Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
melle

Vilken typ av seglarkläder?

Rekommendera Poster


Ska börja segla nu i vår och behöver veta vilken typ av kläder som behövs för seglingen här. T.ex. segla till Västkursten till Gotland som längst. Behöver man ett offshoreställ? eller räcker det med Crewjacka? Vad har ni på er när ni seglar? Visst. Det beror ju mkt på vad det är för väder man seglar iväg i...


 
Typ av skor? underställ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vanlig sommarsegling har jag till 90% jeans eller shorts, kanske t-shirt, barfota eller seglarskor. Vid sämre väder ett gammalt tvådelat Mustoställ av okänd årsmodell med tidigare nämnda klädsel under. På vintern, långkalsonger, t-shirt och polo i lager på lager och en flytoverall. Stövlar har jag men använder sällan. Flytväst, nästan aldrig, men ofta säkerhetssele. Även ett vanligt orange galonställ med sydväst duger gott när det regnar lite. Det behöver altså inte vara något speciellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad är ett offshoreställ? Crewjacka?
 
Offshoreställ i direkt översättning borde väl bli sjökläder - kläder man använder till sjöss. De som bäst känner detta område är fiskare som vistas till sjöss. Jag tror de mest kör med vanliga galonkläder.
 
Crewjacka är för besättningen så en sån kan man ju inte ha om man är skeppare.
 
Ja det är inte lätt det här med kläder. 
 
Brukar bli långa trådar.
 
Själv skulle jag kunna tänka mig en överlevnadsdräkt att dra på för att utforska kusten utanför säsongen. Då fungerar visst kläder med teflonmembran som bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, oftast är det shorts eller jeans, tröja efter temperatur. På våren och hösten fleece med min gamla Gill-jacka typ Key West över, om det regnar kör jag med jackan och tillhörande byxor som går högt upp i ryggen - skönt. Underställ och tjocka strumpor om det är riktigt kallt. 

 

Skor har jag bara om vädret kräver det, annars seglar jag barfota. Gympadojjor funkar bra, jag har också ett par North Sails seglarskor av modernt snitt, inte sådana där bruna lädergrejor med vit sula. Skall köpa nya stövlar i vår då de gamla gått sönder som jag haft i fem säsonger, ett par låga Tretorn med ganska slät sula som jag köpte billigt på Ica Maxi.

 

Annars, tja - toppluva om vädret kräver det.

Skärmmössa kan vara skönt.

Sjyssta solglasögon.

Tröja med krage kan vara skönt om det blåser eller solen är stark.

Handskar, jag kör med skidvariant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kör med mitt Musto Offshore (MPX) det är väl lite överdrivet för att ha innomskärs men jag trivs. Om man inte vill lägga samma pengar tror ett nytt sådant idag ligger runt 13 kkr så finns ju gill eller musto breathable. Tycker man ska ha ett seglaställ om man seglar mycket, kommer alltid till användning.

 

MVH

 

CAlle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..eller Gore tex skidkläder

Då blir det som ett kinderägg .. fast bara 2 överrakningar 

Till havs och till fjälls

 

post-11345-1394234954,8496_thumb.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Vad det gäller moderna andasplagg så är frågan om det är värt att satsa på dyr kvallité? för det verkar inte spela så stor roll vad det gäller kvallitén, alla andasplagg har kort livslängd, vad det gäller just andningen och vatten tätheten i regnplagg. Rätta mig om ja har fel! 

   Vad det gäller en mellankvallité/prisklass är min egna erfarenhet att de plaggen bara funkade optimalt 3 säsonger.

 

   Och när det gäller kall väderlek är naturmaterial det pålitligaste: läder i skodon (väl insmort) och ylle närmast kroppen. Dagens tunna å mjuka ylleunderställ kliar inte!

   Hur bedömmer man kvallité i förhållande till pris? Jackan på bilden har ett yttertyg av ordinär bomull och fodrad med ett tunnt lager syntetfilt och ett glatt foder.

   Den köptes på rea för en spottstyver (inget märkesplagg) för mer än 15 år sedan å verkar var totalt outslitlig (använder den året om). Inget slitage på yttertyget överhuvudtaget! Inte en enda sömm har gått upp och blixtlåset är helt intakt!

   Som jämförelse har ja haft jackor som kostat det 5-dubbla å som fått kasseras innom 5 år!

 

   Och man behöver inte nödvändigtvis köpa speciella sjökläder. Prismässigt är det oftast fördelaktigare att inhandla plaggen i en välsorterad sport/fritidsbutik, som exempelvis ITAB / www.idefixteko.se 

 

   Vad det gäller kvallitetsplagg speciellt framtagna för sjöbruk säter ja GILL främst / www.yachteq.se

 

  

post-1968-1394234955,0322_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller INTE med!

Billiga andasplagg kanske håller 3 år men jag har haft Gore-Tex i snart 20år! Visst min första jacka är utsliten men jag har fortfarande min Musto HPX från -98? kvar. Används inte så ofta men ser fortfarande ut som ny!

