Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
joaj

Hjälp mig köpa båt

Rekommendera Poster


Ohoy eller vad ni nu brukar säga. Jag står inför mitt första båtköp och behöver lite hjälp. Jag bor på Värmdö, har en grabb på 1 år med tillhörande mamma och vi hade tänkt oss lite utflykter i sommar. Vi tror att vi för det mesta kommer att puttra ut på kvällar efter jobbet samt dagsutflykter men enstaka övernattningar. Först tittade jag på daycruisers då de ofta är vackra båtar i mina ögon, men en HT-båt verkar nog vara ett vettigare köp, dels för att den skyddar lite, dels för att det blir mer utrymme för grabben min. Sen verkar de överlag vara billigare.
På pappret verkar t.ex. dessa båtar bra:
http://www.yamahacenter.com/default.asp?id=1574&oid=200270
http://www.yamahacenter.com/default.asp?id=1574&oid=646
http://www.yamahacenter.com/default.asp?id=1574&oid=3645
Åsikter? Det vore kul att kunna åka wakeboard ibland och att t.ex. ta sig ut till Sandhamn relativt smidigt. Kommer jag att ångra mig om jag inte har saker som värmare, kylskåp etc.? Ska jag kliva upp ett snäpp i pris? Det finns ju några Flipper 640 HT från 129, är det ett mycket bättre köp. Det vore skönt att landa under 100 ivarjefall, då känns det inte som en så stor sak. Hur rädd ska jag vara för plastpest?


Tack på förhand, vi kanske ses på Allt för sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tja

 

man ångrar sig alltid när man börjar förstå vad man borde ha sin båt...

men funderar du på övernattningar vår och höst bör du ha värmare

men jag rekommenderar av egen erfarenhet att du köper en prova på båt och som då ska vara rel lättsåld för om ni gillar båtlivet så kommer du raskt vilja ha en större med mer utrustning.

Vi gjorde så, provade en säsong och tyckte så mycket om det att vi då gjorde den större investeringen.

Men hard top är att rekommendera hur som....

 

lycka till !!

Gustaf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en ryds 57 ht med 65 hk motor och den toppar ca:27 knop, den är rymlig i ht:n med 1,60 i kabinhöjd, Två stora kojplatser och två skåp inne i kabinen, Där finns ett (kök) infält i sidan med spritkök och vask, Det är ståhöjd i aktern med kapellet uppe. Min är troligen ombyggd från fabrik då det går att stänga in i ht:n med en skjutdörr.

post-21603-1394234948,4862_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skickar med en dålig bild på utsidan oxå. Jag har båten iväg på lackering så jag kan skicka en bättre på insidan när den kommer hem i nästa vecka. Den är barnvänlig då friborden är nästan 80 cm.

Mvh Jonas.

 

Senast ändrad av vetten | 02 mars 2007 | 18:17

post-21603-1394234948,5415_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ryds Camping(560?) sägs vara en bra familje HT för övernattningar.

 

För mer dagsturer&vattenskidor kanske uttern 520 är ett alt. En Uttern 510:a från slutet 70-tal kan vara en billig provapå-båt. Med en 80-tals motor ligger priset för 510:an under 40kkr. (jag har själv en sådan)

 

Senast ändrad av Knoparn | 02 mars 2007 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig

Välkommen till båtlivet

 

Jag har lite erfarenhet av livet med en HT-båt efter att själv ha startat med den typen av båt.

Jag tror du är rätt ute med att tänka HT-båt med en liten matros på 1 år i besättningen.

HT erbjuder ju visst skydd både mot sol och regn och vind.

Min dröm HT-båt (som dock inte förverkligades)var (och är) Flipper 640

-Snyggast i den äldre klassen och även en säker investering

Har även mycket bra sjöegenskaper.

 

Om du tycker det blir lite väl mycket pengar så titta på Flipper 575 - även den innebär säkra pengar om det skulle visa sig att ni inte vill fortsätta med båtlivet.

 

Ett annat säkert kort är Uttern 520HT som är en ytterst gedigen HT-båt med mycket fin inredning och en väldigt praktisk 3-delad frontruta med mittrutan öppningsbar som man använder vid in och utgång ur båten.

-Dock lite trög i vattnet vilket innebär lite högre bränsleförbrukning jfr. med ex. vis Flipper...

-Men som sagt - en ytterst gedigen båt.

 

Ja det finns många bra Ht-båtar - kanske det enda rådet man skall ge är att välja ett känt fabrikat - och en båt som är fräsch ( hellre en mindre och äldre fräsch båt framför en nyare men skunkig)

Skicket är viktigare än årsmodellen

 

Lycka till med affärerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även på flipper 620,det verkar vara en trevlig båt..

