Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Fiske

150-175 hk motor 4-takt

Rekommendera Poster


Hej

skulle vilja ha lite åsikter och erfarenheter om 4-takt motorer

i 150 hk klassen .Honda,Suzuki,Yamaha, osv.

är mycket tacksam för åsikter ang alla märken

Har funderat lite på en Honda

men är långt ifrån ett beslut.

Tack!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det har så stor betydelse vilket märke man köper idag. Men man ska nog akta sig för Mercury från -07 som är hel amerikansk motor nu.

Däremot vet jag att Suzuki är mycket omtyckt av trollingfiskare idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Honda har ju V-tec tekniken på sina motorer, ska visst vara en riktig höjdare.

Dom går ju bara på halvt spjäll vid lägre varvtal.

Dom har sysslat med fyrtaktare i många år nu, så det är ett säkert kort.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man akta sig för Mercury ???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan -07 satt det Yamaha motor under kåpan och idag är det amerikanska motorer som har ett rykte om att inte vara så bra.

Har hört båtfirmor samt service personal där säga detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag vet inte exakt mellan vilka årsmodeller det satt Yamaha motorer i dom. Någon annan som vet det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är visserligen pg att köpa en Mercury Optimax (2takt) men av det jag har läst så låter Honda rätt intressant bland 4taktarna. Dom hade förhållandevis låg förbrukning och är ensam om att ha variabla ventiltider. Tror fler hade valt Honda om inte konkurrenterna hade köpt in sig i många båtmärken.

Skillnaden mellan dom olika märken är nog mindre än skillnade mellan en ny och en gammal om du förstår hur jag menar.

Båtnytt nr.8 -06 testade 5 150Hästare varav 4 var 4-takt. Kolla om du kan få tag på den.

 

Senast ändrad av Sahlback | 26 februari 2007 | 21:21

 

Senast ändrad av Sahlback | 26 februari 2007 | 21:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Mercury

 

Har Mercurys 4-taktare i 150 klassen (som frågan gällde)

alltså Verado-maskiner någonsin varit annat än Amerikanskt?

 

Är de kända för att ha problem?

 

Skulle vara intressant att höra vad ni menar då jag funderar

på en Bella 621DC med 150hk Verado.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan gjorde Yamaha Mercurys fyrtaktare, men sedan så har Mercury börjat tillverka Fyrtaktsmotorerna själva.

Resultatet blev sämre på alla punkter.

Det är bara så att jappsen är överlägsna vad det gäller att göra fyrtaktare.

Sen att jag håller honda högst beror på att jag har tävlat i motocross i hela mitt liv och kört samtliga märken, och det enda märke som har hållt är Honda.

Alla andra märken har havererat.

Sen har jag en bekant som jobbar på en marina som nu har sålt Evinrude E-tec i ett par år.

Vissa motorer går bra medan andra krånglat så mycket att kunden har fått ta ut en ny istället. (dom har inte hittat några fel men motorerna fungerar inte)

Ny kommer dom sälja enbart Honda på kundernas begäran.

Om man har grejer som bara går och går så finns det ingen anledning att byta märke.

Vill man inte reparera ihjäl sig så bör man köpa Japanskt (Detta gäller fyrtakt)

Sen om någon undrar om jag är en Honda fantast. Så ja det är jag, men det är inte så konstigt.

 

H/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Tack för svaren som kommit in!!

Vill mycket gärna ha mer åsikter och erfarenheter

ang Honda ,yamaha .Suzuki 150 Hk 4-takt,



Är väl de 3 st märken som känns aktuella

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag som oftast är lite motvalls kärring vad gäller nya prylar. Så varnar jag dig för att köpa något jättebra som precis kommit ut på marknaden. För det är lika säkert som ammen i kyrkan att det är barnsjukdomar på dom. Vill du ha en motor som fungerar välj något som varit ett antal år på marknaden. Så kommer du också i fortsättningen att le. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på ditt alias namn, ska du använda den till fiske med drivankare?

Då är Suzuki att föredra då de har bättre oljesmörning på låga varv.

 

Senast ändrad av Gesse | 27 februari 2007 | 20:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att Mercurys 150 Hk Verado innan 2007 skulle ha tillverkats av Yamaha är ren bullshit. Veradon är kompressormatad och Jappsen har inget som kommer i närheten av den tekniken. Att de dessutom har elektroniska reglage är heller inte dumt!
 
Är pengar viktigt för dig skulle jag satsa på en Suzuki, de kan man köpa billigt av diverse importörer (se blocket). De säljer även Yamaha. Skulle tro att en Honda blir dyr ... (det test som någon refererade till var Hondan segare, gav lägre toppfart och bullrade mer än Yamaha/Suzuki)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg nu på Marinpower att från 135 hk och uppåt är det Verado. De vanliga fyrtaktarna finns visst bara till 115 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå, läs lite vad du själv skriver och inse att du har fastnat i märket totalt.

 

Innan gjorde Yamaha Mercurys fyrtaktare, men sedan så har Mercury börjat tillverka Fyrtaktsmotorerna själva.

Resultatet blev sämre på alla punkter.

 

Om det nu var år 2007 som du skriver, hur i ¤#%¤ kan du då veta att vet blivit sämre på samtliga punkter.

 

Ny kommer dom sälja enbart Honda på kundernas begäran.

 

Säkert... Så kunderna kräver att de BARA skall sälja Honda och inget annat. Så länge de kan välja Honda är det väl bara bra om det finns fler märken?

 

Min summering är att jag tror inte på det du skriver av den anledningen att du bara går på din känsla och tidigare erfarenheter inom motorcross som skiljer sig väldigt mycket från en båtmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av Mercury, Yamaha, Evinrude, Suzuki och Honda.

