Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
boatnisse

ny tråd :)

Rekommendera Poster

hej hej :D hur går det med era båtar ? några nya projekt på gång? renoveringar?:P själv så väntar jag på väv så jag kan plasta akterspegeln till utombpordaren sen när det är gjort ska jag på nåt sätt vända den uppochner och slipa och måla den i några snygga färger funderar på blå... hoppas alla DELTA ägare BÖRJAR VAKNA TILL LIV OCH BÖRJAR SKRIVA HÄR IGEN! // Wilhelm.  ps. säljer gummibåt med 20hk are om någon är intresserad går perfekt :D ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Ska du lacka om hela båten? Varför i så fall? Jag är i och för sig partisk i målet, men jag tycker att vita Delta 17 DC är de vackraste. Skrovformen kommer bäst till sin rätt när den är vit (eller vaniljgul som dom blir med åren). Då är det bättre att jobba med en färgad stripe eller liknande för att få till något spännande. Men det är ju bara vad jag tycker, och det behöver ju inte alla hålla med om.

 

Jag skulle förresten vilja måla om durken invändigt (vit såklart), men vilken typ av färg ska man välja för att slippa att färgen flagnar av efter något år eller så? Någon som vet?

 

                m.v.h / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej hej min är årsmodell -74 och motor -77,

 

ziggalo: japp det ska jag, eftersom pappa är billackerare och den var ganska sliten. men upp till  (kanten och upp) lägger jag vitt först sen blir det nog rosa eller lila pearlemo :D eller nåt sånt, så i solen går den i rosa eller lila och i skuggan är den vit. bli mäktigt! sen nertill blir den typ marinblå eller något spännande. Ville ha några andra färger men tänkte på att båten är ju lättare att sälja om man nu vill detta.

Hmm... durken... vet inte du jah lägger epoxy och sedan vanlig billack.

 

Senast ändrad av boatnisse | 01 april 2007 | 23:40

post-23377-1394234993,0468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis målat om min med blå färg och tycker det blev riktigt bra. målade durken för ett antal år sen med en mögelresistent färg som jag blev rekomenderad av en båtmeck, men den var kass! Skiten flagnar av, och mögel sprider sig precis som man inte vill att det gör, Iofs bara att tvätta av, men så mycket för proffs-färg

bifogar en bild på min nya lackering...

Race on kamrater.

post-12761-1394235151,7954_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen hejsan! det var längesen, hur går grunkan? shit det blev juh gör snyggt!! fanken vad synd, men det är väl så, får man ta så får man också ge :)  var ute med min idah :) går snabbt som en kanon :D 50-60 knop

är härliga saker det V6:a också :) mvh wilhelm.

 

önskan om ett bättre väder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det har varit lite dåligt med påloggande från min sida. Trodde inte att det skulle bli någe mer båtåkande för min del eftersom jag har flyttat till norrland med enbart en liten sjö i närheten. men planen är att ta upp båten och åka wakeboard efter den, så nu är man igång igen...

V6a å 60 knop låter helt okej! min logg slutar att fungera (nålen bara hoppar) efter 35 knop, så jag har ingen aning om hur fort det kan gå...

 

Som sagt, nu hoppas vi på bättre väder!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe  okej okej, joo det är väl kanske lite dyrt att ha båt då man inte kan åka en längre sträcka. :) jodå det kan nog vara skoj :) haha det  kan man lungt säga men det gäller att titta noga i tanken innan så den är full haha, 50knop ~92km/h hehe man får gångra det gånger 1.852km hehe

post-23377-1394235151,9439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen Nikanor!

Som är vår senaste medlem. Berätta gärna lite om din båt, vilket skick den befinner sig i och om du har några speciella planer med din båt. I denna lilla klubb finns det några som håller på att renovera sina Delta och några som bara kör (tror jag), själv håller jag alltid på med något till båten eftersom det är så kul, men tiden räcker inte riktigt till (det är tyvärr så mycket annat som måste göras). Boatnisse verkar inte ha samma tidsbrist som jag eftersom han lyckats totalrenovera sin båt till ett mycket fint skick.

                            m.v.h / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! å tack, ja det är en gul delta ss med en volvo penta v8 på 225hk med ett vp 280 drev,värkar ej var anpassat för v8 lite väll varv villig.

den är väll i sisådär skick. Tanken var väll att fixa till den lite, lacka om den byta ut soffan fram till 2 stolar fixa en ny ruta blir nog lexan eller nått.. kläom soffan bak. och plasta i botten fram, flytta bateriet byta ratt flytta mätarn, föregående ägare har gjort en egen konsol för mätarna inte så snygg så jag ska sätta in dom i orginalkonsollen. och ev montera en sterio... Den är ju rätt baktung med den där motorn, så jag tänkte höra vad ni tror är bättre? sätta trimmplan eller anvaända mej av vatten tanken som sitter i föran.

hej å hå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det låter som om du har en hel del att göra framöver, så skoj. Själv har jag ju ingen SS, så jag kan inte ge dig så speciellt bra råd, men vad det gäller Vattentank eller Trimplan, så hade jag försökt med trimplan först eftersom båten då är lättare. Men vad vet jag.