Lycka till!!

 

 

 

Senast ändrad av guzzlon | 02 mars 2007 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Söker du en elegant HT-båt så skulle jag säga Uttern 520 HT.

Finns exemplar under 100 000 kr.

Du får en snygg båt, med mycket träkänsla. Eftersom ni har smått så är det ju också bra med en lucka man går ned i båten. Slipper HT.ns alltid mycket smala skarndäck. Skulle inte fundera över valet fastän jag aldrig ägt nån.

 

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, nu när du frågar om hjälp med båtköpet har du verkligen fått skägget i brevlådan. Det finns säkert lika många synpunkter och idéer som båtägare.
 
Frågan som är enklast att svara på, på nyare båtar behöver du i princip inte över huvud taget vara rädd för plastpest. Ifall du ändå är osäker köp en båt som är epoxybehandlad.
 
Nu när du har chansen besök båtmässan ett antal gånger, provsitt olika båtar så kommer du nog om några veckor fram till vad du/ni vill och bör ha. Sedan är det mycket lättare att välja båt efter bruk och plånbok. lycka till/Nitro 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt med så många bra svar. Av de jag länkade till är jag väl mest intresserad av Ryds 560 HT, jag gillar luckan i fören t.ex. Men jag måste ju åka och titta på lite båtar så jag får en uppfattning om storlek.
Om man köper hos en båthandlare, får man någon garanti? Kan man räkna med att kunna pruta lite (som på bilar)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska du försöka pruta, både privat och hos handlare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla min sjöbod så få du se lite bilder på en Uttern 520 HT. Jag upplever den inte som trög i vattnet som någon sa. Den har ett sk slip på 11 % och gör 31,5 knop med en 70 Hk, vilket ändå får anses som okej på ett ekipage som väger ca 700 kg. Anledningen till att jag föll för 520 Ht var de generösa innerutrymmena under HT:n, den generösa L-formade aktersoffan och att den är godkänd för 7 personer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Håller med, uttern känns stor invändigt speciellt under HT:n. Men ändå inte på kostnaden av ett litet akterutrymme. Jag tittade runt på ex. Jofa och Ryds HT men de kändes mindre. 510:an är lite mer av en dagstur-båt, saknar ex. en köksdel.


Den är lite dålig i motsjö(det hoppar och slår en del). Har läst att 520 ska vara bättre där, stämmer det?
En uttern 520 hade jag gärna velat ha, det kanske blir en sådan så småningom för min del...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Våran svensktillverkade Ideal Classic (18fot vikt ca 600kg) med E-tec 50hp gör den 29 knop med två personer.

Köpte båten ny juli 2006 (18.000,-¤) Båten är bra utrustad med spis, diskho, kylskåp 42 lit. 12/220V WC och sovplats för två, två till om man trängs lite.

Planingströskeln är låg, men jag kommer att montera in trimplan innan båten sjösätts i vår.

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Ideal | 04 mars 2007 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alunde, jättefin båt. Har du lagt ned mycket jobb efter köpet eller fick du den för 85 i det skicket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Det var jag som sa att Uttern 520 var något trög

-Jag skulle vilja korrigera till trygg istället.

 

Varför fattas någon knop på topp jfr. med motsvarande båtar?

-Jo! som någon sa: vikt 700 kg  - och varför det? Jo bl.a. för att det är ett kvalitetsbygge.

 

Jag har aldrig haft någon Uttern själv - men väl en annan Norrländsk HT som också var ganska OK - men dock inget i jämförelse med Uttern.

-För något år sedan köpte en kamrat en 520 HT med Evinrude 90 V4

Därav mitt uttalande om lite högre bränsleförbrukning

Men det beror nog inte enbart på båten.......

 

Jag fick då upp ögonen för vilken välbyggd båt det egentligen var

-Finaste inredningen i klassen?

 

Men åter till dig som skall köpa båt - Sätt ett maxpris som du kan sträcka dig till- kolla in på marknaden vad du kan få för pengarna-håll dig till kända båtfabrikat och motorer där service och reservdelar fortfarande finns att tillgå- när du hittat ditt drömexemplar och gjort affär - sluta då att läsa annonser ett tag och gläd dig istället åt det du köpt.

 

Återigen - välkommen till båtlivet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Mycket rengörning, olja, fernissa, rubbing, polish, vax, puts och polering har det varit, nya mattor syddes upp förra året annars inget annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det blev en Flipper 575 i mycket bra skick, hämtar den på fredag och kör hem den sjövägen. Så blir man den förste att sjösätta vid bryggan också:-)


Tack för all hjälp!
 
PS. Uttern kändes lite för liten DS. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...