Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

När skall man använda draggen?

Rekommendera Poster


Är ganska ny som båtägare och har inte så mycket erfarenhet av ankring. Till den båt som vi köpte följde det med en dragg, när är det lämpligt att använda denna typ av ankare och är det någon botten som är bättre respektive sämre?

 

Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patentdragg med kedja framför användes med fördel vid ankring på hård botten - grus, sten och berg. Bruce och Danforth fungerar bättre på mjukare bottnar. Du bör undvika de s.k. plättarna. /CC

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draggen är dålig, den lägger sig och hasar över botten utan att gräva ner sig. Draggen lär ha fått sitt namn från att man draggar bara med det. men som tidigare sagt, det är bra om man vill leta efter saker utmed botten...

 

 

Senast ändrad av Kritor | 25 februari 2007 | 21:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på de svar som jag fått så undrar jag nu om det är någon större ide att ha kvar min lilla dragg i båten? Jag vill nämligen ha ett bra ankare som jag kan stanna till i naturhamn med på ett bra och pålitligt sätt. Vi har en Nidelv 24 med vikt strax under 2 ton, några konkreta tips?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt på botten, Bruce ankare har fungerar bra för det mesta.

I vättern med lera eller sanbotten fungerar pläten fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draggen är ett så kallat lunchankare. Med andra ord kan du använda draggen när du vill göra ett kortare standhugg och det inte blåser och du har uppsikt över båten. mvh/Nitro  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sea sea butikerna säljer ett ankare som kallas rorsman, en kopia av bruceankare mycket bra har jag hört, är själv ny båtägare och har bara haft dragg vilket jag tog upp vid ett samtal på jobbet, då dom undrade vad jag använde när jag skulle ankra då, min dragg har fungerat utmärkt vid de 5-6 övernattningar jag har haft, ett par av dom i ganska hård vind, men visst att komplettera med typ ett bruceliknande är nog inte fel. Man får använda sig av den samlade kompetensen på MG.(även om den ofta spårar ur)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var synd att frågan inte las i dösnack, då hade svaret som du förstår varit av en annan karaktär......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allesammen

 

Jag kör med ett Bruce 10kg, en dragg 7kg och en dragg av modellen 1kg.

 

Bruceankaret använder jag i 99.9% av alla strandhugg. Draggen har kommit till användnig i vissa steniga miljöer eller som spring när det varit blåsigt. Min ligga 1kg:s dragg använder jag när det är brist på folk på båten. Använder det som lasso mot land.

 

Men behöva välja ett ankare skulle det vara Brucetypen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog att satsa på ett Bruce-ankare till sommaren. Man vill ju kunna lita på den förtöjning man gjort så att man kan koppla av. Vad är en lämplig vikt på ett sådant ankare baserat på era erfarenheter, min båt väger nästa 2 ton.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det brukar stå att 7,5Kg är bra upp till 2,5 ton, fast det skadar kanske inte att överdimensionera och gå upp ytterligare en storlek.
Själv ska jag skaffa ett på 7,5Kg till min båt som väger under 1,5ton. Finns med bra priser på biltema och andra billighetsaffärer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillade captain cods replik. Man kan ha mer än ett ankare i båten. För olika bottnar o man kan också slänga i alla för att va på säkra sidan om man skulle övernatta nångång. Alla tycks klaga på draggen men använd rätt så är den nog bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Ziggeman:

Alla tycks klaga på draggen men använd rätt så är den nog bra. 

Bra är nog en överdrift men den kan fungera i vissa sammanhang. Som när man draggar efter svärmor i fel sjö ;)

DENNA ihop med en tunn lina kan vara väldigt praktisk ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för vikt på draggen? Som sagts kanske inte det bästa ankaret.

Kan även användas som ankarvikt och fästa med en rostfri krok runt ankarlinan för huvudankaret och fira ner en bit på linan. Då kommer oftast huvudankaret att få bättre fäste. Samt ankarlinan kommer ner djupare så om någon båt kommer nära så blir det lite mer marginal för passage.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en botten med naket, sprickigt berg eller lösa stenblock är nog draggen det bästa ankaret. De smala, spetsiga flyna kan kila sig ner i skrevor och greppa bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dragg fastnar bra i stenrösen. Där blir de ofta kvar också. När vi dök på "bra fiskegrund" så fanns det många draggar. Vi tog upp och förökte sälja. Gick inte. Drag var mer eftertraktade.

Att en dragg skulle fastna i bättre i sprickor än tex CQR eller Delta tror jag inte på. Skulle nog tro att även ett gammalt stockankare klarar det bättre eftersom det oftast är tyngre.

