Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Westfjord26

Batteriövervakning

Rekommendera Poster

 

Vill gärna tacka för alla intressanta svar, men kan skulle vara väldigt intresserad av min första fråga som gjorde att tråden startades upp, är det någon som har erfarenhet av Nasa BM-1, eller ett liknande instrument

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eldar igång tråden igen, sjösatt och dags att titta över elsystemet.

Föll för ditt svar Gunnar, du har möjligtvis inte något kopplingschema, hur man kopplar en batteriövervakning när man har 2 förbtukningsbatterier och ett start? Så man fattar lite mer innan inköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag köpt en Nasa BM-1 för ett år sen direkt från England.

Tror det gick på c:a 1600:- med frakt.

Den visar allt jag behöver, enkel installation också. Alla kablar, shunt och säkringen följde med.

Men jag har ingen erfarenhet av andra märken och därför kan jag inte jämföra.

Här är länken till All Gadgets i England: http://www.allgadgets.co.uk/ag/product.asp?dept_id=1&pf_id=AG3975

post-7895-1394235023,0378_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Separat startbatteri behöver ingen datoriserad övervakning.

 

Ström-mätningsshunten sätts i serie med den från de paralellkopplade förbrukningsbatterierna utgående gemensamma minuskabeln.

Denna minuskabel går sedan från andra sidan på shunten till minus på alla förbrukare och alla laddare (generator/solpanel/vindgenerator/landströmsladdare etc).

 

Monitorn strömförsörjs av och mäter spänning på och ström in/ut till/från förbrukningsbatteribanken.

 

Länk till manualer på min batterimonitor:

http://www.xantrex.com/web/id/96/p/docs/pt/7/product.asp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Än en gång strålande, tack för svaret, kommer att komplettera min bank med en grundsats från skyller..... också med lite ny kablar, så då vet jag att jag har ett system i toppklass. Vad tar du för en heldag i en Westfjord som elektriker?........:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråden en liten stund. Har ett ekolod - Garmin 140 som har batteriindikator. Dvs den visar hur mycket ström som kommer från batteriet(antar jag:). Om jag kör ekolodet utan att huvudmotorn är igång, vid vilket värde på batteriindikatorn bör jag då blir sluta köra ekolodet utan att huvudmotorn är igång? 12V?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på om du belastar med enbart ekolodet. Det borde dra ganska lite ström så kan kanske kan betrakta batteriet som olastat och i vila. Då är nog 12,0 V en bra gräns.

 

Se tablellen sidan 7 i Skyllermarks infoblad link

 

Hur laddat ett batteri är kollas genom att mäta spänningen i vila. Hur laddade är batterierna

12,9 V fullt

12,6 V 75%

12,3 V 50%

12,0 V 25%

11,7 V tomt

 

Senast ändrad av Anders_St | 23 april 2007 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från spec:en på Garmin Fishfinder 140 finner man:

 

Usage: 8 Watt maximum

Nominal: 12VDC @ 0,5 Amps

 

Alltså, i snitt drar det en halv ampere så om du kör den i 24 timmar i sträck har den förbrukat 12 Ampere-timmar.

 

Ett genomsnitligt 75 AH/20H fritidsbatteri med peukertfaktor 1,2 räcker då till för att försörja lodet ensamt under minst 224 timmar innan det är helt tomt (9 dagar plus), 50%-urladdningsregeln ger en driftsstid på 122 Ah (4 dagar med god marginal).

 

Lodets förbrukning är nog inte något du behöver bekymra dig om speciellt, EN normal glödlampslanterna (typiskt 10 Watt) drar betydligt mer.