Upplever du det som ett stort problem att båten är baktung? Hur fort går din båt förresten? Men en sådan stor motor på ett sådant litet skrov!

Jag har aldrig sett en SS i verkligheten, så hur går en SS i lite högre sjö?

        Nyfiken / Ziggalo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så måste jag ju passa på att välkomna vår senaste medlem Lill3m4n

också. Du får gärna berätta lite om din båt, vilket skick den befinner sig i och om du har några planer med din båt. Det är alltid roligt att höra vilka projekt andra har på gång, och om det går att dela erfarenheter.

 

                      / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så hemskt mycket zigge för att du hälsat dom nya medlemmarna välkommna ! det gör jag också! hm... en v8 häftiga saker det:P

 själv har jag en V6 Mercury utombordare men det ska bli ändring på det i höst jag har också en Delta Dc, du får gärna lägga in bilder skicka länk om du har bilder nån annanstan / något annat Mvh wille  !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen.. ja du hur fort den går.. har ingen gps eller knopmätare än.. men enligt föregående ägare så kring 50 knop..men det får vi se när jag köpt ekolod med fartlogg. nja gör väll kanske inget att den ä baktung den gungar gärna lite när man kör.. har inte hunnit köra så mycket i nå större sjö ännu kring 30-40 cm dynigar å det gick då bara fin fint, jo en hel del är det att göra men som tur är så är vi 2 jag å min bror.. skulle tippa att det är lilleman som är ny. äre nån som vet vad optimal utväxling skulle kunna vara? och om det står nånstans man kan läsa på mitt drev? och vilka underdelar som passar till mitt drev. kommer nog en bild eller två i fotoalbumet i kväll :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fina bilder du:P  men är det inte jobbigt utan vindruta? och har du något kapell?

 

 

mvh wilhelm elofsson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! jag är ny här på forumet, men tänkte lämna lite info om vp v8.

Du bör ha 1.61-1 i utväxling till din v8 om inte drevet från början var till en mindre motor.

Det funkar visserligen med en högre utväxling men problemet blir att hitta en lämplig propeller.

Utväxlingen ska gå att utläsa instansat bakom zinkringen innanför propellern.

Skulle vara intressant att höra hur båten uppför sig i vattnet med den tunga v8an, har funderat på att sätta i en i min delta 17dc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena bergettoken, kul att du hittat till forumetGlad.

Jag följer gärna ditt Delta project i vinter, kul att du hittat andra Delta-entusiaster.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan bergtoken! Välkommen hit skall du vara! Vad har du fö någon delta då? , får gärna berätta lite om dig och din båt!

Mvh

Wilhelm Elofsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en delta 17 dc nu i höst i nyköping.

Den är delvis renoverad av tidigare ägare och har fått lite ny färg och en ombyggd inredning.

Motorn är en aq 130 med 270 drev.

Mina vinterplaner är att först montera trimplan, flytta fram batteriet(ev batterierna) för en bättre viktfördelning samt sy upp dynor till ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mycket aktivitet i den här tråden på senaste tiden?=P

Ägare till en Delta 17 DC sen en månad tillbaka ungefär.
Utan motor förtillfället, så det kan räknas väl som projekt. Men har nått på G som jag hoppas på att blir ganska fränt iaf ;)

Någon som vet vart man hittar mått/mall/ritningar på kapell till en DC 17 (med inombordare). Eller kanske någon som vill sälja ett?;)

Letar i första hand efter ett s.k. Hamnkapell

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena!

själv tog jag mitt gamla kapell och bad en skräddare göra ett nytt efter den. blev dock ingen 100% passform... jag skulle tänka mig att du ger båten och tyg till en skräddare så får han tillverka ett... 

mvh Wilhelm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aa, om det inte är nån som har ett kapell för mycket så blir det väl att ta båten till en kapellmästare hehe.

Är det någon som har monterat någon större inombordare (över 200hp iaf) i sin delta, tänkte angående hur mycket man vågar hissa den.

Nån som vet hur mycket V-botten det är? Så slipper jag fara och mäta..

Mvh



Senast ändrad av Cpr3zZ | 09 juni 2011 | 21:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hissa ?? hur långt nedanför kölen har ni era propellercentrum ?

många av dessa kom väl med 100 drev ?? och det är väl lite kortare än 270 så man bör väl hissa hel rubbet om man byter ??

ngon som provat ?

/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt vad jag menade!

Plastade igen det gamla hålet för skölden samt förstärkte gaveln lite. Nya hål är uppsågade/borrade.

Väntar fortfarande på lite delar till skölden, så har inte kunnat börja montera ännu.. :(

Mvh Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur högt planerar du att placera ditt drev ? någon sa att kavitationsplattan på en racer skall ligga 5 cm ovanför kölen .. min ligger just i höjd med kölen  (270 drev)

/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35mm över X
Har dock fortfarande inte kunnat testa då jag väntar på delar till skölden......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte Deltan idag och var ut och provade lite =)

46 knop på varvstopp med en Mirage 23, så behöver en större...

Motorn: en Mercruiser 4,3 EFI om jag inte berättade förut ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...