Det som ger säkrast ankring är när vikten av ankartåg och ankare är så stor att det inte kan stäckas upp. Kolla ett ankare på ett större fartyg. Någon som tror det ger ett bra fäste i botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wahlis, ska du ankra stäv-mot-land  över natten ska du nog ha bruce eller delta på 7.5 kg och så mycket kedja du orkar, alternativt någon meter kedja och sen en ankartampsvikt för de svåraate ankringarna. Jg använder aldrig det men ankrar väldigt kräset, vill inte ha ett uns av oro när jag ska sova. Det är ju semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Bra är nog en överdrift men den kan fungera i vissa sammanhang. Som när man draggar efter svärmor i fel sjö ;)

DENNA ihop med en tunn lina kan vara väldigt praktisk ibland.

"väldigt praktisk ibland."

När tex.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Caribic410:

När tex.?

Den går att kasta ganska långt och man kan få lite fäste i buskar på land.

Eller att få tag på en ankartamp på botten.

Själv fångade jag en båt. Motorn stannade i hamn och han drev mot de andra båtarna.

Jag kastad draggen som fastnade i hans pulpitt och kunde hålla fast honom tills han fått igång motorn.

Kallas ju även "änterdragg" vilket kan viss indikation om fler användningsområden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Den går att kasta ganska långt och man kan få lite fäste i buskar på land.

Eller att få tag på en ankartamp på botten.

Själv fångade jag en båt. Motorn stannade i hamn och han drev mot de andra båtarna.

Jag kastad draggen som fastnade i hans pulpitt och kunde hålla fast honom tills han fått igång motorn.

Kallas ju även "änterdragg" vilket kan viss indikation om fler användningsområden.

🖒 var lite det användningsområdet jag var ute efter. Oftast svajar jag när jag e själv men ibland vill man ju lägga till. 

Funkar denhär stora "fiskkroken" bättre än en liten dragg. Fördelen med lilla draggen som jag ser det är att den ihopvikt inte trasslar ihop sig med andra snören å tampar när den ligger i låda med massa såna. Misstänker kroken trasslar in sig?

Det såklart går ju att lösa genom att ha den på en "särskild plats" frågan är egentligen. Kommer jag tycka det är "värt" mödan att ha en.. i förhållande till liten 0.5kg (eller vad den väger) dragg?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Caribic410:

"väldigt praktisk ibland."

När tex.?


När man, som jag, seglar ensam och ska lägga till i naturhamn. Först går jag in för att se att det är djupt nog. Sen backar jag ut, fäller ankaret och glider sakta in mot land, går fram i fören och kastar kroken mot nåt som jag tror kan ge fäste. En spricka, en stenbumling eller en gren. När kroken satt sig kan jag spänna upp och sen fixa ankarlinan. Därefter drar jag mig in, kliver iland och förtöjer med en riktig lina.

Jag tror det hade blivit väldigt svårt att lägga till i naturhamn utan en sån.

Till i år tror jag att jag ska fixa en liten påse med sand i och fästa på kroken för att göra den lite tyngre och också dämpa den så den inte studsar så mycket på berg.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:


När man, som jag, seglar ensam och ska lägga till i naturhamn. Först går jag in för att se att det är djupt nog. Sen backar jag ut, fäller ankaret och glider sakta in mot land, går fram i fören och kastar kroken mot nåt som jag tror kan ge fäste. En spricka, en stenbumling eller en gren. När kroken satt sig kan jag spänna upp och sen fixa ankarlinan. Därefter drar jag mig in, kliver iland och förtöjer med en riktig lina.

Jag tror det hade blivit väldigt svårt att lägga till i naturhamn utan en sån.

Till i år tror jag att jag ska fixa en liten påse med sand i och fästa på kroken för att göra den lite tyngre och också dämpa den så den inte studsar så mycket på berg.

Precis så jag använt draggen. Så frågan är fördelar/nackdelar med denna mot liten dragg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draggen bör användas när man har något att stoppa in den i.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Caribic410:

Precis så jag använt draggen. Så frågan är fördelar/nackdelar med denna mot liten dragg?


Draggen har ingen krok som kan fästa runt saker, utan den måste haka i kanter eller sprickor. Men det är nog ingen stor skillnad i de flesta fall. Jag skulle nog vara lite orolig för att draggen, som ser ut att vara gjuten (och därmed spröd), ska spricka vid för hård kontakt med berg. Kroken är nog extruderad/smidd och dessutom tunnare och lättare så den böjer sig och studsar mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Det såklart går ju att lösa genom att ha den på en "särskild plats" frågan är egentligen.

Gurkburk dvs en pyts med lock för dragg och lina, jag har även en garnblåsa i anda ändan ifall man måste dumpa allt i sjön.

Har tidigare haft dragg men den tappade ett fly vid något tillfälle.

Änterdraggen har en bra förmåga att fästa i duskar och träd. För oss som har sådant på öarna.

De gånger jag lägger till vid land använder jag samma metod som Raol. Det fungerar utmärkt.

Man kanske skulle fixa en till med sandpåse och gummiklädda armar.

