Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
TommyBrand

Välja motor till \"sportbåt\"?

Rekommendera Poster


Tjena båtfolk!
Har åkt liten sportbåt med utombordare 4 sommrar nu och tycker det är dags att byta upp sig lite. Spenderar gärna lika mycket tid i garaget som på sjön så jag har letat reda på ett objekt. Har själv inte sett båten än, men enligt vad jag har hört så är det ett skrov som tydligen ska ha gått minst ett roslagslopp. Ca. 7meter lång tror jag med rätt stor sittbrunn och ganska v-bottnat.
Det är bara ett skrov. varken motor eller drev finns till den nu, och jag försöker planera vad som behöver köpas in och vad det skulle kosta.
Jag har hellre båten till att åka billgt än fort så jag har funderat på en diesel v-8a, kanske från en cheva van 6.2liters (nästan 400cc tum) eller en bensin 4a. Försår att det är i princip omöjligt att säga vad som är bäst, men lite tips kan inte skada.

Hur blir att sätta en bilmotor i en båt?

Kan jag bygga ett slutet kylsystem? eller är sötvattenkylning att föredra?


Jag behöver även veta vad man ska ha för drev till den. Har alla drev samma monteringshål? Eller finns det risk att jag måste börja plasta för att få dit ett drev?
Kan lägga ca 15-20000kr. på motor och drev.
Jag har teleflexstyrning från en lite större träbåt liggande som det har setat utombordare på, är det något som passar? Det är den styrningen som är godkänd för 55hk och uppåt om det säger något.
Tacksam för alla svar.
mvh Tommy Bränd

Mora 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Utan att vara det minsta expert på området så har jag i min jakt på information runt min egen båt dragit slutsatserna att:

 

1) Som du själv säger, det är i princip omöjligt att säga vad som blir bäst, men allmänna tips går ju f det mesta.

 

2) Teleflexen fr 55hk utombordare passar säkert rent fysiskt efter lite mecklande. Men f-n vet om jag skulle vilja åka på samma sjö som dig ;)

 

3) Drevet anpassar du efter motorn, inte efter båten i 1a hand. Och nej, du får nog med största säkerhet finna dig i plast & sågjobb.

 

4) 15-20Kkr låter i underkant om du pratar diesel. Ska du anv en bilmotor kostar jukonverteringsbitarna äckligt mkt stålar och drev är inte heller vad jag skulle kalla gratis. Kanske kan du komma undan m 15-20 Kkr om du köper en beggad VP bensin4:a, men det tillkommer alltid en massa jox som man inte riktigt räknat med. Kylning: Menar du med slutet att du avser att köra med kylare a´ la bil? Hmmm, det GÅR säkert. Fast inte så länge ;)

 

Andra får komplettera och rätta ev fel. Så långt är vad jag kan bidra med iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


anledningen till att jag inte köper en 350 är att:

*om du syftar på en bensin 350 så drar den massa soffa (kan jag tänka mig)

*om du syftar på diesel så tog jag bara en 6,2 litare som förslag då jag trodde att dessa var vanligast.

Kollade lite snabbt på blocket efter drev;

VP 280 drev, komplett, 6000kr.

VP 270 drev, komplett, 8000kr.

OMC drev, trasig back, 3000kr. med växelwire och sprängkåpa passande GM 3.0

Något som kanske kan användas?

Ja jag tänkte på slutet kylsystem precis som på en bil. Borde inte det funka med en stor kylare och elfläkt. Väl-ventilerat motorrum också så klart.
Teleflexen är godkänd  för 55-320hk på utombordare, uttryckte mig lite klantigt. (om du nu menade att den skulle vara för klen)
T.ex. vilka konvereringsbitar tänker du på som skulle kosta äckligt mycket? Jag ifrågasätter inte, utan jag kan helt enkelt inte ett smack om inombordare.  
mvh Tommy 
 

 

Senast ändrad av TommyBrand | 19 februari 2007 | 00:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda samma/lika drev och motor som satt i tidigare ..då är alla hål påplats..  Det är klart enklare då !!  

 

// JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att varken jag eller han som äger båten nu vet vad det har setat för motor och drev i den. Och som jag har skrivit så spenderar jag gärna lika mycket tid i garaget som på sjön, så extra jobb är inget jag drar mig för..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostar inte dieseln nästan lika mycket som bensin nu för tiden...??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Försök att få en uppfattning om hur mycket båten kommer att väga med motor, drev, batterier, tillbehör och inredning. Om båten har kraftig v-botten och är i 7meters klassen skulle jag tro att en 4a blir för klen. Men kolla runt på andra liknande båtar vad de väger och vilken motor som sitter och ungefär vad det är för botten och vad de marshar på. I min båt jag har en 305a vikt ca 2200kg ca 7 meter och ganska djup v-botten konstig nog.. Den är lite tung att få upp i plan.. tror inte att en 4a hade orkat med.. men när den är i plan (20-25kn ekonomi ca 2800-3300rpm 1,2-1,4 l/distans) går den stabilt och skönt.

 

Jag skule ha testat dieseln.. om du hittar nån hyffsat billig.. (men jag undrar om gm-dislarna går så himla billigt, de är ju rätt stora.. om du jämnför med en 350 till samma båt)

Man behöver ju kraft.. nån sa att åka båt är som att köra bil med släp i uppförsbacke och med handbromsen i..

Hoppas det hjälper nåt..

MHV Zantax smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo dieseln är ju lika dyr som bensinen, men en diesel drar väl mindre och har generellt sett ett högre vrid genom hela registret?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De delar som jag vet är dyra är kyllimpan samt impellerpumpen.

Utan att ha några exakta siffror så ligger väl limpan på 3-5 tusingar/st, komplett impellerpump ligger kanske på 2-3000. Så limpa o impeller ihop blir väl 10-15000:- Drev i hyfsad kondition kanske du kan få för 8-10000. Motorn likaså. Se´ n ska du väl ha lull-lull såsom rör, slangar, motorkuddar, reglage o vajrar m.m. Samt drevbälgar o annat som inte riktigt kostar gratis. Kanske ytterligare 5000:- Det är så många prylar som går åt när du i princip har en ren båt, och det mesta kostar pengar.

 

Bilkylare tror jag du kan glömma. Var ska du ha den? På fördäck blir väl inte så snyggt?

 

Billigaste alternativet i slutänden om du ska bygga på det du har är nog att köpa ett komplett motor/drevpaket på ex.vis Blocket. Då får du iaf en kombination som passar ihop, samt alla delar som krävs. Konverterat o klart. Se´ n blir det ju givetvis ytterligare några tusingar innan det är genomgånget o monterat.

 

EDIT: ordföljd ;)

 

Senast ändrad av KillerBoo | 19 februari 2007 | 17:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...