske nr 17. Och är man ute och åker så är det bara att låta tömma tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Toalett med slangar, septitank, bordsgenomföring, avfallspump mm.  Nä, jag tröttnade på konceptet och rev ut alltihop.  En porta potti för det stora och en vanlig potta med lock för det lilla är lätt och smidigt att sköta.  En pinkflaska är bra att ha om man blir pinknödig under färd också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pinka i busken eller flaska ? Jo det kan man ju göra men det är inte så kul för en 6-årig tjej mitt i natten. Vore tacksam för mer seriösa förslag. Tror dock jag redan hittat en lösning med en trevägs kulventil som jag sätter på den befintliga kranen på bordgenomföringen.

Kalle Muren

 

Senast ändrad av Muren | 04 mars 2007 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man missförstå så vill man.  Jag var helt och fullt serös med mitt svar.  Jag, alltså en man, använder en pinkflaska när JAG är ensam ombord och är ute och kör.  Och en potta med lock är väl ett alldeles utmärkt förslg.  Du ställer en fråga och folk tar sig tid att svara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kanske skulle satsa på en större septitank och snålspola när det lilla är gjort, jag tror ändå att det kommer att kännas lite pinigt att spola på natten i t.ex en naturhamn om man har en båt nära sig, det låter mycket på natten och dom vet ej att det inte spolas ut klubbor i badvattnet, kan ställa till en del förtret och arga blickar. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en större septi hade varit kanon. Tyvärr får jag inte plats med en sådan. Tror jag har löst problemet bl.a med hjälp av en anna tråd i detta forum postad av Shipman28. En mycket ut-tömmande debatt om jag får säga så.

Kalle Muren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag gjorde nästan identiskt med föregående lösning, men lade till en ventil för att hålla tillbaka tankinnehållet om man vill spola direkt ut utan att tömma hela tanken... :)  Med den lösningen kan man också minimera den slang som ständigt utsätts för tankens vatten, när man spolar kan man ju sluta med att spola rent vatten som får stå i slangarna... Utan att behöva tömma tanken...

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=77732

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man måste skita i båten.....de flesta ligger i hamn på natten...blir det akut till sjöss så är det väl inga problem?....över räckverket eller en pyts....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är skillnad på att klättra iland kl 4 på morron, sömndrucken och frusen. Eller att bara smita in på toan, med tank så man inte släpper ut nåt alls i natthamnen.

 

Eller att överhuvudtaget veta att man har en privat toa och slipper springa runt på land för att få vara ifred någonstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...