 

En rekommendation:

Fundera på hur du kommer att använda grejerna.

Seglar du i ur och skur eller bara när det är fint väder?

 

Jag kappseglar och seglar på semestern och har följande:

Offshore jacka Musto HPX (från 98?) - Stor klumpig och används inte så ofta

Är dock guld värd på tex nattsegling till Gotland.

Sail Racing Spray 2-lagers Gore-Tex (från -03) - Funkar perfekt på kappsegling, på semestern och på stan en lördagskväll. Det är en kort stilren snygg jacka utan huva eller en massa design. Kan varmt rekommendera.

Gill Gore-Tex byxor (från 98?)- Hållt många år används många dagar per år. Kan varmt rekommendera.

Musto Gore-Tex stövlar (från -02)- Antagligen den mest underskattade segelbåtsprylen. Tvekade länge innan köp men helnöjd från dag 1, ALDRIG mer kalla, fuktiga fötter!!!

 

Alla mina grejer är äldre än 3 år och de funkar perfekt, byxor och stövlar är slitna men funktionen finns kvar. Se bara till att vårda kläderna.

 

Jag skulle satsa på nåt du kan använda till mer än segling, kanske en kort jacka typ min Sail Racing som du kan cykla till jobbet med, till det en kort byxa (har ej testat) som du kan ha i skogen eller cykelturen och sedan att par Gore-Tex stövlar. Eller ett par vanliga seglarbyxor dvs ej Gore-Tex men sitter man mycket still behövs det inte.

Till detta givetvis lagerprincipen och INGA bomullsgrejer nånstans...

Jag skulle hellre satsa på segelprylar och åka skidor med dem än tvärtom, kläder slits mycket på båten och det finns mycket att fastna i och då gäller det att ha bra grejer...

 

Som komplement till detta köpte jag iår en billig Rivö-jacka som ser helt OK ut och verkar hålla för vatten men andasfunktionen verkar vara mycket sämre än Gore-tex. Jag köpte den billigt (790:-) för att testa och ev ha som profilkläder och till det funkar det kanske?

 

Innan jag köpte min Sail Racing jacka köpte jag en Helly Hansen Nästan som Gore-Tex som jag iofs använt mycket men som jag nu slängt, den var bra ca 3 år och efter 5 år värdelös.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Ja när det gäller toppgrejer hoppas man ju att de ska hålla åtskilliga säsonger. Men smakar det så kostar det! Men lönar sig givetvis i längden.

  Men priser å kvallité behöver inte nödvändigtvis följas åt. Efter att ha köpt & använt både Helly Hansen, Haglöf & Gill-underställ, utan att bli nöjd, fastnade jag för ett ribbmönstrat syntetställ på ÖB/Överskottsbolaget för 137 kr! (långärmad över -å underdel) som var både skönare å mer funktionellt.

 

   Mitt GILL/Key West-ställ är ju toppen, men för osmidigt å väl varmt sommartid, så det kör ja mest med vid busväder och rejält regn.

   Det som är svårt är att få tag på är ett lätt å bra ställ som andas, för lite snällare ruggelväder, å till ett hyggligt pris. Och det är för sånna plagg som man nog får söka sig till frilufts/klätterbodar. 

 

Bild. Ej andasställ!

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är svårt är att få tag på är ett lätt å bra ställ som andas, för lite snällare ruggelväder, å till ett hyggligt pris. Och det är för sånna plagg som man nog får söka sig till frilufts/klätterbodar.

 

Det är just den kombinationen som är svår att få att gå ihop!

Men jag rekommenderar alla att satsa på en bra (för varje individs behov)jacka för de använder man så mycket. Det kan då vara en enklare seglarjacka som tål lite stryk men även annat såklart även om jag inte rekommenderar det.

 

Har Andreas melle köpt något ännu, i så fall: Vad blev det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De funktioner som jag uppskattar mest med mitt seglarställ är:

Hög flisfodrad krage.

Flisfodrade fickor att värma frusna fickor i.

Luvan är skön, men kan kännas lite klumpig.

 

Jackan är flitigt använd både på sjön i hamn och nu i vinter när det har varit gråväder.

 

En tunn flis tröja/jacka under värmer när det är lite kallare.

 

Till sambon köpte vi ett sail performance ställ för 1200:- och det fungerar utmärkt, och uppfyller grundkraven ovan. hur länge det håller återstår att se.

http://www.sailperformance.com/products.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett SailPerformance ställ förrförra året. Funkar perfekt!

 

Hade tur med vädret men har testat det i duschen!! 20 minuter med fullt pådrag från sidan och uppifrån - inte en droppe in! Dessutom andas det ordentligt så man blir inte svettig.

 

För de få kronorna (1300:- ca.) är det ett fynd.

 

Har en korvflytväst med säkerhetssele som alltid är kopplad med en tamp till en lämplig plats. På fötterna ett par gröna Tretorn skogsstövlar med gula sulor. Bekväma och greppar perfekt.