Fast helst vill jag ha en sådan här:

 

Harpunkanon.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Ziggeman:

Gillade captain cods replik. Man kan ha mer än ett ankare i båten. För olika bottnar o man kan också slänga i alla för att va på säkra sidan om man skulle övernatta nångång. Alla tycks klaga på draggen men använd rätt så är den nog bra. 


Var hittar ni alla gamla trådar.

Tråden är från Februari 2007, så vi får hoppas att TS löst sina problem för länge sen.

Dragg tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. De första 25 åren av mitt seglarliv använde jag bara dragg - visste inte att det fanns nåt annat. Under 15 av de åren hade jag en 3,5 ton tung havskryssare. Jag draggade inte mer under de åren än vad har jag gjort efter det och med betydligt mer sofistikerade och berömda ankartyper. Svajankring var inget som förekom - däremot låg jag ofta i SXK-bojar. På den tiden fanns det ofta lediga sådana - även på sommarhalvåret.

Värsta draggningsnatten var sommaren 2004 med en 3,1 ton tung båt och då draggade jag tom med ett 16 kg äkta Bruceankare med kätting. Den natten ankrade jag om och förhalade 5 gånger.

Brukar alltid ha 3 - 4 kopletta ankarutrustninga av olika typer ombord och alltid är en dragg en av dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev toaen:


Var hittar ni alla gamla trådar.

Tråden är från Februari 2007, så vi får hoppas att TS löst sina problem för länge sen.

Dragg tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. De första 25 åren av mitt seglarliv använde jag bara dragg - visste inte att det fanns nåt annat. Under 15 av de åren hade jag en 3,5 ton tung havskryssare. Jag draggade inte mer under de åren än vad har jag gjort efter det och med betydligt mer sofistikerade och berömda ankartyper. Svajankring var inget som förekom - däremot låg jag ofta i SXK-bojar. På den tiden fanns det ofta lediga sådana - även på sommarhalvåret.

Värsta draggningsnatten var sommaren 2004 med en 3,1 ton tung båt och då draggade jag tom med ett 16 kg äkta Bruceankare med kätting. Den natten ankrade jag om och förhalade 5 gånger.

Brukar alltid ha 3 - 4 kopletta ankarutrustninga av olika typer ombord och alltid är en dragg en av dem.

Jag använde också en sådan där hopfällbar dragg utmed Bohuskusten i många år, problemet var emellanåt att den fick alldeles för bra fäst i stenrösen och sprickor, när den skrotades hade den bara tre flyn kvar.

Köpte sedan en brucekopia på Seasea, som då hette "Byggplast och båtprylar". Denna fick en behandling med vinkelslipen då jag vässade flyna. Efter det funkade även den bra, om det inte varit för att ålgräsängar på lerbotten, men där skall man ju ändå inte ankra eftersom det är fiskarnas barnkammare.

Största problemet som jag upplever det, men paraplydraggarna är att man jan slå sig på smalbenen när man fäller ut flyna, eller klämma fingrarna när man fäller ihop den.

 

Idag har jag ett original Bruce och ett CQR som reserv, CQR togs tydligen fram för att förankra allierade flygbåtar och amfibieflygplan med. Även på detta ankare kan man klämma fingrarna. Undrar hur det skulle klara vårplöjningen på åkern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar hur det skulle klara vårplöjningen på åkern?

Antagligen. Vi provdrog ankare på land, jösses vad den drog fast även i ganska hårt underlag. Det blir små åkrar.. Delta är lite bättre och framförallt klämmer man sig inte. Landrover som kördes i öknen hade ofta Danforth till vinschen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag använde också en sådan där hopfällbar dragg utmed Bohuskusten i många år, problemet var emellanåt att den fick alldeles för bra fäst i stenrösen och sprickor, när den skrotades hade den bara tre flyn kvar.

 


Jo - att en draggen tappade ett flyn hände en gång.

Vi delade den båten med kompisen under 10 år. Kompisen hade haft båten och han hade hade legat med akterankare utanför sin villa på Kalvbogen, Smögen, för att plocka ur och städa av båten. När han skulle ta upp draggen för att gå och lägga båten på båtplatsen satt draggen fast. Han försökte på alla sätt att få upp draggen och till slut lyckades det. Då saknades ett Fly.

Detta var en lördag och affärerna hade precis stängt när han ringdeoch talade om vad som hade hänt. 

Vår familj hade tänkt sticka iväg på Lördag eftermiddag, så jag åkte ut till lotsen och grodmannen Börje Larsson på Smögen. Han brukade ju dyka och lossa ankare i Smögenhamnen vid behov och han brukade plocka uppsådana som man tappat eller släppt.

Det enda han hade var ett CQR på 7,5 kg som jag fick för 100kr plus att jag fick några mindre av olika typer på köpet bl.a nåt litet Danforth. Det var väl så jag kom å att det fanns andra typer av ankare än dragg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...