 

Har haft flest Yamaha (5st), ingen av dem har krånglat någon gång. Alltid startat etc.

 

Honda (1st) funkade bra också men vägde mer än Yamman och kändes tröttare. Dock funkade även denna klanderfritt.

 

Suzuki (1st) funkade bra, men lät mycket och var lite svårstartad. (denna motor var dock mycket mindre så skall igentligen inte jämföras)

 

Mercury (2st) har fungerat jättebra. Inte lika lättstartad som Yammorna men har alltid startat. Den senaste som jag köpte ny -05 har dock problem med ytbehandlingen. Färgen släppte och oxiderade på 1 säsong (västkusten), alltså på den den som är nere vid vattnet inkl. powertrim delen. 

 

Evinrude (2st) har gått bra, pigga och snabba men har konstant småkrånglat. Svårstartade etc.

 

Mitt råd efter min erfarenhet är att fråga om ytbehanglingen på Mercury och om den blivit bättre köpa en Verado 150Hk. Den sköna känsla av tysthet som ingen av den båtar jag harft eller åkt i kan komma nära. Så skön känsla att kunna prata normalt i 25-30 knop. På maxfart låter även Veradon men jag kör sällan där. Dessutom är de elektroniska reglagen underbara.

Vågar/vill du inte satsa på ny teknik köp en Yamaha.

Slutligen vill du komma billigt undan så köp en Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte säga till 100% procent då jag själv kör en 115 fyrtakt och det något mindre än det du skall ge dig på men har själv både Honda och Mercury och båda modellerna är 100% för så här långt. Mercury kan jag tillägga att det stämmer med Yamaha innehåll, 2005 års modell. Hondan går underbart tyst och bensinsnålt. Kan inte rekommendera någon av dessa då jag är mer än nöjd med båda modellerna men har provkört Yamaha 115 fyrtakt och både Mercury och Hondan får jag bättre känsla med.

 

Lycka till och kika och läs mycket innan du handlar...

 

/Andreas

 

Senast ändrad av Salstad | 02 mars 2007 | 10:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att Amerikanarna skulle piska upp Japanarna (Yamaha,Suzuki & Honda) när det gäller att tillverka Fyrtaktsmotorer?

Dream on!

Att jag favoriserar Honda det är min personliga åsikt och den står jag för.

Men att påstå att jänkarna skulle slå jappsen på fingrarna när det gäller 4-takt då är man ute och cyklar.

 

De senaste testerna på Mercurys fyrtaktare sedan dom började tillverka dom själva pga. att de vill ha lite mer klirr i kassan är ingen hit direkt.

Veradon var väl Mercurys första egentillverkade 4.stroke om inte jag minns fel.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert... Så kunderna kräver att de BARA skall sälja Honda och inget annat. Så länge de kan välja Honda är det väl bara bra om det finns fler märken?

 

Eftersom jag pratade med ägaren till marinan i förra veckan och att han sa precis så till mig, så kan jag inte tolka det på annat vis.

 

Eller han kanske ljög mig rätt upp i ansiktet, men till vilken anledning då?

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


MarcusR!

 

Var kan jag hitta de tester där Mercury Verado inte varit någon hit?

 

Skulle vara kul att läsa.

 

Mvh

Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/f273797e555ba707c12571f0002cebe0?OpenDocument

 

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,326&Language=no-NO

 

Här är lite tester som jag hitta ang 150 hk

ang veradon så är det i dom här testerna endast att den dra lite mer bensin!!

Är det någon mer som har egna erfarenheter av 150 hk 4 takt av de märken som finns??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den information jag har fått kommer ifrån ett livetest.

Inte från någon tidning utan en provkörning med samtliga motorer där erfarna båtförare fått testa de olika fabrikaten.

 

H/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då verkar det ju vara ett trovärdigt test.

Helt utan dokumentation? Är det bara baserat på testarnas känsla?

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fiske för länkarna

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev jag väl inte... Jag rekommenderade Mercury Verado för att det är ny teknik som gör den grymt tyst. Nackdelen är att den drar rätt mycket bensin på maxfart men är samtidigt rätt så snål på lite lägre fart och jag personligen ligger inte och kör 100% så stor del av tiden jag är ute på havet.

Vad det gäller 4-taktsmotorer så tror jag inte idag att det är så stor skillnad, Honda gör jättebra motorer men att generellt säga att Japanarna är bäst är ju ett vågat uttalande. Vet du förövrigt var Yamaha, Suzuki och Honda tillverkar sina motorer?

Nä jag vill inte spåra ut ämnet och inte heller starta nån bråktråd så om jag får hoppa tillbaka till trådskaparen så tycker jag att du skall åka till en marin och provköra lite. Det finns på västkusten iaf. flera som har båtar i vattnet som du kan provköra och känna själv vad du tycker. Men som sagt prova Veradon, tror du kommer bli positivt överraskad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hör du inte själv?

 

Om du som kund kom till ett ställe som sålde Honda och Yamaha. Skulle du då säga till ägaren Kan du inte sluta sälja Yamaha, Honda är ju så mycket bättre ? Du kan ju köpa Honda om du vill ändå.

 

Ja ja skit samma... men det är ju löjligt om man skulle säga nåt sånt eller dessutom göra det som ägare. Då tappar man ju alla andra kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sålde de inte Yamaha utan Evinrude.

Men skit i samma, det var vad han sa till mig i alla fall.

E-tec motorerna går bra som tusan snålt tyst och väldigt rappa, men de har krånglat för mycket.

Inte alla men ett antal av motorerna.

Men nu handlar denna tråden om 4.takt inte tvåtakt.

Jag håller med dig om att trådskaparen borde bilda sig en egen uppfattning.

Genom att testa olika märken, Vad jag har skrivit är ju vad jag varit med om, mina erfarenheter.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...