 

Under lättare förhållanden har jag ett Regnställ för golfare. Vindtätt och skyddar mot stänk.

 

I sommarhögtryck med 3 m/s och 30 gr. varmt - helst ingenting. (Man får i detta läga dock vara försiktig när man winschar hem på förseglen - risk för att man fastnar med.... 12.gif\)

 

(OBS - Jag har ingen som helst koppling till distibutören av detta ställ eller Tretorn eller med något av nämnda företags intressenter 26.gif\)

 

 

 

Senast ändrad av Sarnblad | 10 mars 2007 | 14:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute o segla 30:de November -06. Undertröja,fliströja,flytväst, på det en vind o vattentät jacka. Långrör o skidbyxor(höga), varm o gott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ovärderligt med den höga kragen som finns på offshoreställ, men man kanske oxå ska sitta i vatten under flera timmar så jag föreslår ett ordentligt regnställ, typ Plastimo, i varje fall beträffande byxorna.

Janne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang skor, så är nog det sämsta man kan tänka sig, att gå barfota. Det finns mkt att fastna och riva sönder sina tår och fötter på när man måste gå fram på däck i dåligt väder. Dessutom ger det dåligt fäste. Det finns många viktiga regler till sjöss, men en av de viktigaste är, -Håll Dig frisk och skadefri. 

Janne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..en liten sak som ingen på MG har tagit upp är handskar !!!!!

 

Har vi någon bäst i test patrull som kan lämna tips ??

 

Jag tycker handskar som INTE KAN BINDA FUKT är bra ..

tex :flees ,man skakar bara avdom så är dom som nya/torra igen, men dom greppar dåligt tyvärr.

 

//J 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns handskar i neopren (är osäker på materialnamnet) samma som dykare använder, som släpper igenom vattnet men värmer sedan. Dom är gummerade i handgreppet. Sunridge och Rapala är namnet på de jag känner till. Bra grepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen lust att lägga tusentals kronor på ett seglarställ och funderar faktiskt på att köpa ett SailPerformance.

Kan du (eller andra som köpt ett) inte berätta lite mer?

Hur är passformen? Verkar kvaliteten ok? Har hört någon som tyckte tyget var i tunnaste laget, stämmer det?

Andra synpunkter?

1500 spänn är onekligen mycket billigt, såklart undrar man varför.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har skickat efter ett sailperformance, har inte hunnit använda den än, men storlekarna är i största laget, jag har S i vanliga fall men skicka efter en XS den är som en M, lite tunn kanske men rymmer mycke under och  e snygg behåller den trots att den e stor, kommer nog inte o frysa i alla fall !! /Moa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget negativt att säga om SailPerformance stället så här långt, storlekarna är stora, men om ´ man följer måttangivelserna på sidan så passar dom.

Ang handskar så ska man inte ha material som kan smälta om man seglar, en tamp som löper i handsken kan lätt smälta fast handsken i skinnet och det gör ruggigt ont!

post-14277-1394234977,5813_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


SailPerformance, och Henry LLoyd är bra seglar kläder, samt peak

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


  Om man slipper tänka på plånboken sätter ja GILL främst. Å de har ju allt man behöver i klädväg, från kallingar till regnställ å allt däremellan huvudbonader!

 

  

post-1968-1394234978,0351_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att dagens sjökläder med kvalité är vind/vattentätka med andasfunktion är en självklarthet. De faktorer, utöver dessa, som jag tycker är viktigast vid valet av märke är passform, rörlighet och smidighet i plaggen. Det märke som jag funnit är bäst på dessa egenskaper är Pelle P. Titta in på deras hemsida www.pellepetterson.se så kan du läsa mer på deras design och funktionssida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/vi/18358434.htm?ca=9_s

Det här ekonomistället har jag polare som använder ända in på vinterseglingen. Tror att det är en mustokopia som funkar bra.

ett par seglarstövlar är värt i busväder. Då vill du gärna inte snålat på några hundra för sladda runt på däck utan skor och slita upp foten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt jag säger är Henri Lloys ocean- serien. ( herrar)

och Henri Lloyd offshore- serien ( damer)

Detta är otroligt bra kläder jag varmt rekomenderar. Men det svider i plånboken, men det e värt det jag lovar.

 

Carro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ovan skriver så beror det på hur du seglar och vad du seglar. I lite sjö så sitter de i andra moderna (högre fribord, bredare osv.) båtar med t-shirt på sig och jag med min låga -40 talsbåt nästintill med snorkel. Så kraven kommer ju redan där. Själv åker jag skidor på vintern också så jag har införskaffat ett Halti ställ jacka hängselbyxor ca 12kkr inklusive foder som fungerar otroligt bra. Men oftast blir det sarong, jeans eller liknande slapp klädsel då jag trivs mycket bättre när vattnet bara kommer nedifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Min Mulion X4 har hängt med i 15 år ska snart byta till en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Tack för länken den finns nu i favoriter. Min Mulion X4 börjar bli rent mekaniskt sliten så det är nog tid nu. Den är ju dyr men den har varit kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...