Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Crona

Erfarenhet av båtplats för segelbåt med y-bommar?

Rekommendera Poster

Är det någon här som har erfarenhet hur det funkar med en båtplats med y-bommar? Vet inte om det heter så! Tänker mest på hårda vindar och om båten kan bli skavd? Har ju fendrar men dem kan ju av någon anledning hoppa över bommen.

post-15276-1394234934,6823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänner man upp båten ordentligt mellan bommarna och om man inte har hyrt för smal plats så är det ingen fara. Har hyrt sådan plats länge utan problem.

Förra året så köpte jag rörskålsisolering (isolering för rör)på COOP som jag klädde bommarna med. Satte fast dom med strips.

Detta för att inte repa båten vid tilläggning.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min båt förtöjd mellan Y-bommar i mer än 10 år och det fungerar utmärkt. Hård vindar är inget problem, däremot kan höga vågor möjligen bli ett problem. Det kloka är nog att klä in bommarna med något som ser till att båten ej blir repad. Största risken är då man ska in eller ut och det är kraftig sidvind.

En fördel med Y-bommar är att man kan stå/gå på bommen, ifall flottören är stor nog, och tvätta eller vaxa båten.

En annan fördel är att grannens ev. dåligt förtöjda båt inte kan komma i närheten av din, eller att grannbåten kör in i din då de ska förtöja. Just grannbåtar är den kanske största faran om man är rädd för repor( det kan vara tvärt om också ifall du är den klantiga och grannen är perfektionist)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag gillar bommar. Lite bökigt att förtöja aktern ibland, men man ligger bra i sin ficka. Klär man bommarna med nåt skyddande material så blir det tryggt att lägga till och kasta loss i sidvind också.

 

Jag ligger vid pålar halva säsongen och även det fungarar bra. Andra halvan är ett riktigt elände, dvs akterförtöjning i boj. Det är alltid ett förbannat trassel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat ett smart tillbehör till just y-bommar! En stopper som säljs av www.robship.se

 

Senast ändrad av Crona | 20 februari 2007 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här kommer bilden på stoppern!

 

Senast ändrad av Crona | 20 februari 2007 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y-bom är bra, som tidigare talare ligger i min ficka. En fördel är att montera stolpar (rör) längst ut på bommen som går högre upp än relingen så när du kommer lite snett in så trycks båten kanske rätt, annars åker bommen mot skrovet och trycks ned under vattnet och skadar skrovet.

 

ps. lite svårt att glida in mellan dom bommarna, när det står en stock ivägen.\Klicka 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Alternativet är boj (eller pålar i södra delen av riket)!

 

Minns hur det var att kasta loss själv i sidvind då man var ensam ombord, hängdandes över aktern för att försöka lossa merx-haken från bojen, fören glider åt sidan och rätt in i båtgrannen.

 

Det andra exemplet är då man ska lägga till med boj (ensamseglingsexempel), man siktar in sig på bojen med tamp hängades runt händerna. Hade man tur och inte körde på bojen, så gällde det snabbt som tusan att fästa merxhaken. Båten fick inte tappa styrfart (speciellt vid sidvind)...

 

När vintern varit hård med kraftig is så vet vi vad det innebär för båtklubbarna att flytta bojstenar som flyttat på sig...

 

Antar att du börjar ana vad jag tycker om Y-bom?

 

Idag seglar jag inte så mycket ensam men istället med tre mindre barn som lyckas vara ivägen när man lägger till och kastar loss. Med Y-bom är det ju bara att styra, sakta ner och promenera lungt fram till fören för att göra fast. Därefter aktern.

 

Jag brukar ha ett par fendrar på var sin sida och en egentillverkad stopper (se inläggen ovan), dvs en gammal utsliten tamp som finns där ifall jag går in för snabbt.

 

Y-bom = kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag påpekade det för hamnansvarige. Han sade att bryggan rör på sig så det kan vara lite lättare att komma in i båtplatsen ibland! ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Fördel med y bom är ju att det ofta är flytbrygga och man inte blir beroende av vattenstånd.

 

Har akterpålar och det funkar hur bra som helst.

Kan segla både in och ur platsen utan problem...

Y bom förutsätter oftare motorgång eftersom man inte har något att bromsa med när man kommer in..

Nackdel för min del i alla fall...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Troligen en vanesak. Jag misslyckades vid tilläggning i Nissan som gästades.
 
2 knops sidström. Jag höll så hög fart som jag vågade in mot Y-et. Bommen som låg nedströms gick under vattnet och blev kvar där nån stans vid kölen. När vi hade knutit fast i den uppströms bommen och allt stabiliserat sig (inkl. besättning o skeppare) ploppade den andra bommen upp och gjorde en markering efter skrovsidan. En souvernir från Halmstad helt gratis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som jag upptäckte i våras var att vid hård sidvind krängde några båtar så mycket att fendrarna gick ner under bommen . När båten sedan rätade sig utsattes mantågen för en kraftig belastning då fendern fastnat under bommen.

Annars tycker även jag att Y-bommar är helt kannon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag ligger också vid y-bommar, har gjort en egen billig stopper av en gammal tamp som jag trätt på en förtöjningsfjäder av gummi på (biltema 29 kronor). Eftersom jag inte har backslag på motorn att bromsa med, är man ensam och har vinden i aktern så behöver man något att bromsa med.

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Kritor | 25 februari 2007 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...