 

Men, om du använder lodets inbyggda voltmeter för att övervaka batteristatus med andra förbrukare typ värmare/ljus/kylskåp/lanternor etc inkopplade, så stäng av de andra förbrukarna först (troligen drar dom betydligt mer än lodet), det sista du behöver stänga av p.g.a strömförbrukning är troligen lodet självt 8.gif\

 

När belastningar är påslagna (lodet ensamt eller ihop med andra förbrukare) mäter du ju inte batterispännigen i vila, så du kan tillåta dig att spänningen sjunker aningen lägre än 11,7, hur mycket beror på belastningarna, men ner till 11 volt eller till-och-med 10,5 är ingen omedelbar katatrof så länge du laddar upp batteriet ordentligt OMEDELBART därefter, att lämna ett sådant djupurladdat batteri någon längre stund utan laddning förkortar däremot dess livslängd dramatiskt p.g.a. sulfatering.

 

Men, ett genomsnittligt fritidsbatteri kostar ju inte särskilt mycket, så man kan ju också se det som en säsongskostnad, typ man byter olja, impeller och förbrukningsbatteri varje år (så gjorde jag tidigare i min gamla båt) 13.gif\

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 23 april 2007 | 20:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg av Gunnar.

 

Fast jag fattade frågan som att man skulle få igång motorn på samma batteri. Dvs det ska finnas lite kräm kvar. Med en hyfsat lättstartad motor så är nog 12V en bra undre gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har nu testat och siffrorna stämmer på pricken:)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls, jag extraknäckar ibland som marinelektiker.

Mycket roligare än elarbete i skitiga gamla fabriker.

Var ligger båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur laddat ett batteri är kollas genom att mäta spänningen i vila. Hur laddade är batterierna

12,9 V fullt

12,6 V 75%

12,3 V 50%

12,0 V 25%

11,7 V tomt

 

Har nu köpt ett nytt batteri( http://www.bannerbatterien.com/eng/bb1/bb11/bb1106/index.asp ), laddat det och nu visar ekolodet 13.3. Har jag överladdat det eller normalt?

 

Senast ändrad av Yadis | 27 maj 2007 | 18:45

 

Senast ändrad av Yadis | 27 maj 2007 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ditt batteri är helt OK med 13,3 V direkt efter laddning. Spänningen sjunker så sakteliga efter laddning ner till 12.9 V.

 

Observera att siffrorna gäller i vila. Dvs låt batteriet stå ett antal timmar (12 timmar?) utan något inkopplat och mät sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm mycket intresant. Funderar på att bygga en egen också. Då blir det i så fall med PIC16F88. Hur är det med kapaciteten?  Ändras inte den med åldrandet av batterierna?

Vad jag kunde se så räknar Odelcos mätare ut kapaciteten själv\Undecided\  Hur gör den det????

 

 

M.v.h. Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag begriper det hela (som användare av en sådan tingest):

 

Den räknar INTE ut kapaciteten, men väl återstående kapacitet (baserat på de initiala uppgifterna du matade in).

 

Den mäste initieras med batteribankstorlek (om jag kommer i håg rätt är det Ah vid C20) och peukertfaktor, samt nollställas manuellt minst en gång vid full-laddade batterier.

 

När det väl är gjort kan den efter ur/uppladdning räkna fram den faktiska peukertfaktorn och återstående drifttid, laddningstillstånd etc, men om grunduppgifterna inte är korrekta kommer den att misslyckas/räkna fel.

 

Den tar INTE hänsyn till åldrande = minskad bankstorlek/kapacitet, så det får man ha koll på själv och sänka (man får troligen gissa hur mycket) den inställda bankkapaciteten manuellt när den visar sig påverka uträknat resultat mer än man kan tolerera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,

Nu hänger jag med. \Smile\.

Har någon ett hum hur mycket ett batteris kapacitet åldras. Och hur det åldras. Blir det sakta sämre eller håller det ungefär samma kapacitet för att sedan dö snabbt?

 

För övrigt finns det en fin mjukvara att hämta på mastervolts hemsida.

Håll till godo

(Peukert calculator http://www.mastervolt.com/download.php?id=3437)

 

Senast ändrad av stspanhe | 08 januari 2008 | 20:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...